Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich

Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować...
Strona głównaRozmaitościWspólna przestrzeń czy dwa światy – jak wiele nas łączy a ile...

Wspólna przestrzeń czy dwa światy – jak wiele nas łączy a ile dzieli w kwestii posiadania samochodu?


Kobieta vs. mężczyzna to częsty obszar porównań na wielu płaszczyznach i w różnych dziedzinach życia. Nie od dziś wiadomo, że różnimy się nie tylko anatomią czy wyglądem, wyraźne rozbieżności widoczne są także w sposobie myślenia i postrzegania świata. Prawdę o tym, jak wiele nas łączy a ile dzieli w kwestii posiadania samochodu odsłaniają wyniki badania „Mobilność w oczach Polaków” przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Volkswagen Financial Services.

 

Pierwsze różnice widoczne są już na poziomie skojarzeń z mobilnością. Wśród skojarzeń spontanicznych kobiety najczęściej wskazywały właśnie na samochód, odpowiedziało tak 28% respondentek. Mężczyznom mobilność kojarzy się na pierwszym miejscu z przemieszczaniem się, na co wskazało 16% uczestników badania zleconego przez Volkswagen Financial Services. Na kolejnych pozycjach znalazły się kolejno samochód 15% oraz szybkość 12%. Co ciekawe, w grupie kobiet były to internet 20% i telefon 11%.

– Najbardziej wspólną dla obu płci przestrzenią świata skojarzeń jest „szybkość” – ale dotyczy to tylko pań dojrzałych z generacji X powyżej 41 roku życia, które podobnie jak mężczyźni tę cechę wymieniają wśród pięciu najważniejszych – najczęściej wskazywanych w badaniu dla VWFS – komentuje dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Kobiety częściej chcą mieć własne auto

W obu analizowanych grupach mobilność najczęściej kojarzona jest z obszarem transportu – odpowiedziało tak 51% kobiet i 52% mężczyzn. Ocena ich mobilności właśnie w stosunku do transportu kształtuje się na podobnym poziomie – pod tym względem za bardzo mobilnych uważa się 28% kobiet oraz 29% mężczyzn.

– Przez ponad 40% uczestników badania „Mobilność w oczach Polaków”, mobilność kojarzona jest z wygodą, cechą przypisaną na pierwszym miejscu posiadaniu samochodu. Kobiety w swoich skojarzeniach wykazują większą niż mężczyźni tendencję do pozytywnego spojrzenia na mobilność, ale również do faktu uzyskania prawa jazdy i posiadania samochodu – podkreśla dr Leszek Mellibruda.

 

Bez tytułu

 

W dalszym ciągu mniej kobiet, niż mężczyzn posiada prawo jazdy i samochód. 45% uczestniczek badania Volkswagen Financial Services zdeklarowało, że ma prawo jazdy, a 44% z nich posiada własne auto. Odsetek Panów posiadających uprawnienia do prowadzenia samochodu wynosi 59%, spośród których 54% ma własny samochód. Kobiety, które nie mają jeszcze własnych czterech kółek, deklarują natomiast większą chęć jego posiadania – 57% zdecydowanie chce posiadać swój samochód, wśród mężczyzn jest to 46%.

Dzieli wygoda i większa mobilność, łączy niezależność

Okazuje się, że mężczyźni planują zakup samochodu tylko nieznacznie częściej, niż kobiety – 50% mężczyzn w stosunku do 47% kobiet. Paniom zamierzającym dokonać zakupu auta towarzyszą nieco inne motywy niż w grupie mężczyzn, choć również w tej kwestii pojawia się wspólny czynnik, jakim jest niezależność, wskazało go 29% kobiet i 23% mężczyzn. Panowie planując nabycie samochodu kierują się dodatkowo większa mobilnością.

Wśród kobiet czynnikiem decydującym jest natomiast wygoda, co zdeklarowało 36% respondentek.

– Wyniki badania przeprowadzonego dla Volkswagen Financial Services potwierdzają, że samochód łączy dwa światy dwóch płci. Często jednak przestrzenie tych światów „rozjeżdżają się”, gdy w grę wchodzi wiek generacyjny. Mentalność czasami ważniejsza jest od biologii. – podsumowuje dr Leszek Mellibruda.