lederboard

Louis Vuitton – jedyna taka marka


Dwie magiczne literki – LV – są dziś synonimem luksusu i towaru z najwyższej półki. Jak powstawało to niezwykłe imperium?

 

Torebki marki Luis Vuitton noszą bohaterki popularnych seriali, poczytnych powieści dla kobiet, a także… osobowości z pierwszych stron gazet czy portali plotkarskich. O torebce z logo LV marzą też wielbicielki mody, a także zwykłe kobiety. Natomiast bywalczynie salonów z dumą pozujące „na ściankach” z dumą pokazują w stronę błyszczących fleszy aparatów swe ekskluzywne trofea…
Ale mniejsza o snobizm, gdyż, jak się okazuje, warto przyjrzeć się bliżej historii kultowej marki, która podbiła serca kobiet na całym świecie!

Od zera do milionera
Historia modowego imperium sięga XIX wieku, a dokładniej roku 1837, kiedy to Luis Vuitton opuścił swój rodzinny dom mieszczący się w niewielkim Anchay i wyruszył do Paryża. Miał zaledwie 16 lat i całkiem puste kieszenie, jednak na jego korzyść przemawiała ogromna determinacja. To dzięki niej wytrwale nauczył się fachu layetier-emballeur, czyli pakowacza. W XIX wieku był to niezwykle pożądany zawód, a wszystko dzięki rozwojowi kolei, co wpłynęło na częstsze i coraz dalsze podróże, na które pozwalali sobie możni. Luis Vuitton, podpatrując swoich majstrów, od których uczył się zawodu, sam szybko został projektantem i to uznanym! Z jego usług chętnie korzystali nawet cesarzowa Eugenia czy cesarz Napoleon III.

Niezwykłe pomysły
Największym marzeniem założyciela imperium było jednak otwarcie własnego butiku. Cel ten Viutto osiągnął w 1854 roku, kiedy to założył swój pierwszy salon mieszczący się przy rue Neuve-des-Capucines. Sklep szybko podbił serca zamożnych klientek. Jednak założyciel imperium nie osiadł na laurach i wciąż wymyślał kolejne innowacyjne projekty, które nadążały za rosnącymi potrzebami klientów. Jednym z takich pomysłów był model Trianon – lekka walizka z płaskim spodem i metalową ramą obitą szarym płótnem, a także z charakterystycznymi okuciami na rogach. Kufer, zaprezentowany 1867 roku na Wystawie Światowej w Paryżu, szybko stał się przedmiotem pożądania i to nie tylko wśród Francuzów!

Monogram Canvas
Louis Vuitton konsekwentnie budował swoje modowe imperium, nie zapominając przy tym o rodzinie. To właśnie z myślą o bliskich projektant realizował kolejne projekty toreb, kufrów i torebek. Jednak dopiero jego syn Louis George, postanowił podkreślić charakter marki, ozdabiając torby charakterystycznymi wzorami: mowa o brązowo-złotej szachownicy i o Monogramie Canvas. Ten drugi symbol, będący kompilacją inicjałów, motywów kwiatowych, rąbów i okręgów powstał w 1886 roku w biurze w Asenires i jest dziś jednym z najczęściej podrabianych znaków towarowych na świecie…

Rodzina i spisek
Marka LV przez długi czas była rodzinnym imperium. Władza przechodziła tam z rąk ojca na ręce syna, aż do lat 70. XX wielu, kiedy to na czele firmy stanął Henry Racamier, mąż wnuczki George’a i prawnuczki Louisa, Odile. Jak zatem widzimy, marka wciąż pozostawała w rękach rodziny. Racamier był genialnym prezesem. Otworzył nowe butiki, powołał do życia koncern LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), który przynosił ogromne zyski całej rodzinie… Aż do czasu, gdy Racamier padł ofiarą precyzyjnie wykalkulowanego spisku, na skutek którego koncern przejął wówczas 30-letni Bernard Arnault, dziś uznawany za jednego z najbogatszych ludzi na świecie!

Sławni kochają LV!
Dziś rodzina Vuitton może cieszyć się niewielkim procentem zysków ze sprzedaży kultowych toreb, lecz mimo to każdy chyba zdaje sobie sprawę z tego, że wciąż mówimy o olbrzymich kwotach…
Od wielu lat podstawą sprzedaży toreb z logo LV jest reklama. Dotychczas w kampaniach brały udział m.in. Audrey Hepburn, Michelle Williams.

Nic dziwnego zatem, że od wieków torba by Louis Vuitton jest obiektem pożądania takich gwiazd jak: Sarah Jessica Parker, Paris Hilton, Kate Moss, Natalie Portman.

W Polsce wiernymi klientami marki byli choćby Ignacy Paderewski, arystokratyczne rodziny Lubomirskich, Czartoryskich czy Potockich, a z dzisiejszych sław: Anna Lewandowska, Małgorzata Kożuchowska, Doda, Sonia Bohosiewicz, Anja Rubik czy Michał Witkowski.

Według dzisiejszego dyrektora generalnego marki Yvesa Cacellesa za sukcesem firmy stoją solidność, jakość, styl, innowacje i autentyczność. Louis Vuitton jest zatem esencją produktów luksusowych, co wyraża się poprzez ekskluzywność i egalitaryzm.

Historia marki Louis Vuitton jest zatem inspirująca nie tylko dla fashionistek, ale dla wszystkich osób fascynujących się biznesem i sposobem budowania marki. Sposobem, który nieprzerwanie od dziesiątków lat przynosi sukces!

 

Joanna Bielas

fot. Glinka Agency

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności