W ciągu trzech pierwszych kwartałów br. zarejestrowano w Polsce 258,2 tys. aut osobowych – o 5% więcej niż rok wcześniej. Wzrosty mają miejsce nie tylko w handlu, ale i w przemyśle motoryzacyjnym. Produkcja sprzedana ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych wyniosła od I do III kwartału 2015 r. 92,4 mld zł, tj. o blisko 10% więcej niż rok wcześniej.
O sytuacji branży motoryzacyjnej po trzech kwartałach poinformowały właśnie w raporcie KPMG Poland i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Jak wynika z tego dokumentu, w III kwartale 2015 r. zarejestrowano w Polsce 80,5 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 5,6 tys. mniej niż w II kw., jednak o 11,3 tys. (16%) więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Od początku roku łączna liczba rejestracji samochodów osobowych sięgnęła 258,2 tys., tj. była wyższa o 5% niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 r.
Motorem wzrostu rynku nowych samochodów osobowych są rejestracje klientów instytucjonalnych, które po trzech kwartałach były większe o 11% niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje klientów indywidualnych zmalały o 4%. To już trwały trend na polskim rynku – firmy i instytucje odpowiadały w tym roku już za ponad 64% zakupów w tym segmencie. Pięć lat temu było to 45% – powiedział cytowany w komunikacie dla mediów Jakub Faryś, prezes PZPM.
Według raportu, dalej bije rekordy segment marek premium. W III kw. 2015 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,6 tys., zaś od początku roku – 28,5 tys. To o 15% więcej niż od I do III kwartału 2014 r.
– Dobra koniunktura dla marek premium wiąże się m.in. ze stabilną bazą klientów instytucjonalnych, którzy odpowiadają za 86% rejestracji w tym segmencie. Po trzech kwartałach 2015 r. liczba zarejestrowanych przez firmy i instytucje samochodów marek premium była większa o 22% niż rok wcześniej, podczas gdy w segmencie klientów indywidualnych rejestracje spadły o blisko 15% – ocenił w komunikacie Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG Poland.
Z badania KPMG i PZPM wynika też, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2015 r., w porównaniu do takiego samego okresu ub. roku, znacząco wzrosło zainteresowanie mniejszymi limuzynami z klasy E (12% wzrostu), dużymi SUVami (7% wzrostu) oraz samochodami sportowymi i kabrioletami (21% wzrostu). Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B (10%) i C (5%) oraz małych i średnich SUVów i crossoverów (10%). Na szczególną uwagę, zdaniem autorów raportu, zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi. Po trzech kwartałach 2015 r. liczba rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi (w większości hybryd) była wyższa niż w całym 2014 r. i przekroczyła 4 tys. sztuk. Co istotne, równie silny wzrost popytu nastąpił w segmencie firm i instytucji, jak i osób prywatnych.
Od I do III kw. br. liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 20,4 tys. sztuk, tj. o 146% wyższego niż w analogicznym okresie 2014 r. Za tak silny wzrost odpowiadają głównie duże skutery i małe motocykle typu street, jednak wzrost popytu dotyczy niemal wszystkich kategorii. Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów. W skali dziewięciu pierwszych miesięcy 2015 r. rejestracje w tym segmencie były mniejsze o 33% niż rok wcześniej i sięgnęły zaledwie 25 tys. szt. – czytamy w raporcie.
Na szczególną uwagę zasługuje rynek pojazdów użytkowych – zaznaczył prezes Faryś. – Wyjątkowo dobre są wyniki rejestracji samochodów ciężarowych, które szczególnie dzięki rezultatom w grupie pojazdów najcięższych – pow. 16 t., kolejny kwartał z rzędu były wyższe o 1/3 niż rok wcześniej. W segmentach lekkich samochodów dostawczych i autobusów w III kw. dynamiki wzrostu nie były już tak wysokie jak w pierwszej połowie roku. Łączną sprzedaż od początku roku, na tle zeszłych lat, trudno ocenić inaczej niż bardzo pozytywnie – ocenił.
Według raportu, w III kw. br. zarejestrowano 12,7 tys. samochodów dostawczych (o dopuszczalnej masie całkowitej –DMC <=3,5t), tj. o 11% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 15% r/r, do blisko 37 tys. szt. W segmencie samochodów ciężarowych (o DMC>3,5t) rejestracje od I do III kwartału wzrosły o 26%, do 15,7 tys. szt. W samym III kwartale zarejestrowano 5,5 tys. pojazdów, o 33% więcej niż rok wcześniej. Dynamiczne wzrosty skończyły się z kolei na rynku autobusów, których w III kw. zarejestrowano 304 szt., tj. o 29% mniej niż rok wcześniej. Od początku 2015 r. rejestracje w tej grupie były wyższe wciąż o 11% niż rok wcześniej w analogicznym czasie i przekroczyły 1,2 tys. szt.
Cytowany wyżej Mirosław Michna przekonuje:, „Rynek nowych pojazdów samochodowych w UE systematycznie się odbudowuje i to we wszystkich segmentach. Ożywienie widać w szczególności w przypadku samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów, jednak samochody osobowe także sprzedają się coraz lepiej. Jest to nie tylko zasługa obicia w krajach najbardziej doświadczonych przez kryzys ostatnich lat, np. Hiszpanii, Włoch, ale także stopniowego wzrostu na dużych, stabilnych rynkach, jak Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Daje to pozytywny impuls dla ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów, części i podzespołów”.
Motorem wzrostu – wedle ustaleń zawartych w raporcie – były przede wszystkim samochody osobowe, których wyprodukowano w tym okresie 416,5 tys. szt. – o 13% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku wzrosła także w skali roku produkcja pojazdów dostawczych i ciężarowych (o 3% r/r, do 89,6 tys. szt.) oraz autobusów (do 3,3 tys., tj. o 1%). Towarzyszą temu wyjątkowo dobre wyniki fabryk silników, części i akcesoriów motoryzacyjnych. W I połowie 2015 r. eksport tego typu wyrobów z Polski wzrósł o 9%, do 9,3 mld euro.
(gm)
*** Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, skupiającą producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów w Polsce i firm zabudowujących oraz nadwoziowych, reprezentujących 67 marek. Inicjuje m.in. zmiany legislacyjne oraz wspiera działania na rzecz rozwoju i promocji polskiego sektora motoryzacyjnego. Jest organizacją zapraszaną przez rząd do opiniowania projektów najistotniejszych aktów prawnych dotyczących motoryzacji, uczestniczy także w pracach komisji parlamentarnych i rządowych.
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. Zatrudnia ponad 162 000 pracowników w 155 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 r. Zatrudnia ponad 1200 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi.