W marcu na 86. Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie będzie miał światową premierę sportowy Opel GT Concept – zachwalany przez producenta jako awangardowy samochód przyszłości. Czy jego konstrukcja wyznaczy trend a motodesignie, to się dopiero okaże, niemniej nie sposób nie przyznać, że model robi niesamowite wrażenie.
„Samochód jest wyrazem nieustającego innowacyjnego potencjału firmy Opel, a jego oszałamiająca i minimalistyczna sylwetka została zaprojektowana przez pasjonatów z zachowaniem zasady czystości formy” – zaprezentował nowy model w komunikacie prasowym producent.
„Pełnokrwisty sportowy pojazd z silnikiem umieszczonym za przednią osią i napędem na tylne koła jest bezpośrednim następcą modeli Opel GT i Monza Concept oraz nową interpretacją koncepcji stylistycznej firmy Opel. W awangardowej, a jednocześnie oszczędnej sylwetce samochodu zrezygnowano ze wszystkiego, co mogłoby zakłócać czystą formę. GT Concept nie ma zewnętrznych klamek, bocznych lusterek ani wycieraczek przedniej szyby” – czytamy w informacji przesłanej mediom przez GM Poland.
„Projektując Opla GT Concept zrobiliśmy kolejny krok ku jeszcze większym emocjom i większej przyjemności z jazdy. Ten samochód odzwierciedla nasze obecne podejście i pozycję. Jesteśmy pewni naszych możliwości, ambitni, innowacyjni i każdym kolejnym modelem chcemy zdobywać coraz więcej klientów” – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny Opel Group, dr Karl-Thomas Neumann, który – jak podkreślono – sam nie może się już doczekać światowej premiery pojazdu w Genewie.
Z kolei Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w Europie Opel Group, wyjaśnił: „Zaprojektowaliśmy GT Concept, aby zawrzeć w nim odważnego i wywołującego emocje ducha marki Opel. Ten dynamiczny i pełen innowacyjnych rozwiązań samochód o muskularnej sylwetce nawiązuje do naszych wspaniałych tradycji, które zamierzamy kontynuować. W 1965 r. w firmie Opel powstał Experimental GT — pojazd nowoczesny pod każdym względem, o równie bezkompromisowych kształtach. Oczywiście trudno jest na nowo wymyślić kultowy model, ale tak jak Experimental GT był awangardowy w swoim czasie, tak dziś jego odpowiednikiem jest GT Concept — absolutnie czysty i minimalistyczny, a jednocześnie śmiały i bezkompromisowy. To coupé w imponujący sposób ilustruje ciągły rozwój naszej stylistycznej koncepcji — rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją”.
Najważniejszą innowacją w Oplu GT Concept są duże drzwi ze zintegrowanymi bocznymi oknami i płynnym przejściem między taflą szkła a powierzchnią lakierowaną. I kierowca, i pasażer mogą dostać się do przestronnego wnętrza po naciśnięciu panelu dotykowego sterującego elektrycznie otwieranymi drzwiami, zintegrowanego z czerwoną linią dachu. W środku jest dość miejsca nawet dla wysokiego kierowcy – zaznaczono w komunikacie.
Po otwarciu drzwi mocno zachodzą na przednie nadkola. Ten oszczędzający miejsce i opatentowany sposób mocowania drzwi umożliwia ich otwarcie pod dużym kątem, co jest szczególnie przydatne na zatłoczonych parkingach. Dwie kamery zamontowane za nadkolami zapewniają dobrą widoczność w czasie jazdy ulicami miasta. Obraz z kamer jest wyświetlany na dwóch monitorach z lewej i prawej strony kokpitu. W ten sposób wyeliminowano jednocześnie boczne lusterka i martwe pola. Szyba czołowa przechodzi w szklany panoramiczny dach, przez który można podziwiać widoki, podobnie jak w czasie jazdy samochodem z nadwoziem targa ze zdejmowanym dachem – czytamy.
Jak podaje producent, Opel GT Concept jest wyposażony w mocny, trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1 litra, oparty na ultranowoczesnej, zbudowanej w całości z aluminium jednostce stosowanej w modelach ADAM, Corsa i Astra. W sportowym aucie ten oszczędny i zaawansowany technicznie silnik benzynowy rozwija moc 107 kW/145 KM i maks. moment obrotowy 205 Nm (wartości zużycia paliwa dla Opla GT Concept nie są jeszcze dostępne).
Moc wsparta turbodoładowaniem jest przenoszona na tylną oś z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego za pośrednictwem sekwencyjnej 6-stopniowej przekładni obsługiwanej manetkami przy kierownicy. Opel GT Concept ma więc tradycyjny tylny napęd, tak ceniony przez ortodoksyjnych pasjonatów samochodów sportowych. Osiągi dwumiejscowego pojazdu o masie nieprzekraczającej 1000 kg również ich nie zawiodą. GT Concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w niespełna 8 sekund i rozpędza się do 215 km/h – zapewniono w informacji prasowej.
Producent dodaje, że interesującym detalem Opla GT Concept są reflektory ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Dzięki supernowoczesnej technologii projekcyjnej uzyskano w nich efekt trójwymiarowego świecenia. Z rozwiązaniem tym harmonizują adaptacyjne w pełni diodowe reflektory nowej generacji.
Matrycowe reflektory IntelliLux LED®, które umożliwiają korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych użytkowników drogi, debiutowały już w nowej Astrze w 2015 r. i zostały uhonorowane nagrodą SAFETYBEST. W Oplu GT Concept zastosowano udoskonaloną wersję tego inteligentnego systemu oświetlenia. Trójwymiarowy efekt w tylnych światłach nowego GT – jak czytamy – nadaje pojazdowi niepowtarzalny wygląd w nocy.
(gm)
FOT. © MATERIAŁY PRASOWE PR GM Poland