Kwestia urządzania mieszkania to nie lada wyzwanie. Z każdej strony jesteśmy zasypywani nowymi możliwościami, trendami czy rozwiązaniami. Czy pokolenie Y zachowuje się podobnie, jak poprzednie pokolenie, czy podąża swoją własną ścieżką, wyznaczając niepowtarzalny kierunek? Jak projektanci mebli reagują na potrzeby milenialsów?
Charakterne pokolenie Y
Pokoleniem Y, zwanym również pokoleniem milenialsów, określa się osoby wchodzące właśnie w wiek produkcyjny tj. urodzonych w latach 1984-1997 lub 80-96 czasem do 2000. Synonimem pokolenia Y jest zuchwałość, otwartość na nowe wyzwania, pewność siebie a wręcz aroganckość, a w oczach starszego pokolenia również egoizm. W pracy cenią sobie możliwość rozwoju w zgodzie z własnymi zainteresowaniami. Jednakże wykazują się minimalną cierpliwością, chcą wszystko mieć tu i teraz. Ze względu na swobodne operowanie w przestrzeni wirtualnej, posiadają liczne znajomości na całym świecie.
Igreki na co dzień i w pracy
Zarówno w pracy, jak w życiu codziennym, igreki różnią się od pokolenia X. Wyznawany system wartości pokolenia Y ukazuję ważność samego bycia aniżeli posiadania, co przekłada się na brak stabilizacji w postaci zamieszkania i dużą mobilność, jako pracowników. Dodatkowo często nie jest ich po prostu stać na własne M4, wolą korzystać z innych form mieszkaniowych. Szala przesuwa się w stronę małych i tańszych mieszkań, często jedynie wynajmują lokum, a nawet decydują się na zamieszkanie ze współlokatorem. Niemniej jednak niezależnie od preferencji mieszkaniowych zależy im na odpowiednich aranżacjach. Otaczająca przestrzeń ma budować atmosferę korzystnie wpływającą na samopoczucie i kreatywne myślenie.
Nawet na małej powierzchni są w stanie tak zorganizować przestrzeń, aby spełniała wszystkie ich wymagania. Bardzo dobrym przykładem najlepiej oddającym podejście pokolenia Y jest zaprezentowana niedawno w programie „Dzień dobry TVN” w cyklu „Odpicowane mieszkanie” przez Piotra Rogalskiego kawalerka o powierzchni 25m2. Kawalerka zyskuje wizualnie powierzchnię poprzez zainstalowane lustra w czasem nietypowych miejscach.
Jak się okazuję można stworzyć mikromieszkanie będące jednocześnie kuchnią, jadalnią, biurem oraz sypialnią i to z bardzo dobrym smakiem. Co więcej mieszkanie pokolenia Y służy nie tylko do mieszkania, co się często staje się miejscem ich pracy. Tutaj tym bardziej kładziemy nacisk na funkcjonalną aranżację mieszkania. Ekstremalny przykład połączenia mieszkania z pracą może być popularny program „20m2” Łukasza Jakóbiaka. Pracodawcy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z takiej formy zatrudniania.
Mieszkania
Jak mieszka pokolenie Y? Zebraliśmy kilka najważniejszych wskazówek:
• cenią sobie otwarte dynamiczne aranżacje,
• pomieszczenia pełne designerskich akcesoriów, będących jednocześnie technologicznymi akcesoriami,
• nacisk na elektronikę, jednak rezygnacja z telewizora i sprzętu grającego na rzecz przenośnych komputerów, tabletów,
• bliskość rozrywek – centra miast a nie przedmieścia jak w pokoleniu X,
• eko styl odzysk – oszczędność,
• podążanie za najnowszymi trendami.
Projektanci tworzą z myślą o pokoleniu Y
Tak jak młodość rządzi się swoimi prawami, tak teraz design rządzi się prawami pokolenia Y. Osoby należące do tego pokolenia mają w tym momencie 18-35 lat i stanowią najbardziej atrakcyjną grupę docelową dla wszelakich usługodawców. Co prawda grupa ta jest niejednorodna, niemniej jednak milenialsi wyznaczyli nowe standardy zarówno w branży mieszkaniowej, jak i płacowej. Nie bez przyczyny młodzi designerzy nastawiają się na tą grupę osób, ceniącą sobie otwartość, funkcjonalność oraz innowacyjność.
Tak, to innowacyjność jest kluczem do sukcesu – mówi Ela Malita, właścicielka marki Malita Just Wood.
– Produkty muszą być na tyle atrakcyjne, aby nikt nie mógł przejść obok nich obojętnie, a jednocześnie muszą być w pełni funkcjonalne i wpływać pozytywnie na naszą psychikę. Starając się podążać za trendami łączymy to co funkcjonalne, dodając nietuzinkowe elementy w niecodzienny sposób.
Projektanci z Malita Just Wood śledząc trendy zauważyli, że dla pokolenia Y ważna jest jakość. Dlatego postawili na naturalne materiały i bywa, że czasem muszą zrobić kilkaset kilometrów, żeby znaleźć odpowiednie drewno.
– Nasi Klienci zwracają ogromną uwagę na wykonanie oraz materiał, jest to dla nas jasny sygnał na co postawić. Unikatowość i wzornictwo to jedno, ale jakość to kryterium, którego nie da się przeskoczyć – dodaje Ela Malita.
Malita Just Wood to marka, która reaguje na potrzeby Klientów dlatego chętnie realizuje projekty indywidualne. Pokolenie Y jest również ich Klientem, dlatego tym chętniej stają przed wyzwaniem i tworzą realizacje nietypowe, ale zwracające uwagę jak np. stoliki i stoły z mchem oraz żywicą.
http://www.malitajustwood.com/