Kobiety w branży nieruchomości. Wywiad z Iwoną Jurczenko

Mimo pozytywnych zmian, nadal istnieje mnóstwo stereotypów, które sprawiają, że kobiety wciąż czują się ograniczane w sferze biznesowej. Jedną ze sfer, w której do niedawna dominowali mężczyźni jest branża nieruchomości, choć kobiety zaczynają odgrywać w tym sektorze coraz większą rolę. Czy szklany sufit rzeczywiście istnieje? Jakimi cechami charakteryzują się kobiety, które osiągnęły sukces zawodowy i czy work – life balance to mit? O roli kobiet w biznesie rozmawiamy z Iwoną Jurczenko, dyrektorką ds. sprzedaży i marketingu wrocławskiego oddziału Angel Poland Group, firmy deweloperskiej kreującej luksusowy obraz polskich miast.

 

 

 

 

Według najnowszego raportu Global Gender Gap 2021, parytet w biznesie ze względu na trwającą pandemię koronawirusa zostanie osiągnięty dopiero za ponad 135 lat! Jak wygląda struktura płciowa w APG oraz szerzej, w branży nieruchomości? Czy rzeczywiście kobiety mają trudniej niż mężczyźni?

Iwona Jurczenko: Szeroko pojęta branża budowlana rzeczywiście kojarzy się z dominacją mężczyzn, choć ostatnie lata wyraźnie pokazują, że kobiety coraz lepiej radzą sobie w różnych jej obszarach. Sektor nieruchomości staje się dla nas coraz bardziej atrakcyjnym środowiskiem pracy. Sprawdzamy się w różnych momentach na rynku dzięki konsekwentnemu dążeniu do celu. Ale nie tylko. Jesteśmy konkretne, wymagające i w razie potrzeby empatyczne, skłonne do pomocy i wspólnego poszukiwania rozwiązań. Pandemia pokazała nam wszystkim jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa i wsparcie w zespołach. W naszym wrocławskim oddziale mamy przewagę Pań, które są pracowite, świetnie przygotowane, odważne, a co najważniejsze, wbrew stereotypom dobrze nam się w takim zespole pracuje. Kobieca siła tkwi przede wszystkim w wartościach, które uznawane są za stricte przynależące do płci pięknej, dlatego różnorodność pracowników to podstawa sukcesu naszej firmy.

Często kobiety piastujące wysokie stanowiska posiadają już doświadczenie w pracy dla firmy i częściej niż mężczyźni awansują w wyniku rekrutacji wewnętrznej. Z czego to wynika i jak to było w Pani przypadku?

Iwona Jurczenko: Wydaje mi się że kobiety wnoszą nową jakość do biznesów. Są to przede wszystkim Panie posiadające wyrazistą osobowość, mające jasno skonkretyzowany cel i ambicje do osiągania sukcesów. Często są też bardziej pracowite od swoich kolegów i nie zniechęcają się porażkami.  Z badań wynika, że kobiety rzeczywiście częściej awansują w wyniku rekrutacji wewnętrznej i moja ścieżka awansu może to potwierdzić. Swoją przygodę z Angel Poland Group rozpoczynałam od stanowiska Specjalisty ds. sprzedaży, po dwóch latach awansując na managera. Przez te lata poznałam i przede wszystkim dobrze zrozumiałam politykę firmy, jej organizację oraz kulturę i mogę śmiało powiedzieć, że szybko zaczęłam w pełni identyfikować się z jej misją. To wszystko, w połączeniu z ciężką pracą, cierpliwością i determinacją sprawiło, że w 2021 roku objęłam stanowisko dyrektora ds. sprzedaży i marketingu naszego wrocławskiego oddziału. Mam jednak przekonanie, że w APG nie różnicuje się pracowników ze względu na płeć, a jedynie ocenia się ich kompetencje na podstawie  wyników i cech osobowości.

Jakimi cechami charakteryzują się kobiety w branży nieruchomości? Co je wyróżnia?

Iwona Jurczenko: Cechy takie jak empatia i umiejętności interpersonalne sprawiają, że budujemy specyficzną więź z klientem, co pozwala na znalezienie i dostosowanie oferty do wybranych potrzeb. Kobiety są o wiele bardziej odporne na stres, co jest niezwykle przydatne w tej branży. Sukces zawdzięczamy przede wszystkim takim umiejętnościom jak dobra organizacja pracy czy zdolność godzenia obowiązków prywatnych z zawodowymi. Nikt bardziej od kobiet nie potrafi wypracować sobie ten słynny work-life balance, czyli stan, w którym życie zawodowe i prywatne tworzą spójną całość. Jeśli dodamy do tego umiejętność słuchania, intuicję, szybkość łączenia i kojarzenia faktów, to okazuje się, że mamy dużo większą skuteczność. Uważam, że kobiety są w tym świetne i często z podziwem patrzę jak szybko potrafimy wyciągnąć słuszne wnioski z rozmowy z klientem.

Angel Poland Group to jeden z czołowych deweloperów w segmencie premium. Tworzycie piękne projekty z dbałością o najmniejsze detale. Restaurujecie historyczne obiekty, nadając im nowe życie i przekształcając w najwyższej klasy hotele i apartamenty. Jaka w tym procesie jest rola kobiet?

Iwona Jurczenko: W tworzeniu całego przedsięwzięcia deweloperskiego biorą udział profesjonaliści na różnych szczeblach. Nie zmienia to jednak faktu, że tzw. dobre kobiece oko pomaga. Niezwykłe poczucie estetyki i wielowymiarowe spojrzenie są niezwykle ważne –  a bywa, że wręcz kluczowe,  na każdym etapie projektowania. Prezentując nieruchomość na żywo albo na planach, roztaczamy przed klientami wizję jak dane wnętrze może wyglądać i jak najlepiej je zagospodarować. Dodatkowo kobiety w większości są bardziej wymagającymi klientami, ponieważ zwracają uwagę na wiele szczegółów, które na pierwszy rzut mogą się mężczyznom wydawać nieistotne.

Jakiej rady udzieliłaby Pani kobietom, które boją się podejmowania wyzwań zawodowych w obawie przed zaniedbaniami w życiu domowym?

Iwona Jurczenko: Nie bójcie się wyzwań, wiele firm stawia dzisiaj na work-life balance, stwarzając tym samym przyjazne warunki pracy do rozwoju swoim pracownikom. Za sukcesem największych organizacji stoi równowaga oraz umiejętność wykorzystywania różnorodności. Można być spełnioną kobietą na każdej płaszczyźnie życia, a dzięki temu, że  mamy w sobie duże pokłady cierpliwości, potrafimy ciężko pracować i nigdy się nie poddajemy, to sukces naprawdę jest na wyciągnięcie ręki.

Dziękuję za rozmowę.

Iwona Jurczenko – ekspertka rynku nieruchomości premium, swoje doświadczenie zdobywała m.in. w Londynie oraz na Wyspach Kanaryjskich, gdzie przez kilka lat zajmowała się sprzedażą ekskluzywnych apartamentów inwestycyjnych, w tym condohoteli.  Jako broker nieruchomości wykształciła w sobie przekonanie, że „pasja rodzi profesjonalizm, profesjonalizm daje jakość, a jakość to luksus, na który zasługuje każdy Klient”. Od 2016 roku związana z Angel Poland Group, gdzie pełni funkcję dyrektora sprzedaży i marketingu we Wrocławiu.

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *