Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaWywiadyMikołaj Placek: Okna na świat

Mikołaj Placek: Okna na świat


– Firma prowadzi działalność na 9 rynkach: w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, we Włoszech i na Węgrzech. To właśnie Europa stanowi kluczowy rynek działań OKNOPLASTU – opowiada Mikołaj Placek, prezes zarządu Grupy OKNOPLAST.

 

 

Jak wygląda obecna sytuacja Grupy Oknoplast na rynku polskim i europejskim? Jakie są przychody spółki?

– Grupa OKNOPLAST, czołowy europejski producent okien PVC, w 2015 roku odnotowała rekordowe w historii swojej działalności wyniki sprzedaży. Firma sprzedała ponad 1 milion okien w Polsce i za granicą (głównie w Niemczech, Czechach i na Słowacji), co oznacza wzrost przychodów z 480 mln zł w 2014 roku do 520 mln zł w 2015. To efekt zwiększonego zapotrzebowania na droższe okna energooszczędne – kluczowy produkt w ofercie OKNOPLASTU. Co więcej, w 2014 r. udział eksportu w strukturze sprzedaży przedsiębiorstwa wyniósł 70%, co czyni z OKNOPLAST największego polskiego eksportera pod względem wartości sprzedanych okien PVC. Wartość eksportu Grupy OKNOPLAST to około 15% całego polskiego eksportu okien PVC.

Czy planujecie Państwo wejście na kolejne rynki europejskie?

– Poza Polską firma prowadzi działalność na 9 rynkach: w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, we Włoszech i na Węgrzech. To właśnie Europa stanowi kluczowy rynek działań OKNOPLASTU. Nie ukrywam jednak, że mamy w planach rozwój na kolejne rynki. W najbliższym czasie planujemy rozszerzyć swoją działalność o nowe rynki, m.in. skandynawski oraz brytyjski.

Co prawda, okna OKNOPLAST były montowane m.in. w Nowym Jorku, Sydney, a nawet w… Ghanie. Jednak nie da się ukryć, że najważniejszym punktem strategii rozwoju jest zgłębienie tych rynków, na których firma jest już od dawna obecna i ma mocną pozycję. Nie zamykamy się jednak na inne kontynenty.

Co wpływa na tak duży sukces polskiej firmy na rynkach europejskich? Czy dostrzegacie Państwo różnicę między poszczególnymi rynkami?

– Firma OKONOPLAST już ponad 11 lat rozwija swoje działania na rynkach zagranicznych. W pierwszej kolejności firma wybrała sąsiedzki rynek niemiecki. Postawiliśmy tam na bardzo dobrą jakość oferowanych produktów oraz innowacyjne podejście. Nie poddawaliśmy się utartym schematom, że polskie produkty kupuje się ze względu na tańszą cenę. Co bardzo ważne, OKNOPLAST był pierwszym producentem w Europie, który mocno postawił na termoizolacyjność okien. Kluczem do sukcesu na poszczególnych rynkach jest elastyczne podejście i dostosowanie oferty produktowej do specyfiki danego rynku. Przykładowo to, co sprawdzi się w Niemczech, niekoniecznie okaże się odpowiednie na rynku włoskim, gdzie technologia czy zdobyte certyfikaty i homologacje mają mniejsze znaczenie, natomiast bardzo istotny jest design produktu. Do każdego rynku dostosowujemy odpowiednią strategię, która odpowiada na tamtejsze potrzeby.

Na sukces OKNOPLASTU na rynkach zagranicznych duży wpływ mają także nakłady na działania reklamowe i PR-owe w poszczególnych krajach. W każdym z krajów działania OKNOPLAST posiada spółkę matkę, prezesa, lokalną obsługę klienta czy marketing. Tak silne dostosowanie się do specyfiki poszczególnych rynków zarówno pod względem specyfiki produktowej, jak i sposobu zarządzania firmę daje możliwość ekspansji na europejskich rynkach.

PIXEL_Oknoplast

Jaka jest strategia rozwoju firmy OKNOPLAST? Czy stawiacie Państwo na innowacje?

– Przede wszystkim OKNOPLAST inwestuje w innowacje i stawia na nowe rozwiązania, które usprawniają funkcjonowanie okien. Jesteśmy świeżo po premierze naszego nowego przełomowego okna PIXEL, które stanowi kumulację obecnych założeń firmy rozwijającej swoje produkty w kierunku nie tyle samego materiału budowlanego, ile połączenia ze sobą designu i technologii. Innowacyjny system PIXEL jest pierwszym tego typu produktem na europejskim rynku i idealnie wpisuje się w najnowsze trendy nowoczesnego projektowania budynków. Dzięki budowie okna, do pomieszczenia wpada do 22% więcej światła słonecznego. Cechą charakterystyczną PIXELA jest designerski kształt profilu bez żadnych zaokrągleń. To właśnie dzięki nowatorskiemu podejściu firma cały czas się rozwija. Nie tylko chcemy podążać za trendami, ale także je wyznaczać.

Przykładem tego może być okno Prolux, które wprowadziliśmy w zeszłym roku. Niewątpliwie przyczyną wzrostu przychodów w 2015 w firmie OKNOPLAST było wprowadzenie do oferty nowego produktu. Okna PROLUX to jedna z największych innowacji na rynku stolarki okiennej w ostatnich latach. Bardzo wysoka sprzedaż okien PROLUX dowodzi, że jakość ma coraz większe znaczenie zarówno dla klientów polskich, jak i zagranicznych. W przypadku naszej tegorocznej nowości – okna PIXEL – spodziewamy się, że wyniki sprzedaży będą jeszcze wyższe.

Jakie są najbliższe plany inwestycyjne spółki?

– Rozwój nie pozwala zapomnieć też o rodzimej siedzibie OKNOPLASTU w Ochmanowie niedaleko Krakowa. Już niedługo pojawi się tu nowoczesny biurowiec opracowany według nowoczesnej koncepcji architektonicznej spójnej z pozostałymi budynkami kompleksu. Koncepcja architektoniczna opracowana przez biuro projektowe APA Zalewski Bubak z Krakowa zakłada powstanie biurowca o powierzchni całkowitej ok. 2000 m2. Nowy budynek stanie się łącznikiem między dwoma istniejącymi biurowcami, z którymi wspólnie stworzą reprezentacyjną siedzibę. Podstawowa, biurowa funkcja budynku została wzbogacona o wzorcowy salon ekspozycyjny stolarki okiennej i drzwiowej oraz zespół szkoleniowo-konferencyjnych. Wraz z budową nowego biurowca zmianie ulegną także elewacje istniejących budynków biurowych OKNOPLAST tak, aby całość inwestycji stanowiła jedną, spójną i nowoczesną koncepcję architektoniczną. Odbiór inwestycji na drugi kwartał 2017 roku.

Rozmawiała: Ilona Adamska