Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Zdjęcie karty kredytowej w mediach społecznościowych Ryzyko kradzieży tożsamości i naruszenie prywatności

W dobie powszechnej cyfryzacji i dominacji mediów społecznościowych, wiele osób chętnie dzieli się szczegółami ze swojego codziennego życia. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy...
Strona głównaBiznesMultimedia z chmury. International Media Summit już w listopadzie!

Multimedia z chmury. International Media Summit już w listopadzie!


Sytuacje, w których możliwe jest tworzenie przekazu wideo na żywo, a następnie jego szybkie i nieprzerwane dostarczanie do praktycznie każdego miejsca na ziemi to już rzeczywistość. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu odpowiednich technologii, ich realizacja jest możliwa bez ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych. Co może to oznaczać w praktyce?

 

Działające w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym firmy usługowe np. telekomunikacyjne czy energetyczne cały czas poszukują nowych źródeł przychodu tworząc nowe modele biznesowe dla świadczenia i dostarczania usług. Coraz częściej za strategiczny kierunek rozwoju przyjmują sprzedaż treści multimedialnych: obsługę imprez masowych, dostarczanie na żywo transmisji czy wideo na życzenie (VOD). Bariery, które mogą się pojawić to m.in. wysoki koszt wejścia, ryzyko związane z inwestycją, ale także zwrot z poczynionych inwestycji (ROI), który nie dość, że może ciągnąć się latami, to nie daje gwarancji pewnej stopy zwrotu.

Odpowiedzią na tę kwestię może być technologia, dzięki której firmy mają możliwość szybkiego uruchomienia wysoce skalowalnych usług zarządzania i dostarczania mediów z własnego biura lub studia. Serwis multimediów pozwala na bezpieczne ładowanie, przechowywanie, kodowanie i kompresję treści audio i video oraz ich dystrybucję w oparciu o sieć dostarczania zawartości (CDN), zarówno na żądanie (VOD), jak i przesyłania strumieniowego (live streaming) do dowolnych klientów: TV, PC, tablety czy na telefony.

Skuteczny model sprzedaży reklamy jest prosty – im większa oglądalność tym więcej reklamy. Jak zwiększyć oglądalność? Podczas Olimpiady 2012 NBC Sports Group zbadało zachowania odbiorców, z których wynika, że konsumpcja treści wzrosła aż 42%, kiedy korzystali oni z wielu urządzeń – telewizji, komputerów, tabletów czy telefonów.

Uruchomienie kompletnego rozwiązania w oparciu o usługę multimediów z uwzględnieniem możliwości wykorzystania komponentów innych dostawców (np. kodowania) nie stanowi w takim wypadku problemu. Takie podejście daje możliwość pełnego dostosowania do skali przedsięwzięcia, a co ważniejsze oferuje możliwość świadczenia usług praktycznie bez kosztów inwestycyjnych korzystając z zalet modelu „płacę za to czego używam”.

Model ten ma szansę ukształtować przyszłość dystrybucji multimediów. Mogą powstać nowi gracze na rynku, np. scenariusz, w którym treści VOD byłyby dostarczane wraz z prądem. Wizja ta stawia szereg pytań m.in. o kwestię przechowywania i ochrony treści, zarządzania dostępem oraz rozliczaniem odbiorców, które potrafimy zaadresować.

Przykład olimpiady w Soczi czy mistrzostw w piłce nożnej FIFA 2014 pokazuje, że Microsoft ma odpowiednie kompetencje oraz skalowalną infrastrukturę, aby zapewnić transmisję na cały świat do wielu odbiorców oraz na wszystkie typy urządzeń.

Rozważając osobny scenariusz popatrzmy na dowolną dużą firmę działającą w rozproszonym środowisku: bank, firmę przemysłową lub energetyczną, operatora telekomunikacyjnego czy instytucję rządową. Coraz bardziej nabierają znaczenia kwestie nowoczesnej i skutecznej komunikacji z poziomu zarządu, tak z całą organizacją, jak i z partnerami czy klientami.

Weźmy pod lupę sytuację, w której organizację czeka obsługa dużego wydarzenia wymagającego streamingu multimediów ad hoc. Może to być np. obsługa spotkania prezesa z załogą, zmiany organizacyjne, akwizycja lub fuzja, prospekt emisyjny czy też przeszkolenie pracowników i partnerów w związku z wprowadzaniem nowego produktu lub usługi. Oczywiście, dział IT z pełnym zaangażowaniem „podejmie się wyzwania” występując od razu z wielomilionowym wnioskiem inwestycyjnym na budowę odpowiedniej infrastruktury i wdrożenie rozwiązań mówiąc: „Za rok, no najdalej dwa lata wszystko będzie działać”.

Technologia działająca w modelu chmury obliczeniowej przynosi odpowiedź na wyzwania biznesowe tego typu, oferując możliwość dzierżawy i konfiguracji odpowiedniego rozwiązania pod konkretne wyzwania i potrzeby zaledwie w ciągu kilku dni. Usługi te mogą być następnie wykorzystywane tylko w sytuacjach, kiedy zajdzie taka potrzeba, natomiast model rozliczeniowy zakłada obciążanie klienta tylko za rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury.

W tym momencie ponownie z odpowiedzią przychodzą doświadczone firmy IT, które dysponują rozwiązaniami i usługami dedykowanymi tego typu „nagłym” projektom.

Jednym z przykładów jest usługa multimediów oparta o technologię Microsoft Azure – Azure Media Services – nadzorująca przebieg procesów od tworzenia treści do konsumpcji zarówno dla treści live streaming i VOD a także usługa dostarczania zawartości Azure CDN.

Tematyka Dystrybucji treści multimedialnych w cyfrowym środowisku będzie poruszana w trakcie konferencji International Media Summit, która odbędzie się już 18-19 listopada 2015 r. w hotelu Westin w Warszawie http://telekomunikacjaimedia.pl/media-summit/program/

 

Michał Kaczurba, Dyrektor rozwiązań branżowych przemysł, komunikacja i media.

***

Więcej o Azure Media Services http://azure.microsoft.com/pl-pl/services/media-services/ i Azure CDN http://azure.microsoft.com/pl-pl/services/cdn/

Zainteresowanych możliwościami technologii i szczegółami technicznymi zapraszam na blog http://azure.microsoft.com/pl-pl/blog/topics/media-services