Polacy za bardzo zestresowani w pracy


Polscy pracownicy są jednymi z najbardziej zestresowanych w całej Europie – alarmuje, powołując się na badania OECD, Grupa Work Service.

 

Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że 53,3% polskich pracowników odczuwa stres w pracy. W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Grecy (58%) i Turcy (67,5%).

Wyraźnie mniej zestresowanych pracowników znajdziemy wśród naszych sąsiadów: Czechów (43,4%) lub Niemców (42,4%), a daleko nam do Szwedów (14,7%) czy Norwegów (18,2%) – podkreśla w informacji prasowej Grupa Work Service.

Rozliczne źródła stresu

Work Servive zaznacza przy tym, że stresogennych sytuacji i czynników, z którymi spotykają się polscy pracownicy w codziennej pracy jest bardzo wiele, począwszy od zbyt dużego obciążenia obowiązkami zawodowymi, przez trudności z porozumieniem się z zespołem i przełożonymi, po brak jasności co do zakresu obowiązków.

Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service, przekonuje w listopadowym komunikacie dla mediów, że źródłem większości tych czynników jest duża konkurencyjność na rynku pracy, a także niewłaściwe angażowanie pracowników w organizację pracy.

– Co prawda specyfika niektórych zawodów naturalnie wiąże się ze zwiększonym stresem i podniesioną adrenaliną, jak np. praca na wysokości, czy posiadanie dużej odpowiedzialności za wykonywane zadania. Jednak poza takimi przypadkami znacznie częstszymi źródłami stresu są czynniki związane z odpowiednią organizacją pracy i jasnym wyznaczeniem celów. Jest to szczególnie istotne w świecie, w którym wszystko przyspiesza, więc tempo pracy również rośnie – akcentuje Inglot.

Od zawodowego wypalenia do choroby

Nie trzeba wiedzy eksperckiej, by przyjąć za pewnik, że praca w niekomfortowych pod względem fizycznym czy psychicznym warunkach negatywnie odbija się na efektywności pracownika i jego satysfakcji z pracy. Ponadto stres może prowadzić do wypalenia zawodowego, a także wielu chorób.

Koszty nadmiernego stresu zawodowego ponosi również cała organizacja. To straty nie tylko ekonomiczne wynikające z małej wydajności, ale głównie społeczne, jak utrata niezadowolonych pracowników czy negatywny wizerunek firmy.

– Ważnym, a nierzadko pomijanym obszarem w firmach jest zapewnienie komfortu psychicznego pracownikom, a nie tylko skupianie się na zasadach BHP – przekonuje pełnomocnik zarządu Work Service.

Najpierw zdiagnozować przyczyny problemu

Jak mówi Inglot, pierwszym krokiem do wyeliminowania stresogennych sytuacji powinno być zrozumienie problemu. W tym celu pomocne mogą być badania wewnętrzne, które pozwolą nakreślić skalę i przyczyny stresu pracowników.

Kolejny krok – zaznacza Inglot – to wdrożenie programu zarządzania stresem. Powinien być on dostosowany do specyfiki danej firmy i jej możliwości.

Liczą się długotrwałe działania, które wyeliminują źródła stresogennych sytuacji, a więc np. ustabilizowanie tempa pracy poprzez zmniejszenie liczby obowiązków, spotkania integracyjne pracowników, które wprowadzą dobrą atmosferę w zespole i umocnią więzi międzyludzkie czy włączenie pracowników w procesy strategiczne firmy, tak, by bardziej się z nią identyfikowali – dodaje ekspert.

Światowe metody: masaże i sale krzyku

Według Work Service, rozładowywanie stresu pracowników staje się standardem w przedsiębiorstwach na całym świecie. Wiele zachodnich koncernów zatrudnia np. masażystki, które poprzez odpowiednie masaże pozwalają pracownikom zrelaksować się i zniwelować poziom stresu.

Ciekawą metodę stosuje się też w Japonii. Wschodni przedsiębiorcy organizują w miejscu pracy tzw. „sale krzyku”, w których pracownicy mogą wykrzyczeć swoje negatywne emocje.

Z kolei amerykańskim trendem jest zatrudnianie tzw. dyrektorów ds. szczęścia. Są oni swego rodzaju opiekunami pracowników, którzy odpowiadają za prowadzenie różnych, kompleksowych działań, mających na celu utrzymywanie komfortu i satysfakcji pracowników z pracy w danej firmie.

– Oczywiście, jak w każdym przypadku tak i tu sprawdza się teoria, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego najskuteczniejsze są programy tzw. „prewencyjnego zarządzania stresem” opierające się na takiej organizacji pracy, by nie dopuścić do nadmiernego występowania źródeł stresu i ich oddziaływania na pracowników – podsumowuje Inglot.

(gm)

 

*** Grupa Kapitałowa Work Service działa od 1999 r. i jest największym dostawcą kompleksowych usług HR na polskim rynku. Prowadzi działalność w kraju za pośrednictwem sieci oddziałów oraz w 11 państwach Europy. Specjalizuje się w usługach z zakresu doradztwa personalnego, restrukturyzacji w obszarze HR, rekrutacji i outsourcingu pracowniczym. Na swojego partnera w biznesie Work Service wybrało ponad 3000 firm. Work Service jest pierwszą spółką z sektora usług personalnych, notowaną na GPW w Warszawie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności