Rozwój sieci franczyzowej to odpowiedź na rosnące zainteresowanie Polaków winem i kulturą winiarską – mówi Anna Sułek, dyrektor zarządzająca firmy Kondrat Wina Wybrane.
Dlaczego zdecydowaliście się państwo rozwijać sieć sklepów Kondrat Wina Wybrane?
Anna Sułek, dyrektor zarządzająca firmy Kondrat Wina Wybrane: – Nasz kraj ma ogromny potencjał, który staramy się wykorzystać docierając z naszą ofertą do nowych miejsc i do rosnącego grona miłośników wina. Chcemy aby sklepy Kondrat Wina Wybrane były otwartym na ludzi miejscem, w którym można poznać bogatą ofertę specjalnie wyselekcjonowanych win.
Czy naprawdę Polacy są takimi smakoszami wina?
– Nie tyle są, co dopiero się stają. Chodzi o to, że polubiliśmy wino i kupujemy go coraz więcej, rezygnując przy tym chętnie z mocnych alkoholi. Sprzedaż wina gronowego od lat się u nas zwiększa. Obecnie statystyczny Polak wypija ponad 3 litry wina rocznie. Z kolei jego sąsiad z zachodniej Europy spożywa średnio 25, 30, a nawet 40 litrów. Prognozy są bardzo optymistyczne Według prognoz Euromonitor International w 2017 r. spożycie wina ma przekroczyć 140 mln litrów przy 100 mln litrów w 2012r. To oznacza wzrost spożycia wina aż o 40% w ciągu pięciu lat.
Mamy jeszcze trochę do nadgonienia.
– Dlatego właśnie Polska ma duży potencjał. I tu nie chodzi o to, że nie mamy gdzie kupić wina bo oferta na rynku jest rzeczywiście imponująca, jednak ciągle brakuje miejsc, które łączą w sobie dwie rzeczy: dobrą ofertę ze specjalistyczną wiedzą winiarską.
Czy Polacy nie wybiorą raczej wina w dyskoncie?
– Dyskonty dużo robią dla promocji wina. Niektórzy właśnie tam mają swój pierwszy kontakt z winem, próbują pierwsze Bordeaux albo pierwsze wina z tak popularnego kierunku jak Chile. Jednak gdy już zasmakują w winie, kierują się do sklepu specjalistycznego, ponieważ dopiero tutaj znajdują bogatą ofertę i świetnych doradców. Paradoksalnie sklep specjalistyczny to idealne miejsce na rozpoczęcie przygody z winem, głównie za sprawą ich właścicieli, którzy z pasją podchodzą do swojej roli. Tego brakuje w wielkopowierzchniowych sklepach, w tym w dyskontach, które na tym polu, i nie tylko, zawsze będą pozostawały w tyle.
Pasja naprawdę jest taka ważna?
– Polacy doskonale wyczuli, na czym polega winiarska kultura. To przygoda, odkrywanie różnych regionów świata, tajemniczy rytuał – po prostu piękno spełnionego życia. Spożywanie wina nie polega jedynie na jego piciu, to przede wszystkim spotkanie, rozmowa z bliskimi, wspólna radość. Zaczynamy to doceniać. Zależy nam nie tylko na butelce wina, lecz także na jego historii, dlatego tak ważne są specjalistyczne sklepy. Tutaj można zarówno poznać dane wino, jak i podzielić się własnymi wrażeniami, podyskutować, które wino jest lepsze i dlaczego. Nasze sklepy są miejscami przyjaznymi, z twarzą i własnym głosem, a nie anonimowymi powierzchniami, w których robimy zakupy i z których czym prędzej uciekamy. Ponadto organizujemy warsztaty i degustacje, w tym tematyczne, na których można poznać poszczególne marki, szczepy, małe rodzinne winiarnie. To nie do przecenienia.
Kto może zostać franczyzobiorcą marki Kondrat Wina Wybrane?
– Szukamy franczyzobiorców w wielu polskich miastach. Myślimy głównie o tych wojewódzkich, ale ponieważ zainteresowanie wciąż się zwiększa, a od klientów internetowych przychodzą do nas pytania, kiedy u nich powstanie nasz sklep, to myślimy także o mniejszych miejscowościach. Chcemy, żeby potencjalny franczyzobiorca dobrze przemyślał decyzję o otwarciu sklepu. Powinien mieć precyzyjny pomysł na biznes i oczywiście wspomnianą pasję, zapał, który ułatwia prowadzenie sklepu. Pamiętajmy, że obok sprzedaży zajmujemy się promowaniem bogatej winiarskiej kultury w Polsce.
Jak wygląda współpraca?
– Zasady mamy precyzyjnie ustalone. Firma Kondrat Wina Wybrane udziela przekazuje franczyzobiorcy własne know-how. Oczywiście na każdym etapie działalności wspieramy biznes swojego partnera. Na początku udostępniamy sprawdzony koncept bazujący na skutecznym systemie wizualizacji i dopracowanym wystroju sklepów. Następnie zapewniamy szkolenia, wstępne, okresowe i dla nowych pracowników. Opracowujemy wspólną strategię dla działań marketingowych, ale jesteśmy również otwarci na pomysły naszych partnerów.
Gdzie najlepiej otworzyć sklep?
– Preferujemy położenie sklepu przy jednej z głównych ulic miasta lub podobnie atrakcyjnym pod względem handlowym miejscu. Wielkość lokalu powinna wynosić co najmniej 40 m kw., żeby zapewnić wystarczająco bogatą ofertę. Franczyzobiorca powinien również mieć na początku własny kapitał na inwestycję, chodzi o koszt otwarcia i utrzymania lokalu. Własny wkład – w odróżnieniu od kredytu – daje większy komfort przy dłuższym okresie zwrotu inwestycji. Przewidywana suma inwestycji to ok. 140 tys. zł netto.
Za to rozgłos gwarantowany.
– Siła nazwiska Marka Kondrata rzeczywiście zapewnia rozgłos już na samym początku i solidną reklamę później. Jednak nie możemy opierać się jedynie na tym. Sukces działalności i długiej współpracy zapewnią wspólne kampanie marketingowe, a przede wszystkim zaangażowanie właściciela, który będzie prowadził swój sklep franczyzowy z sercem.
Jak dobierane są wina?
– Jako firma zapewniamy wyjątkową kolekcję win, która jest wyselekcjonowana przez Marka Kondrata oraz jego zespół. To wina najlepszych producentów i małych rodzinnych winiarni z każdego regionu świata. Wybierane są podczas licznych podróży naszego zespołu i przyjeżdżają do nas prosto z miejsca narodzin. W naszej ofercie znajdują się także wina ekologiczne czy kolekcje specjalne.
A jakie wina najchętniej kupują klienci?
– Najchętniej sięgamy po butelki z półki cenowej do 40 zł. Przy czym należy podkreślić, że liczy się dla nas stosunek dobrej ceny do jakości oferowanego wina. I właśnie na to stawiamy w naszych sklepach. Marka Kondrat Wina Wybrane daje gwarancję, że kupimy dobre wino w dobrej cenie. To priorytet, ale w ofercie mamy również wina droższe i kolekcjonerskie.
To przyciąga klientów?
– Odpowiednio dobrana oferta to podstawa naszej działalności. Dodatkowym atutem jest to, że sklepy z szyldem Kondrat Wina Wybrane to przyjazne i otwarte na ludzi miejsca. Nasi klienci doceniają to, że można u nas poznać setki niespotykanych nigdzie indziej win, ich historię, a także wziąć udział w degustacjach oraz dyskusjach. Chcemy dalej wychodzić naprzeciw rosnącym oczekiwaniom miłośników wina, dlatego planujemy otwarcia kolejnych sklepów franczyzowych.
*** Pierwszy sklep pod szyldem Kondrat Wina Wybrane słynny aktor otworzył w Warszawie w 2012 roku. Później rozwijał sieć franczyzową. Obecnie w Polsce znajduje się 6 sklepów franczyzowych: w Bydgoszczy, Gliwicach, Katowicach, Krakowie, Przemyślu oraz Wrocławiu. Sklepy Kondrat Wina Wybrane to przyjazne miejsca, z bogatą oferta na „ każdą kieszeń „. Trafiają tu zarówno koneserzy, jak i osoby, które dopiero wyrabiają własny gust. Najczęściej kupują oni wina codzienne , w cenie 20-40 zł.
Kondrat Wina Wybrane to przede wszystkim sieć winiarskich sklepów. Jeden w Warszawie, który jest własnością Marka Kondrata w Warszawie przy ul. Wierzbowej 3, i 6 w sieci franczyzowej w 6 miastach Polski (Bydgoszczy, Gliwicach, Katowicach, Krakowie, Przemyślu i Wrocławiu). Jej pomysłodawca Marek Kondrat, wielki miłośnik wina osobiście poszukuje i wybiera najciekawsze propozycje z małych, rodzinnych winnic z całego świata.
Winiarska miłość Marka Kondrata narodziła się podczas jego podróży po południowo-zachodniej Francji. Od tego czasu zwiedza, degustuje i decyduje, które z win staną się tymi wybranymi. Jak sam podkreśla, jego sklepy ilość zastępują jakością, a ich oferta charakteryzuje się zmiennością – to efekt współpracy z małymi wytwórcami. W kolekcji znajdują się najlepsze wina z Europy, Ameryki Południowej, Afryki, Australii i Nowej Zelandii.
Kondrat Wina Wybrane to także szeroka oferta degustacji, kursów i publikacji opowiadających o świecie i kulturze wina, które od stuleci współtworzy naszą cywilizację. To również wyjątkowa oliwa, specjalistyczne wydawnictwa, zestawy upominkowe, szkolenia dla firm i klientów indywidualnych, ale przede wszystkim umiłowanie jakości i radości życia.
Więcej na: www.marekkondrat.pl