Lucyna Malik: Zamieniam kobiece pasje w dobrze prosperujące biznesy

O podejmowaniu wyzwań w biznesie, budowaniu strategii i mentoringu biznesowym mówi Lucyna Malik, założycielka marek “Pasja w Pracy” oraz “Pasja w Biznesie”.

 

 

Miałaś pracę na etacie, stabilną sytuację i stałe dochody, a jednak czegoś Ci brakowało. Jak odkryłaś, że własny biznes to coś dla Ciebie?

Lucyna Malik: Pierwsze olśnienie przyszło, gdy zastępowałam koleżankę z działu, w którym pracowałam. Zostałam sama z nawałem zadań, ciągle kolejne osoby zarzucały mnie nowymi tematami. Musiałam samodzielnie rozplanować sobie podwójną ilość obowiązków. I wtedy dokonałam odkrycia – w tej sytuacji czułam się jak ryba w wodzie! Zrozumiałam, że uwielbiam wyzwania, a gdy jestem sama za wszystko odpowiedzialna – rozwijam skrzydła. To był pierwszy moment, gdy pomyślałam o stworzeniu własnej firmy.

Czy już wtedy wiedziałaś, że chcesz zostać wirtualną asystentką?

Nie, wówczas jeszcze szukałam swojej drogi. Pewnego dnia przeszukując internet, natknęłam się na grupę dla wirtualnych asystentek… i wtedy zaskoczyło. Im więcej czytałam o tej pracy, tym bardziej byłam przekonana, że jest idealna dla mnie. Rzuciłam etat i stworzyłam swoją pierwszą markę – “Pasja w Pracy”.

Przybliżysz nam nieco historię swojej firmy?

Początki nie były łatwe – zaistnienie w świecie marketingu zajęło mi trochę czasu, ale było warto. Pierwszy rok pracy był bardzo intensywny – w tym czasie nauczyłam się więcej, niż w ciągu całego życia! Skorzystałam z niezliczonej liczby szkoleń, kursów, tutoriali, książek. Starałam uczyć się przede wszystkim od praktyków. Ciągle czułam jednak, że to za mało, dlatego zdecydowałam się na studia podyplomowe z e-marketingu. Dzięki nim uzyskałam kolejną solidną porcję wiedzy, która pozwoliła mi zwiększyć jakość moich usług.

Działalność rozwijała się bardzo szybko, dlatego musiałam powiększyć mój zespół o kilka dziewczyn do pomocy – i tak powstała agencja wirtualnych asystentek. Później zaczęły pojawiać się pierwsze zlecenia na strategię marketingową – wtedy stworzyłam moją drugą markę – “Pasja w Biznesie”.

Nie sposób nie zauważyć, że Twoja firma jest nastawiona na kobiety – tworzą one zarówno Twój zespół, jak i grono Twoich klientek. Dlaczego nastawiłaś się właśnie na kobiety?

Przede wszystkim dlatego, że nikt nie zrozumie kobiety tak dobrze, jak druga kobieta! Mężczyźnie trudniej jest docenić, odkryć i wypromować piękno i wyjątkowość kobiecych biznesów. Panie mają w sobie intuicję, pasję, emocje, serce.

W swojej pracy odkryłam jednak, że większość strategii marketingowych tworzy się z myślą o ścisłych męskich umysłach, lubujących się w skomplikowanych instrukcjach. W przypadku kobiet to się nie sprawdza – potrzebują one jasnych wskazówek, konkretnych szablonów, strategii łatwych do zrozumienia i gotowych do wdrożenia. Pragną mądrego prowadzenia w swoich działaniach – indywidualnego wsparcia, które pomoże im rozwinąć skrzydła. I to właśnie robię – zamieniam kobiece pasje w dobrze prosperujące biznesy.

Jak to robisz?

Podstawą jest opracowanie strategii marketingowej. Większość kobiet działa bez planu, jednak na dłuższą metę nie ma to sensu i nie przynosi oczekiwanych efektów. To ładowanie energii i pracy w działania nieprzekładające się na liczbę klientów i konkretne zyski. Świetne produkty, piękne logo, reklamy, bogate treści na blogu, liczne live’y i webinary – bez planu nawet najlepsze treści nie trafią do odpowiedniego grona odbiorców.

Aby osiągnąć cel, potrzebna jest dobrze skonstruowana strategia marketingowa, która pomoże dotrzeć do odpowiedniej grupy klientów i zaistnieć na dłużej w świadomości odbiorców. Taki plan doskonale ukierunkowuje działania, pokazuje, czym należy zająć się w danym czasie. Efektem są zadowoleni klienci, którzy chętnie kupują po raz kolejny, a także polecają firmę innym.

Co składa się na kompletną strategię e-marketingową?

Taka strategia to dokument poruszający wiele aspektów, bogaty w różnego rodzaju pomoce i wskazówki. Tworzone przeze mnie strategie dalekie są jednak od marketingowego “bełkotu” – są zrozumiałe, użyteczne i gotowe do natychmiastowego wdrożenia.

Zamawiając strategię, klientka otrzymuje szczegółową analizę swojej marki pod wieloma aspektami – strony internetowej, kanałów w mediach społecznościowych, społeczności, ścieżki konsumenta, lejków sprzedażowych itd. Dowiaduje się, jak marka wypada na tle konkurencji, jakie są jej mocne i słabe strony.

Określone zostają wyróżniki marki, czyli to, co stanowi jej unikalność, jej DNA – misja, wizja, cele, wartości – główny przekaz, który sprawia, że staje się ona rozpoznawalna dla klientów. Strategia e-marketingowa obejmuje również obraz klienta idealnego danej marki i szczegółowe wytyczne komunikacji z nim. Ponadto, oprócz obszernej analizy klientka otrzymuje jasne wytyczne i harmonogramy oraz listę narzędzi i szablonów ułatwiających planowanie, publikację treści i budowę lejków.

Brzmi bogato! Nic dziwnego, że możesz pochwalić się wieloma zadowolonymi klientkami. Jak długo trwa przygotowanie takiej strategii?

Opracowanie strategii trwa około 3 miesiące. Wszystko zależy od etapu, na jakim znajduje się firma klientki.

Utworzenie strategii to jedno, a jej wdrożenie to drugie.

To prawda. Moje klientki nie zostają jednak same z wdrożeniem strategii. Mogą skorzystać z pomocy wirtualnych asystentek – zespołu specjalistek, które pomagają wdrożyć stworzoną strategię w życie. Wirtualne asystentki szybko, sprawnie i fachowo robią wszystko, czego klientka nie czuje się na siłach zrobić sama – obsługują konta w mediach społecznościowych, nadzorują newslettery, tworzą grafiki, platformy szkoleniowe, sklepy, strony www. Zajmują się także niezbędną administracją, np. obsługą skrzynki mailowej, prowadzeniem kalendarza itp.

Czy dobrze stworzona strategia to pewny sposób na sukces?

Strategia to podstawa, jednak aby biznes dobrze prosperował, należy jeszcze wiedzieć, jak i dlaczego działać. Tego uczę swoje klientki poprzez sesje mentoringowe, które prowadzą do zmian w konkretnych aspektach ich biznesów.

Jak wyglądają takie sesje mentoringowe?

Sesje mentoringowe to czas, w którym mogę zapewnić swoim klientkom opiekę i wsparcie. Dzielę się swoim doświadczeniem i prowadzę krok po kroku. Podczas sesji mentoringowych kobiety mają możliwość nauki nowych umiejętności, trenowania ich, a także zmiany myślenia na dany temat.

Mentoring to proces, który prowadzi do jasno określonego celu – po określonej liczbie sesji mentoringowych klientka czuje się bogatsza w doświadczenie, lepiej radzi sobie w określonych sytuacjach, podejmuje trafne decyzje. Zyskuje poczucie kontroli nad swoją firmą i czuje, że trzyma wszystko w swoich rękach. Mentoring to idealna pomoc podczas budowania swojej marki osobistej – pomaga przetrwać momenty zwątpienia w siebie i swój biznes.

Oczywiście, taka zmiana nie dzieje się z dnia na dzień – potrzeba czasu i przepracowania pewnych spraw.

Jak długo zwykle trwa mentoring?

Aby zobaczyć konkretną zmianę, należy przejść przynajmniej 5 sesji mentoringowych. Ostateczna długość cyklu jest jednak indywidualna i zależy od celu klientki, jej potrzeb i oczekiwań. Najważniejsze, aby po skończonym procesie czuła, że potrafi zarządzać swoją marką, co nie jest łatwe, jednak daje wiele satysfakcji.

Skoro mówisz o zarządzaniu marką, warto wspomnieć także o kolejnej Twojej usłudze Online Brand Managera, która oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie zarządzaniamarką. Skąd pomysł na taką opcję?

Pracując jako wirtualna asystentka zauważyłam zapotrzebowanie na bardzo specyficzną usługę, która będzie kompleksowo wspierać biznes na każdym etapie jego funkcjonowania – od początków, poprzez rozwój, po skalowanie. Od strategii po zarządzanie marką. Tak powstał Online Brand Manager – osoba odpowiedzialna za całokształt działań tworzących wizerunek marki w cyfrowym świecie.

Czym dokładnie zajmuje się Online Brand Manager?

Online Brand Manager ma wiele zadań – zajmuje się m.in. nadzorem nad prawidłowym i wdrożeniem strategii, zarządzaniem wizerunkiem marki, planowaniem i koordynacją działań digital, zarządzaniem projektami, wprowadzaniem i promocją produktów czy kursów online, tworzeniem lejków sprzedażowych, koordynowaniem działań w social mediach. Online Brand Manager samodzielnie podejmuje decyzje, zarządza zespołem i w pełni odpowiada za powierzony obszar.

Powierzenie zadań Online Brand Managerowi daje klientce pewność, że każde zadanie będzie odpowiednio wykonane na czas. Online Brand Manager działa samodzielnie na powierzonym mu obszarze, dlatego nie trzeba myśleć o przydzielonych mu zadaniach – wystarczy ograniczyć się do przyjmowania cotygodniowych raportów.

Oferujesz wiele usług, które pomagają kobietom zrealizować się w biznesie. Można powiedzieć, że powierzenie firmy w Twoje ręce to świetna recepta na sukces zawodowy.

Pomaganie kobietom w osiągnięciu sukcesu w biznesie to mój główny cel, który mnie napędza i daje mi nieustanną energię do pracy! Strategie marketingowe, mentoring, konsultacje, wirtualna asysta, zarządzanie marką – to wszystko pozwala moim klientkom uniknąć nerwów i frustracji, a także strat finansowych. W wielu kobietach drzemie ogromny potencjał, który tylko czeka na odkrycie.

Dlatego chciałabym radzić każdej kobiecie: uwierz w siebie i w swoje pasje! Jeśli czujesz, że utknęłaś w swoim biznesie, nie masz na nic czasu i wszystko wali Ci się na głowę, przyjdź do mnie! Pomogę Ci na nowo ruszyć z miejsca i poukładać strategicznie Twój biznes, a moje asystentki odciążą Cię z obowiązków, których nie lubisz.

Rozmawiała: Ilona Adamska

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności