Bartłomiej Będkowski, Kierownik Działu Sprzedaży w Arche Hotel Krakowska, dzieli się swoimi doświadczeniami, opowiada o wyzwaniach pracy w dynamicznej branży hotelarskiej oraz zdradza, jakie wartości i umiejętności uznaje za kluczowe w budowaniu relacji z klientami i zespołem. Poznaj historię człowieka, który z pasji do podróży stworzył solidny fundament swojej kariery zawodowej.
Co skłoniło Pana do wyboru kierunku studiów związanych z turystyką i rekreacją? Czy już wtedy planował Pan karierę w hotelarstwie?
W momencie w którym wybierałem kierunek studiów nie myślałem o hotelarstwie. Jednym z głównych czynników wyboru turystyki i rekreacji były po prostu podróże, poznawanie innych kultur, nauka języków obcych. Podróże towarzyszyły mi już od najmłodszych lat i już w tamtym momencie wiedziałem, że to będzie moja przyszłość. Obecnie podróże są moją pasją, a hotelarstwo to coś z czym wiąże swoją przyszłość.
Jakie doświadczenia z pracy w biurze podróży okazały się najbardziej przydatne w Pana obecnej roli Kierownika Działu Sprzedaży w ARCHE Hotel Krakowska?
Każda z wykonywanych prac pozwalała na zdobywanie różnych doświadczeń ale jeśli miałbym wybrać, które najbardziej okazało się przydatne to powiedziałbym że umiejętności interpersonalne.
Awans na stanowisko Kierownika Działu Sprzedaży to spore osiągnięcie. Jakie umiejętności uważa Pan za kluczowe w budowaniu relacji z klientami biznesowymi i zarządzaniu zespołem?
Zarówno w zarządzaniu zespołem jak również w pracy z klientem najważniejsze
i kluczowe są relacje. Po pierwsze w kwestii zarządzania zespołem ważne są: wzajemny szacunek, szczerość, zaufanie, komunikacja, a także współpraca i zrozumienie. To właśnie te cechy moim zdaniem są fundamentem do budowania trwałych relacji z pracownikami. Nieco inaczej wygląda relacja z klientami biznesowymi. My jako sprzedawcy musimy być do klienta elastyczni i podchodzić do niego nieszablonowo, a także zaangażować się w tę relację. Klient musi czuć, że jest dla nas ważny, a my jesteśmy dla niego. Oczywiście wzajemny szacunek jak i komunikacja są nieodłącznymi elementami w budowaniu tej relacji.
Jakie największe wyzwania wiążą się z kierowaniem działem sprzedaży, szczególnie w dynamicznej branży hotelarskiej? Czy ma Pan swoją strategię radzenia sobie z presją lub trudnymi sytuacjami?
Presja czasu, czy trudne sytuacje to czynniki z którymi spotykamy się dosyć często
w naszej branży. Przede wszystkim w trakcie realizacji eventu. Natomiast osobiście uważam, że z każdej sytuacji można wybrnąć i każdą sytuację da się odpowiednio rozwiązać .Nie mam konkretnej strategii z którą mogę się podzielić gdyż każda sytuacja jest inna. Jedno jest ważne – spokój i opanowanie.
Arche Hotel Krakowska obsługuje wielu klientów biznesowych, również spoza kraju. Jak dostosowujecie ofertę hotelu, aby spełniać ich specyficzne potrzeby i oczekiwania?
Wszystkie zapytania, które otrzymujemy są bardzo zbliżone do siebie ale są też takie, które wymagają większego zaangażowania. Wtedy, nie jest to standardowa oferta, gdzie klient potrzebuje tylko sali konferencyjnej, czy gastronomi. Zdarzają się oferty, które w pewnym stopniu są dla nas wyzwaniem gdyż w obecnych czasach klient wysyłając do nas zapytanie oczekuje od nas kompleksowej oferty od A do Z . W takim przypadku klient nie potrzebuje agencji eventowej. To hotel pomaga mu w kompleksowej realizacji. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie. Jeśli oferta dla klienta nie jest wystarczająca to jesteśmy w stanie przygotować dla niego ofertę szytą na miarę według jego potrzeb i oczekiwań.
Organizacja konferencji, targów i eventów to ważna część działalności hotelu. Jak wygląda współpraca Działu Sprzedaży z klientami w realizacji takich wydarzeń?
Jest to długi i dynamiczny proces. Praca z klientem zaczyna się od momentu zapytania, które otrzymujemy. W momencie, kiedy klient wybiera naszą ofertę – zaczyna się najważniejszy proces jakim jest ustalenie wszystkich szczegółów. Tak naprawdę jesteśmy z klientem od samego początku aż do końca eventu. Oczywiście w dużej części wspiera nas dział bankietów, a także koordynatorzy hotelu z którymi wspólnie omawiamy przebieg realizacji eventu kilka dni przed każdą realizacją.
Czy jest jakiś projekt, który zrealizował Pan w Arche Hotel Krakowska z którego jest Pan szczególnie dumny?
Projektem nazwałbym każdy event czy konferencję , które zrealizowałem ze swoim klientem. Najważniejsze dla mnie jest zadowolenie klienta i to że jest on w pełni usatysfakcjonowany przebiegiem wydarzenia. Dumny mogę być z tego, że klient do mnie powróci przy kolejnym wydarzeniu. I to uważam za największy sukces i największą motywację do kolejnych działań.
Jakie trendy w branży hotelarskiej uważa Pan za kluczowe z punktu widzenia sprzedaży? Czy widzi Pan jakieś zmiany, które mogą znacząco wpłynąć na rynek w najbliższych latach?
Branża hotelarska rozwija się bardzo szybko i nieustannie. Pojawiają się coraz to nowsze trendy za którymi musimy podążać gdyż dla nas jest to kluczowe. Po pierwsze, technologia cyfrowa, która ułatwia pobyt, czyli wszystkie usługi cyfrowe z którymi gość ma styczność. Mam tutaj na myśli kody QR w pokojach, dzięki czemu goście po zeskanowaniu takiego kodu dostają wszystkie informacje o hotelu w jednym urządzeniu. Ciekawym trendem, a także rozwiązaniem jest check-in online. Gość przed przyjazdem do hotelu może wypełnić kartę meldunkową online. Właśnie takie rozwiązanie od niedawna wprowadziła Grupa Arche w swoich hotelach.
Myślę że z roku na rok będą pojawiać się kolejne, nowe trendy za którymi musimy podążać aby utrzymać konkurencyjność hotelu na rynku.
Jakie są Pana dalsze plany zawodowe?
Co przyniosą kolejne lata, tego nie wiem. Jedno jednak jest pewne – planuję dalej rozwijać się w hotelarstwie. Praca z ludźmi daje mi dużo satysfakcji i motywuje mnie do nieustannego rozwoju. Na pewno mogę stwierdzić, że przede mną jeszcze wiele nowych wyzwań i dużych projektów, które z pewnością wpłyną na dalszy przebieg mojej drogi zawodowej w hotelarstwie.
Rozmawiała: Ilona Adamska