Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich

Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować...
Strona głównaRozmaitościMobile w branży automotive i retail pod lupą IAB Polska i Mindshare

Mobile w branży automotive i retail pod lupą IAB Polska i Mindshare


Wszystkie największe polskie firmy motoryzacyjne na swoich mobilnych stronach www oferują zapisy na jazdę próbną, a za pośrednictwem aplikacji – już tylko 12% z nich. Funkcjonalności mobilne sprawdzono też u reklamodawców handlowych. Jak wygląda kondycja mobile w branżach automotive oraz retail? Odpowiedź na to pytanie pada w najnowszym badaniu IAB Europe, lokalnie zrealizowanym przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z Mindshare.

 

 

O wynikach audytu „Advertiser Mobile Audit Report” poinformował media Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Jak czytamy w badaniu, przeanalizowane zostały strony internetowe oraz aplikacje mobilne największych reklamodawców z sektora handlu i automotive – łącznie 613 witryn na 9 rynkach.

Ocenie poddano szereg funkcjonalności, takich jak: posiadanie lokalizatora GPS, możliwość zapisów na jazdę próbną, dostępność zakupów online. Sprawdzano także responsywność stron, ich mobilną optymalizację oraz prędkość. Zbadano dostępność aplikacji w systemie operacyjnym iOS oraz Android, zarówno na smartfon, jak i tablet. Dane w raporcie obrazują stan na czerwiec/lipiec 2015 roku.

Strony internetowe zaprezentowały się na piątkę – wynika z raportu. Wszyscy najwięksi polscy reklamodawcy branży automotive (25 czołowych podmiotów) oferują na mobilnej wersji swojej strony możliwość zapisu na jazdę próbną. Wskaźnik ten plasuje nas w europejskiej czołówce (średnia europejska wynosi 80%).

Bardzo dobrze prezentujemy się też w kontekście responsywności stron oraz ich mobilnej optymalizacji – aż 92% badanych firm motoryzacyjnych działających w Polsce oferuje obydwa udogodnienia, podczas gdy średnia europejska to odpowiednio: 58% i 78%. Europa wyprzedziła natomiast Polskę pod względem dostępności lokalizatorów GPS na stronach mobilnych.

Ocenie podlegały także aplikacje mobilne reklamodawców. Mimo że 7 na 10 polskich firm tej branży posiada aplikację na smartfona lub tablet (dostępną zarówno w systemie iOS, jak i Android), to ich funkcjonalność nie jest tak bogata jak na mobilnych stronach internetowych. Tylko 36% audytowanych podmiotów oferuje w aplikacji lokalizator GPS, a jedynie co 10. reklamodawca zadbał o możliwość zapisu na jazdę próbną właśnie za pomocą mobilnej aplikacji – napisano w raporcie.

W badaniu gorzej wypadły firmy z sektora retail – zarówno pod względem funkcjonalności mobilnych stron, jak i aplikacji. W porównaniu z branżą motoryzacyjną, polscy reklamodawcy branży handlowej są w mniejszym stopniu przygotowani na konsumentów mobilnych. Blisko 3/4 z nich posiada zoptymalizowane i responsywne strony internetowe, jednak mniej niż połowa (42%) udostępnia na portalu funkcję lokalizatora GPS swoich sklepów.

Aplikacje na smartfon lub tablet są oferowane przez prawie połowę największych reklamodawców tej kategorii, 36% udostępnia w aplikacji lokalizator GPS, a zaledwie 1/5 oferuje możliwość dokonania zakupów online.

Podobnie jak w branży motoryzacyjnej, na tle Europy gorzej wypadamy pod względem zastosowania lokalizatorów GPS – zarówno na stronach mobilnych, jak i w aplikacjach (średnia europejska wyniosła odpowiednio 64% i 40%). Naszych europejskich sąsiadów jednak wyraźnie wyprzedzamy pod kątem responsywności stron.

IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 r.
Od 2007 r. działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.

Mindshare Polska jest oddziałem globalnego domu mediowego Mindshare z siedzibą w Londynie, realizującego kompleksowe strategie reklamowe zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i firm działających regionalnie i lokalnie na poszczególnych światowych rynkach. Dom mediowy Mindshare skupia specjalistów zajmujących się przygotowaniem strategii mediowych, planowaniem i zakupem mediów oraz implementacją działań reklamowych w ramach czterech pionów agencji: Business Planning, Exchange, Invention oraz Client Leadership.

Mindshare Polska jest pionierem w zakresie planowania i realizacji działań w nowych mediach – na polskim rynku jako jeden z pierwszych wyodrębnił dział interaktywny (początkowo pod nazwą MS Interaction, obecnie Invention), specjalizujący się w kampaniach realizowanych online oraz w planowaniu i implementacji niestandardowych rozwiązań reklamowych w nowych mediach. (gm)

Pełen raport można pobrać ze strony IAB Polska  http://bit.ly/RaportAMAR