M-commerce: najlepsze dopiero przed nami


O segmencie mobile w e-commerce mówi i myśli każdy manager zajmujący się sprzedażą. Nic dziwnego – rynek zakupów mobilnych rośnie we wszystkich rozwiniętych gospodarkach w dwucyfrowym tempie. Gdy jednak zapytano 500 managerów międzynarodowych firm o to, czy badają ścieżkę klienta w tym obszarze, tylko 20% odpowiedziało “tak”[1]. To błąd, który oznacza, że m-commerce wciąż czeka na swój prawdziwy moment. A ten nadejdzie dopiero wtedy, gdy w pełni zrozumiemy zachowania i potrzeby klientów kupujących mobilnie.

 

M-commerce w Polsce

Wartość całego rynku e-commerce w Polsce szacuje się na 30-36 mld zł, w tym  m-commerce – na 2,5 mld zł. Oba wskaźniki dynamicznie rosną, w szczególności ten drugi – według niektórych ekspertów do 2018r. Polska stanie się liderem rynku m-commerce w całej Europie pod względem wartości per capita[2].

Źródeł tego optymizmu należy upatrywać w otwartości Polaków na nowinki technologiczne. Polska zajmuje 6. miejsce na świecie pod względem udziału urządzeń mobilnych w ruchu internetowym, a smartfon posiada prawie 60% społeczeństwa[3]. W sferze mobile realizujemy coraz więcej potrzeb: przeglądamy strony internetowe, zdobywamy informacje, a także kupujemy.

W zakupach z poziomu urządzeń mobilnych cenimy przede wszystkim swobodę – tę zaletę wskazało aż 52% uczestników badania “mShopper 2.0: Polacy na zakupach mobilnych”[4].

Wskaźnik ten wzrósł w stosunku do roku poprzedniego aż o 28 punktów procentowych i sygnalizuje wyraźną zmianę paradygmatu zachowań kupujących w Internecie. Da się go streścić w trzech słowach: “Tu i teraz” –  mówi Maciej Padjas, CMO w NeoClick.io.

 

Co m-commerce wnosi do e-commerce? Spontaniczność

Segment mobile odkrywa przed branżą e-handlu potencjalną żyłę złota, jaką są zakupy impulsywne. W raporcie z września 2015 r. Google używa określenia “mikro-momenty” – czyli sytuacje w życiu e-klienta, gdy w wyniku nagłej potrzeby lub impulsu potrzebuje jak najszybciej odnaleźć w sieci konkretny produkt lub informację. Według ekspertów statystycznie sięgamy po telefon aż 150 razy dziennie!

Jak te zachowania przekładają się na statystyki? Ruch na stronach mobilnych w roku poprzedzającym wydanie raportu wzrósł o 20%, przy jednoczesnym spadku czasu trwania wizyty o 18%. Ale dopiero trzecia liczba w tym zestawieniu robi wrażenie: wzrost konwersji o 29%[5].

Innymi słowy: dzięki łatwej dostępności mobile klienci coraz częściej poszukują w Internecie konkretnych produktów, znajdują je coraz szybciej i realizują swoje potrzeby coraz skuteczniej.

 

Czego oczekują klienci mobilni?

Opisana powyżej specyfika zachowań współczesnych klientów znajduje odzwierciedlenie w wynikach badań, jakie przeprowadzono na zlecenie NeoClick.io na próbie 7000 osób, które kupują w Internecie częściej niż statystyczna średnia[6]. W ankiecie online zapytano uczestników badania o to, co najbardziej przeszkadza im w e-zakupach i co zachęciłoby ich do kupowania częściej.

– Na pierwszym miejscu wśród największych barier w zakupach mobilnych ankietowani wymienili “niewygodne wypełnianie formularzy płatności i dostawy”. Taką odpowiedź zaznaczyło 57% uczestników badania. Jednocześnie 51% narzeka na nieprzystosowanie stron internetowych e-sklepów do urządzeń mobilnych – mówi Padjas.

A co zachęciłoby klientów do częstszego kupowania przy użyciu smartfona lub tabletu? Aż 31% wybrało odpowiedź “Możliwość zamknięcia transakcji 1-2 kliknięciami”.

Liczby te bardzo wyraźnie potwierdzają priorytety klienta mobilnego: wygodę i oszczędność czasu. Na tych dwóch filarach powstają obecnie aplikacje i narzędzia, których celem jest uproszczenie procesu zakupowego na urządzeniach mobilnych do granic możliwości. Przejawem tego trendu w Polsce jest pojawienie się NeoClick – systemu logistyczno-płatniczego stworzonego wg zasady “mobile-first” i umożliwiającego zakupy internetowe jednym kliknięciem.

Dopiero upowszechnienie takich rozwiązań w sklepach internetowych pozwoli nam uczciwie powiedzieć, że nadeszła era mobile. Managerowie, którzy zrealizują jej potencjał jako pierwsi, z pewnością policzą największe zyski.

 

 

 

[1] B. Solis The 2016 State of Digital Transformation – raport z badań firmy Altimeter, do pobrania pod adresem: http://www2.prophet.com/The-2016-State-of-Digital-Transformation

 

[2] Biuletyn Polskiej Izby Handlu, maj 2016. http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/wiadomosci/wartosc-rynku-m-commerce-w-polsce-wynosi-2-5-mld-zl,51564.html

 

[3] raport Digital in 2016, We Are Social. Dostępny pod adresem: http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016?ref=https://mobirank.pl/2016/01/27/mobile-digital-w-polsce-na-swiecie-2016/

 

[4] Raport do pobrania pod adresem: https://prowly-uploads.s3.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/22226/mShopper2.0PolacyNaZakupachMobilnych_marzec2016.pdf

 

[5] Micro-Moments: Your Guide to Winning the Shift to Mobile, raport Google z września 2015 r. Do pobrania pod adresem: https://think.storage.googleapis.com/images/micromoments-guide-to-winning-shift-to-mobile-download.pdf

 

[6] W styczniu 2016 r. na zlecenie NeoClick przeprowadzono ankietę online wśród osób, które dokonują zakupów online średnio 3 razy częściej niż wynosi średnia w Polsce.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności