To zdarzenie, które z pewnością przejdzie do historii polskiej energetyki i rynku paliw – 11 grudnia do terminalu LNG w Świnoujściu przybił statek z pierwszym transportem skroplonego gazu ziemnego.
Wyczarterowany przez Qatargas Operating Company Limited statek typu Q-flex, pod nazwą Al-Nuaman, dostarczył 210 tys. m sześc. gazu do nowo wybudowanego terminalu LNG w Świnoujściu.
Jak wyjaśniła w rozesłanym mediom informacji spółka Polskie LNG, jest to pierwsza z dwóch planowanych dostaw, które będą zrealizowane przez Qatargas w celu schłodzenia i rozruchu instalacji polskiego terminalu. Druga dostawa, zgodnie z obecnym harmonogramem, planowana jest w lutym 2016 r.
Prezes Qatargas Khalid Bin Khalifa Al-Thani, który gościł w Świnoujściu z okazji przybicia tankowca, uznał to wydarzenie za „historyczny kamień milowy”, który pomoże zapewnić Polsce dywersyfikację dostaw LNG i gazu ziemnego.
„Mamy nadzieję, że nasze wsparcie w uruchomienie tego nowo wybudowanego terminala LNG pomoże podtrzymać zrównoważony wzrost gospodarczy rozwój Polski, Wschodniej Europy i wszystkich krajów w basenie Morza Bałtyckiego. Terminal w Świnoujściu jest jasną oznaką wizji Polski i jej zaangażowania w zapewnienie zdywersyfikowanych, wiarygodnych i bezpiecznych dostaw LNG i gazu ziemnego” – zaznaczył cytowany w komunikacie prezes Qatargas.
„Ten terminal przyczyni się do dalszego rozwoju LNG w Europie, najpierw w Polsce, a następnie jako brama do krajów Środkowej Europy, które nie mają dostępu do morza oraz do krajów rejonu Morza Bałtyckiego. Terminal w Świnoujściu to 17. terminal LNG, do którego Qatargas dostarczył pierwszy transport LNG i oznacza kolejny krok milowy w historii Qatargas. Spółka Qatargas jest bardzo dumna z tego, że może współpracować z terminalem LNG w Świnoujściu oraz z Polską – dodał Khalid Bin Khalifa Al-Thani.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej.
Na terminal składa się nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z cumą, które umożliwia rozładowanie metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz rurociąg o długości 85 km łączący terminal z polską siecią gazu.
Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo–Wschodniej. Projekt jest obecnie w fazie uruchamiania do operacji komercyjnych, które rozpoczną się w drugim kwartale 2016 r.
PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
Jan Chadam, prezes Gaz-Systemu i Polskiego LNG ocenił, że „terminal LNG, wraz z dynamicznie rozbudowywaną wewnętrzną siecią przesyłową i połączeniami międzysystemowymi otwiera Polsce drzwi do światowego rynku gazu i pozytywnie wpływa na konkurencyjność ceny surowca”.
„Potencjał terminalu sprawia, że stajemy się także istotnym podmiotem w grze o niezależność energetyczną całego regionu. Zapewniamy bezpieczeństwo sobie i możliwość dywersyfikacji dostaw innym europejskim krajom, które łącząc systemy przesyłowe przyspieszą budowę konkurencyjnego rynku gazu. Polska wchodzi do grupy państw niezależnych, bezpiecznych i nowoczesnych” – podkreślił prezes Gaz-Systemu i Polskiego LNG.
(gm)