lederboard

Nastroje pracowników a koronakryzys

Jeszcze więcej pracowników niż przed miesiącem pracuje zdalnie. W sumie 64% badanych uważa, że jest tak samo lub nawet bardziej efektywna w wykonywaniu obowiązków zawodowych. Deklarują także, że w przyszłości chcieliby częściej pracować z domu. Niestety, widać rosnącą niepewność wśród pracowników, bo aż 61% ankietowanych chciałoby zmienić branżę, w której aktualnie pracuje – to główne wnioski z drugiej edycji badania Gi Group i Grafton Recruitment.
W drugim tygodniu narodowej kwarantanny, tj. 21-24.03.2020, i ponownie po miesiącu od jej wprowadzenia, tj. 13-17.04.2020, Grafton Recruitment i Gi Group przeprowadziły badanie opinii dotyczące nastrojów na rynku pracy, wyzwań przed jakimi stoją pracownicy i ich pracodawcy. Druga edycja badania, we współpracy z CBRE, została uzupełniona o zagadnienia związane z przejściem na zdalny tryb pracy i możliwych konsekwencji wielotygodniowej pracy z domu dla postawy pracowników.

 

Okazuje się, że tendencje zauważalne w początkowym okresie izolacji, wzmocniły się z upływem czasu. Optymizmem napawa fakt, że pracodawcy czują ogromną odpowiedzialność za pracowników i jeśli to tylko możliwe, zdecydowali się na przejście na pracę zdalną. W pierwszym badaniu możliwość pracy z domu potwierdzało 56% badanych, w ostatnim tygodniu odsetek ten wzrósł do 65%. Odpowiedź „pracuję w miejscu pracy” zaznaczyło obecnie tylko 8% wszystkich ankietowanych. To ponad 10% mniej niż w drugiej połowie marca. Co ciekawe, niezmiennie 44% badanych twierdzi, że ich efektywność w pracy zdalnej nie spadła, a około 20% uważa nawet, że pracując z domu są bardziej efektywni niż zazwyczaj w biurze.

– To kontynuacja naturalnego „efektu mobilizacji”, niesłabnącego z czasem. Wszyscy staramy się jak najlepiej wykonywać obowiązki zawodowe, abyśmy możliwie jak najmniej odczuli konsekwencje wymuszonej izolacji po powrocie do biura. Nadal jednak dużą trudność sprawia nam planowanie własnej pracy i pogodzenie obowiązków służbowych i rodzinnych – komentuje Joanna Wanatowicz, Business Director Grafton Recruitment.

 

 

Co w pracy z domu najbardziej przeszkadza i których elementów życia biurowego najbardziej brakuje badanym? Tu opinie polaryzują się wraz z upływem kolejnych tygodni. 42% najbardziej narzeka na ograniczenie codziennej wymiany pomysłów i rozmów ze współpracownikami. Coraz bardziej doskwiera nam konieczność godzenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi – wzrost wskazań o prawie 10%. Im więcej czasu mija, tym bardziej, tak już zupełnie prywatnie, brakuje nam także kontaktu z rodziną i światem zewnętrznym (63%).

– Najbardziej brakuje nam kontaktu ze współpracownikami, wymiany pomysłów i dyskusji, bo to właśnie one są motorem napędowym naszej zawodowej codzienności. Teraz zauważalne staje się, że lubimy przebywać w przestrzeniach przeznaczonych do pracy, gdyż w naturalny sposób sprzyjają one naszej efektywności. Będąc w biurze zazwyczaj myślimy o obwiązkach zawodowych, odcinamy się na ten czas choć częściowo od spraw prywatnych – komentuje Jan Banasikowski, Associate Director, HR & Location Advisory w CBRE.

Jednocześnie widać, że jednak polubiliśmy pracę zdalną, bo aż 64% badanych deklaruje, że po powrocie do „normalnej” pracy, będzie chciało częściej korzystać z tej możliwości. Najczęściej, chcielibyśmy pracować z domu raz (25%) lub dwa razy (26%) w tygodniu. Napawa optymizmem fakt, że pracodawcy radzą sobie z otwartym komunikowaniem pracownikom sytuacji, w jakiej się wszyscy znaleźliśmy. Ponad połowa (53%) badanych deklaruje, że są spokojni o przyszłość, a sytuacja w ich firmie jest stabilna.

– Komunikacja wewnętrzna jest w obecnej sytuacji niezwykle ważnym elementem kultury organizacyjnej – mówi Joanna Wanatowicz. – W wielu firmach przychody spadną, nie uda się zrealizować planów i konieczne będą zmiany. Pracownicy to wiedzą, bo w mediach ekonomiści i specjaliści od gospodarki przekazują negatywne prognozy dotyczące przyszłości rynku pracy. Najgorsze, co mogliby w obecnej sytuacji zrobić pracodawcy, to ukrywać przed pracownikami prawdę. Mówmy o tym otwarcie. Wyjaśniajmy przyczyny. Kiedy sytuacja wróci do normy, taka postawa może skutkować nawet wzrostem zaufania do organizacji. Głęboko wierzę, że tak właśnie się stanie i z tego kryzysu wszyscy wyjdziemy silniejsi – dodaje.

Czy będą wypłacane pensje? Czy utrzymam stanowisko pracy? Czy moja firma przetrwa – to nadal najważniejsze pytania, które zadają sobie pracownicy. Okazuje się, że aż 61% badanych w związku z aktualną sytuacją chciałoby zmienić branżę, w której pracuje (w poprzedniej edycji było to 47%). Tak duża liczba osób deklarujących chęć przebranżowienia może być kolejnym dowodem na rosnącą w społeczeństwie niepewność i niepokój o pracę.

O BADANIU:

Badanie przeprowadzono w dniach 21-24.03.2020 r. oraz 13-17.04.2020 r. w formie ankiety online przesłanej do losowo wybranej grupy 857/1058 osób, które zaaplikowały na co najmniej jedną ofertę pracy Grafton Recruitment & Gi Group w latach 2018-2020.

 

 

O AUTORACH BADANIA:

Grafton Recruitment to jedna z największych w Europie niezależnych firm rekrutacyjnych z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży i 35 biurami w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Od jesieni 2018 roku jest częścią Gi Group, międzynarodowej korporacji o włoskich korzeniach, należącej do czołówki światowych
liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych, z biurami w ponad 50 krajach w Europie, Azji, Afryce i Ameryce. Więcej informacji o firmie: www.grafton.pl
Gi Group jest międzynarodową agencją pracy i doradztwa personalnego. Prowadzi działalność w zakresie m.in. stałego i czasowego zatrudnienia, wyszukiwania i selekcji oraz outsourcingu. Dzięki bezpośredniej obecności i partnerstwom strategicznym działa w 57 krajach. Jest jedną z największych firm HR na świecie wg Staffing Industry Analysts. W 2018 roku była usługodawcą dla ponad 20 000 firm, realizując sprzedaż na poziomie 2,3 mld euro.

Więcej informacji o firmie: www.gigroup.com.pl

CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2018), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 90 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 480 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.

Więcej informacji: www.cbre.com.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności