Wraz z nowym rokiem warto pomyśleć nie tylko o rozwoju osobistym, ale też zawodowym. Jednym z kierunków, które warto rozważyć jest udział w kursach i szkoleniach na popularne tematy. Jednym z nich są bez wątpienia kusy i szkolenia z social media. Sprawdzamy jakie kursy i szkolenia poświęcone social media będą się cieszyć popularnością w 2022 roku.
Szkolenia i kursy Facebook
Wszyscy, którzy wyczekują zmian w funkcjonowaniu mediów społecznościowych mogą poczuć się zawiedzeni – w 2022 roku dominującym medium społecznościowym pozostanie platforma Facebook. Wciąż jest to najpopularniejszy serwis social media, wokół którego powstaje cały ekosystem nowych narzędzi marketingowych. Dzisiaj prowadzenie działań promocyjnych dostępne jest nie tylko na Facebook, ale też na Instagramie, Whatsapp i Messengerze, czyli w wielkiej czwórce od Meta, bo tak brzmi nowa nazwa spółki matki dla wszystkich tych serwisów i rozwiązań social media. Ogromna liczba użytkowników oraz szereg narzędzi reklamowych i możliwości dotarcia do rozmaitych grup docelowych sprawiają, że szkolenia i kursy poświęcone ekosystemowi Facebook bez wątpienia wciąż pozostają na szczycie szkoleń z social media.
Szkolenia i kursy LinkedIn
Coraz więcej firm, zwłaszcza działających na rynku B2B, ale też zajmujących się czy to organizacją konferencji dla biznesu czy rekrutowaniem wysokiej klasy specjalistów, decyduje się na komercyjną obecność na LinkedIn. Ten największy biznesowy serwis social media wymaga opracowania osobnej strategii obecności i poznania narzędzi do promocji płatnej oraz do prowadzenia natywnych działań. Wykorzystanie sposobów, które działają w innych mediach społecznościowych może nie wystarczyć do odniesienia sukcesu na LinkedIn. Szkolenia i kursy z wykorzystania LinkedIn popularne są również wśród wszelkiego typu handlowców czy konsultantów, którzy chcą prowadzić sprzedaż b2b w oparciu o LinkedIn.
Szkolenia i kursy dotyczące TikTok
Social media nie cierpią pustki i każdego roku pojawiają się nowe strony, portale czy aplikacje skierowane do innych grup docelowych. TikTok chociaż powstał kilka lat temu, to dopiero niedawno został dostrzeżony przez marketerów. Doceniają oni ten serwis social media za szybko rosnące zasięgi, możliwość dotarcia do osób w młodym i średnim wieku, ale też również za wciąż umiarkowane koszty prowadzonych działań promocyjnych i reklamowych w porównaniu do innych mediów społecznościowych. Warto zainteresować się poznaniem możliwości TikTok poprzez udział w certyfikowanych szkoleniach z social media i zrobić to zanim zrobi się tłoczno od reklamodawców w tym serwisie.
Szkolenia i kursy dotyczące strategii obecności w social media
Obecność w social media bez dobrze przygotowanej strategii często okazuje się źródłem kosztów, ale nie koniecznie przychodów. Chcąc uniknąć nietrafionych inwestycji w social media warto zacząć od przygotowania strategii, a więc opracowania celów obecności marki czy firmy w social media, narzędzi, które będziemy wykorzystywać, zaplanowania obecności i zasobów niezbędnych do realizacji działań, a także poznania sposobów pomiaru efektywności prowadzonych działań. To wszystko pozwoli osiągnąć maksimum korzyści przy zachowaniu racjonalnych kosztów.
Gdzie szukać kursów social media oraz szkoleń z social media?
Kursy social media dostępne są głównie online. Ich listę znajdziemy na https://eventis.pl/szkolenia/social-media. Warto zwrócić uwagę, że rynek oferuje dwa typy kursów social media: na żywo oraz multimedialne. Kursy realizowane na żywo mają wyznaczoną konkretną datę zajęć, uczestnicy logują się do wirtualnej sali szkoleniowej (np. z użyciem programu Microsoft Teams czy Zoom) o wskazanej godzinie i uczestniczą w zajęciach z trenerem czy wykładowcą. Pozwala to na bieżąco zadawać pytania prowadzącemu, jak też poznać innych uczestników kursu i dzielić się z nimi doświadczeniami i wiedzą. Możliwość nawiązania kontaktów zawodowych jest zresztą dodatkową korzyścią z uczestnictwa w takim kursie social media – w tej kategorii jest to bardzo ważne, bo zmiany w mediach społecznościowych postępują szybko i utrzymywanie szerokiej sieci kontaktów zawodowych pozwala je efektywnej wdrażać. Kursy social media multimedialne możemy natomiast realizować w dogodnym dla nas czasie i tempie. Wykupując dostęp do takiego kursu mamy możliwość wejść na platformę szkoleniową w dowolnym momencie, jak też wracać do danej partii materiału. Ich wadą jest jednak brak możliwości bezpośredniego kontaktu z prowadzącym, de facto widzimy go na nagranych filmach, które składają się na kurs obok ćwiczeń, przykładów itp.
Osobną kategorię stanowią tradycyjne szkolenia social media realizowane w sali szkoleniowej. Tego typu szkolenia z social media znajdziemy głównie w największych miastach w Polsce. Prym wiodą Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Gdańsk i Wrocław. W mniejszych miastach oferta szkoleń social media może być niestety ograniczona. Tego typu szkolenia wciąż uchodzą za najefektywniejszą formę nauki – pozwalają one skupić się na temacie szkolenia, uzyskać indywidualne porady i konsultacje ze strony prowadzącego, nawiązać kontakty zawodowe i wyjątkowo szybko przyswoić wiedzę, a nawet przećwiczyć ją w grupie szkoleniowej.
Czym kierować się wybierając szkolenie lub kurs z social media?
Najważniejszą rzeczą w trakcie wyboru kursy czy szkolenia, nie tylko z social media, ale na dowolny temat, jest analiza własnych potrzeb szkoleniowych. Brzmi to poważnie, ale analiza potrzeb szkoleniowych to w przybliżeniu poszukiwanie odpowiedzi na kilka kluczowych pytań. Czego chcę się nauczyć? Czy uczę się lepiej w trakcie szkolenia z wykładowcą czy może w trakcie zajęć, do których mogę wielokrotnie wracać? Czy uczę się szybciej ćwicząc dane zagadnienie czy może wystarczy mi teoria? Czy chcę zdobyć podstawy i wiedzę teoretyczną, a może praktyczne umiejętności, np. obsługi konkretnej platformy social media? Uzyskanie odpowiedzi na te pytania pozwoli nam dużo trafniej wybrać odpowiedni kurs czy szkolenie.
Kolejną ważną rzeczą jest porównywanie ofert szkoleń i kursów oferowanych przez różnych organizatorów. Porównać warto i program zajęć, ale też doświadczenie autorów czy też ceny. Zwłaszcza że ceny szkoleń i kursów są bardzo zróżnicowane – znajdziemy kursy kosztujące kilkadziesiąt złotych, ale też szkolenia za kilka tysięcy złotych. Jeśli chcemy trafnie wybrać niezbędne jest porównanie tych ofert, sprawdzenie co wchodzi w ich skład oraz jakie doświadczenie stoi za organizatorami danego szkolenia lub kursu.