Kobieta – partner w biznesie


Irena Ciodyk-Zemirli, Head of Trade Finance Sales Global Transaction Services Poland Scandinaviska Enskilda Banken AB (S.A.) Oddział w Polsce, w rozmowie z redakcją Law Business Quality dzieli się refleksją na temat roli bankowości we współczesnym świecie i pozycji kobiet w gronie menedżerów odnoszących sukces zawodowy w branży finansowej.

 

Co Panią motywuje w pracy zawodowej?

– Postawione przede mną cele. Ja kocham to, co robię. Nie boję się wyzwań i stawianych przede mną celów, które muszę osiągnąć. Sama od siebie bardzo dużo wymagam. Przede wszystkim profesjonalizmu w działaniu i perfekcji w wykonywanych czynnościach. Tego samego oczekuję też od innych współpracowników. W banku SEB opiekuję się obszarem Trade Finance. Mam bardzo dużo planów na przyszłość dotyczących tego, jak mogę rozwinąć obszar, którym się zajmuję. Stawiam przede wszystkim na podnoszenie jakości oferowanych usług. Klient, jego satysfakcja, partnerstwo w relacjach to główne zadania, które stawiam przed sobą. Pracuję ze wspaniałymi ludźmi, którzy mnie wspierają w osiąganiu celów sprzedażowych jak również ze wspaniałym zespołem wsparcia biznesowego oraz zespołem obsługi operacyjnej klientów. To są profesjonaliści, zaangażowane osoby, które wiedzą, że pracujemy jako jeden zespół. Wiemy, że uczestniczymy w czymś wielkim. Jeżeli ma się świadomość, w jak ważnych projektach bierzemy udział, jak ważne są to projekty dla naszych klientów, to daje nam poczucie dumy, jedności i niezwykle motywuje.

Czy czuje się Pani businesswoman? Czy kobieta w biznesie jest inną istotą niż mężczyzna? Czy płeć ma istotne znaczenie w osiąganiu sukcesu w przedsiębiorczości?

– W Oddziale banku SEB w Polsce pracuje wiele bardzo mądrych, bardzo energicznych kobiet, z silnymi osobowościami, które doskonale wiedzą jakie mają postawione zadania do wykonania. My Kobiety jesteśmy bardziej ekspresyjne, bardziej wrażliwe, co nie oznacza, że nie potrafimy bronić naszego zdania na drodze merytorycznej dyskusji, z użyciem argumentów a nie łez. Ja to potrafię robić. Potrafię wsłuchać się w racje innych osób i jeżeli te racje mnie przekonują biorę je pod uwagę w swoich planach. Menedżer to przywódca, który przyciąga osobowością, przekonuje swoim profesjonalizmem i znajomością tematu, to silna psychika, która nie pozwala na załamanie się w trudnych chwilach. I nie ma tu znaczenia czy mówimy o kobiecie czy mężczyźnie. Kobieta jest wielowymiarową intelektualnie i emocjonalnie konstrukcją. Kobieta menedżer to bardzo solidna konstrukcja, którą nie jest łatwo zachwiać. Potrafi wizualizować i przewidywać konsekwencje podejmowanych decyzji, stawia na komunikację i wzajemne zrozumienie, jasno określa cele i koordynuje ich osiąganie, wyjaśnia wątpliwości, motywuje a nie przymusza.

Role społeczne są mocno wpisane w tradycję. Nie zmieni się tego łatwo. Ale niewątpliwie kobiecość jest wsparciem w biznesie. To jest niezwykły potencjał, który warto wykorzystać dla sukcesu organizacji.

– Pozwolę się z Panem nie zgodzić w stwierdzeniu, że kobiecość jest wsparciem w biznesie i stanowi niezwykły potencjał, który warto wykorzystać dla sukcesu organizacji. Czy według Pana nie mamy równych szans na odniesienie sukcesów w biznesie i bycie równorzędnym partnerem? Nie widzę przeciwwskazań, żeby kobiety piastowały wysokie stanowiska kierownicze. My wiemy, że na tych stanowiskach trwa ciągła weryfikacja naszej pracy, naszego profesjonalizmu, a nie naszej kobiecości. W nas kobietach jest poczucie, że My musimy być naprawdę dobre w tym, co robimy. I jesteśmy! Sukces Banku SEB w Polsce, jest w dużym stopniu zasługą pracy i współpracy wspaniałych, silnych i profesjonalnych kobiet, które w nim pracują.

Jaka jest rola bankowości w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej i społecznej?

– Nigdy nie zastanawiałam się nad tym, że pracuję w instytucji, która tworzy rzeczywistość gospodarczą czy społeczną. Wszyscy musimy przystosować się do zmieniających się czasów. Globalizacja, fuzje banków, to wszystko ma przełożenie na jednostkę ludzką. Na pierwszym planie mamy ogromne instytucje finansowe, które mogą zapewnić usługi i produkty na najwyższym poziomie, adresowane do wielkich korporacji światowych, na drugim planie mamy ogromne zwolnienia, redukcje. Jeśli się nad tym zastanowimy to obserwujemy z jednej strony prosperity instytucji finansowych a z drugiej strony tego małego człowieka pozostawionego samemu sobie. Jeżeli mówimy o tym w szerszym kontekście, to moja refleksja koncentruje się na tym, co ja jako jednostka mogę zrobić. I dochodzę do wniosku, że niewiele. To co możemy to zadbać o swój mały horyzont prywatny i biznesowy, za który odpowiadamy, najlepiej jak umiemy, z pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem. Dzisiaj jesteśmy a jutro nas nie ma. Czy ktoś będzie o nas pamiętać za dwa dni? Czy łatwo jest wymienić nas/mnie jako element mechanizmu? Musimy, jako ludzie pracujący w nim, pamiętać aby zawsze być wiarygodnym i szlachetnym.

SEB Bank jest instytucją rodzinną. Jest swego rodzaju firmą autorską, z rodzinnym obliczem, tożsamością i tradycją. Należy do rodziny Wallenbergów, której członkowie wpisali się znacząco w europejską historię. Czy w biznesie potrzebne są osobowości z wizją, a wokół tych charyzmatycznych osób koncentrują się zespoły?

– Osoby z charyzmą, które potrafią porwać do działania to klucz do sukcesu w biznesie. Najbardziej nowoczesne maszyny nie będą w stanie zarazić energią i chęcią do działania. To, co mnie ujęło w Banku SEB to szwedzka kultura działania, kultura współpracy, która zapewnia rozwój firmy wraz z równoległym rozwojem swoich pracowników. Zaczynając pracę po studiach słyszałam od wielu znajomych, że trzeba często zmieniać pracę, bo to dobrze świadczy o karierze zawodowej. Oczywiście nabywamy doświadczenie, mamy różne perspektywy spojrzenia, każda instytucja może nauczyć i przekazać pracownikowi coś nowego. Ale z drugiej strony, jeżeli w jednej instytucji potrafimy to wszystko odnaleźć to nie widzę powodu, żeby ciągle szukać czegoś nowego. Chodzi o utożsamianie się pracownika z instytucją, w taki sposób, aby indywidualne cele pracownika wpisywały się harmonijnie w cele organizacji. W SEB czujemy przynależność do wspólnoty organizacyjnej i to pozwala nam rozwijać współpracę i partnerstwo między pracownikami banku, a także z naszymi klientami. SEB w Polsce odpowiedzialny jest za relacje z klientami korporacyjnymi, średniej wielkości przedsiębiorstwami, bankami i innymi instytucjami. Obsługuje klientów z rynków skandynawskich, z Finlandii, Niemiec oraz krajów bałtyckich. Naszym celem strategicznym jest oferowanie usług na jak najwyższym poziomie, budowanie długoterminowych relacji z naszymi klientami, ich satysfakcja ze współpracy z nami i partnerstwo w biznesie.

Na zakończenie naszej rozmowy chciałbym zapytać, czy może Pani dać radę innym kobietom, które marzą o odniesieniu sukcesu w biznesie.

– Sukces to przede wszystkim ciężka praca. Nieodzowny jest talent i predyspozycje oraz odrobina szczęścia, od którego bardzo często wszystko się zaczyna. I tego właśnie szczęścia życzę Czytelniczkom, ale także i Czytelnikom LBQ.

Rozmawiał: Jerzy Walkowiak

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności