Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img
Strona głównaRozmaitościOdzyskanie opóźnionych należności od kontrahentów, to jeden ze sposobów na przetrwanie kryzysu...

Odzyskanie opóźnionych należności od kontrahentów, to jeden ze sposobów na przetrwanie kryzysu w firmie

Zamrożenie gospodarki przez pandemię postawiło w trudnej sytuacji wiele przedsiębiorstw. Oprócz ograniczenia działalności, firmy muszą zmagać się także z innym problemem, który był powszechny na polskim rynku już przed pandemią. Mowa o zatorach płatniczych. Eksperci Związku Przedsiębiorstw Finansowych radzą, jak utrzymać płynność finansową w trudnym gospodarczo czasie.

 

 

 

W czasie pandemii firmy nie mogą pozwolić sobie na dodatkowe ryzyko

Sytuacje, w których przedsiębiorcy nie otrzymują zapłaty w terminie, są szczególnie dotkliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, które często nie mają rezerwy finansowej. Zamrożenie znacznych środków na rachunkach ich partnerów biznesowych uniemożliwia inwestycje, regulowanie w terminie zobowiązań do ZUS czy US, spłatę kredytów czy płacenie rachunków, np. za energię. Brak płynności finansowej powoduje również problemy z terminowym wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom.

Wszystko to w konsekwencji może doprowadzić nawet do zawieszenia lub zamknięcia firmy. W trudnych czasach pandemii przedsiębiorcy powinni więc przyjmować postawę ograniczonego zaufania. Sposobem na utrzymanie płynności finansowej jest natychmiastowe reagowanie na opóźnienia, a także korzystanie z pomocy firm windykacyjnych.

Przedsiębiorstwa korzystają z usług firm windykacyjnych, ponieważ te mają więcej narzędzi, aby zmotywować osobę zadłużoną do spłaty należności, np. są w stanie przygotować wygodny harmonogram spłaty, adekwatny do kondycji firmy. Doświadczenie i wiedza ekspertów z firm windykacyjnych stanowią dobrą perspektywę dla odzyskania długów i poprawy sytuacji firmy- wierzyciela, która zwróciła się z prośbą o pomoc do specjalistów – mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji, która realizuje kampanię Windykacja? Jasna Sprawa!

Jedne długi pociągają za sobą kolejne

Analizy potwierdzają[1], że jeszcze przed pandemią firmy deklarowały wzrost skali problemów z terminowym egzekwowaniem należności od klientów. Dla 1/3 przedsiębiorców nieregularna spłata należności przez kontrahentów oznacza problemy z obsługą własnych zobowiązań. Z kolei 1/4 wskazuje na konieczność zaniechania nowych inwestycji, 10 proc. musi ograniczyć zatrudnienie lub redukować fundusz wynagrodzeń, a 5 proc. myśli o podniesieniu cen towarów lub usług.

Terminowe regulowanie należności to „być albo nie być” dla wielu firm. Utrata płynności finansowej, to dla małego, rodzinnego przedsiębiorstwa konieczność zawieszenia działalności, a dla pracowników – utrata miejsc pracy. Bardzo istotne w tym przypadku jest także bieżące monitorowanie płatności i szybkie reagowanie na jakiekolwiek opóźnienia – dodaje Marcin Czugan.

Kiedy poprosić o pomoc z zewnątrz?

Przedsiębiorca nie powinien czekać na zapłatę faktury przez kontrahenta. Może to w konsekwencji skutkować utratą płynności finansowej, która w dobie pandemii i tak jest trudna do utrzymania. Jeżeli termin zapłaty zobowiązania już minął, z miesiąca na miesiąc szanse na odzyskanie środków są coraz mniejsze. W takiej sytuacji właściciel firmy może rozważyć podzielenie się ryzykiem związanym z opóźnioną fakturą z firmą windykacyjną. Najlepiej, kiedy jest to wyspecjalizowana w odzyskiwaniu długów instytucja prawno-finansowa. Ta, przyjmując zlecenie, zobowiązuje się prowadzić określone działania mające na celu odzyskanie zamrożonych pieniędzy. Pierwszym krokiem są wezwania do polubownego rozwiązania, próba kontaktu z dłużnikiem oraz wizyty terenowe, a jeśli to pozostaje bez efektu, sprawa kierowana jest na drogę sądową. Ostatnim krokiem jest egzekucja komornicza.

Przekazując dług do firmy windykacyjnej, przedsiębiorca powinien pamiętać, żeby korzystać z usług rzetelnej, profesjonalnej firmy, która – tak jak firmy windykacyjne zrzeszone w ZPF – podchodzi do swojej pracy w sposób etyczny, wyznając i respektując odpowiedni kodeks etyczny. Celem takiej firmy jest odzyskanie długu w jak najszybszym czasie, dzięki odpowiednim narzędziom, wiedzy oraz znajomości specyfiki branży, ale tylko przy pomocy dozwolonych prawem praktyk. Oczywiście należy się liczyć z dodatkowym kosztem, jednak w perspektywie odzyskania należności jest on niewielki, zważywszy, że skutki nieodzyskania należności są dużo bardziej poważne dla wierzyciela – wyjaśnia Marcin Czugan.

 

***

Windykacja? Jasna Sprawa! (WJS) to projekt edukacyjny zapoczątkowany przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych oraz firmy członkowskie, które działają na rynku obrotu wierzytelnościami. Kampania ma na celu edukowanie konsumentów na temat zaciągania zobowiązań, regulowania zadłużenia oraz praw konsumenckich związanych z windykacją należności.

Strona kampanii: www.wjs.zpf.pl

[1] raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Krajowego Rejestru Długów „Portfel Należności Polskich Przedsiębiorstw”