Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Anonimowość w sieci – mit, który warto obalić

W erze wszechobecnego Internetu wielu użytkowników ulega złudzeniu, że są anonimowi w sieci. To poczucie bycia niewidzialnym często skłania do działań, które w realnym...
Strona głównaRozmaitościPolskie startupy chcą zrewolucjonizować branżę IoT

Polskie startupy chcą zrewolucjonizować branżę IoT

Big data, analityka i Internet rzeczy to główne obszary działalności polskich startupów – wynika z „Raportu Polskie Startupy 2017”, przygotowanego przez Fundację Startup Poland. Aż 55 proc. spośród wszystkich uczestników raportu działa w jednej z tych trzech branż, a połowa eksportuje swoje produkty i usługi. Na rynku zaobserwować można również dynamiczny rozwój platform wspierających startupy, takich jak inkubatory czy akceleratory. Czy w związku z tym polskie młode firmy są w stanie utrzymać się na rynku, zaistnieć w branży, a nawet podbić globalne rynki?

 

Według „Raportu Polskie Startupy 2017”, ponad ¾ wszystkich młodych firm technologicznych działa na rynku B2B i sprzedaje technologie i usługi innym przedsiębiorstwom. Natomiast 14 proc. tworzy technologie w obszarze Internet of Things. Oznacza to, że aż 87, spośród wszystkich 621 respondentów, którzy wzięli udział w raporcie, specjalizuje się w IoT.

 „Polskie startupy z obszaru IoT nie tylko mają szansę podbić świat, ale już to robią. Jak wynika z raportu, przygotowanego przez naszą fundację, już teraz połowa z nich eksportuje swoje produkty za granicę. Ciekawym przykładem globalnych sukcesów w tym obszarze mogą być firmy Kontakt.io i Estimote, które sprzedają swoje inteligentne sensory – tzw. beacony – na całym świecie. Te dwa startupy rozsławiły swój rodzinny Kraków na tyle, że w branży mówi się już o małopolskiej Beacon Valley” – komentuje Agata Kowalczyk z Fundacji Startup Poland.

Polska specjalność

Najwięcej startupów działa w obszarach, takich jak big data, analityka, Internet rzeczy, narzędzia deweloperskie i nauki przyrodnicze. Może to świadczyć o tym, że IoT staje się jedną z głównych specjalizacji polskich startupów. Według IDC, wartość inwestycji w Internet of Things wyniosła w Polsce w 2014 roku 2 mld dolarów, a w 2018 wyniesie już ponad 3,7 mld, więc prawie się podwoi. Natomiast do 2020 roku wydatki na IoT będą oscylowały w Polsce już na poziomie 5,4 mld dolarów.

Duże inwestycje i zainteresowanie koncepcją Internetu rzeczy przekładają się również na sukcesy polskich startupów na tym polu. Przykładem może być krakowska firma Silvair (jej założycielem jest Rafał Han, twórca m.in. wspomnianego Estimote), która w oparciu o nurt IoT stworzyła sposób inteligentnego zarządzania oświetleniem, wykorzystujący technologię ledową. Projekt zakłada możliwość dostosowania oświetlenia do warunków panujących w danym pomieszczeniu. Firma Silvair pracuje także nad wdrożeniem w urządzeniach specjalnych sensorów emitujących sygnał ułatwiający lokalizację przedmiotu. System będzie potrafił wskazać m.in. w szpitalach, czy dany przyrząd znajduje się na 3., czy na 5. piętrze i pozwoli zaoszczędzić bardzo cenny czas, będący w branży medycznej często na wagę złota. Za bezprzewodową łączność ma odpowiadać nowy standard Bluetooth Mesh, który Silvair rozwija jako jedna z niewielu firm na świecie. Dodatkowo, startup jest też liderem w Bluetooth SIG, czyli organizacji, która zrzesza gigantów, takich jak Google, Intel czy Microsoft.

„Sukcesy polskich firm wykorzystujących Internet rzeczy niezmiernie nas cieszą. Powinny też sprawić, że zainteresowanie rozwiązaniami IoT wśród polskich startupów wzrośnie jeszcze bardziej. Koncepcja ta została sklasyfikowana przez firmę analityczno-doradczą Gartner jako jeden z najgorętszych trendów 2018 roku” – mówi Paweł Kacperek, niezależny ekspert w branży Internet of Things.

Jednostkowe wsparcie dla startupów IoT

„Na rynku obserwujemy wysyp platform wspierających biznesowy rozwój startupów. Można do nich zaliczyć m.in. inkubatory, akceleratory, fundacje, fundusze czy różne programy. Pomimo dużego zainteresowania wschodzących firm koncepcją Internetu Rzeczy, dostrzegalne jest nikłe zaangażowanie tych podmiotów we wspieranie startupów działających w dziedzinie IoT. Brakuje narzędzi i know-how, które umożliwiłoby młodym firmom rozwój i zdobycie klientów na rynkach międzynarodowych” – dodaje Paweł Kacperek.

W raporcie Startup Poland wymienione są jedynie dwa województwa, w których powstały organizacje wspierające rozwój młodych firm funkcjonujących w obszarze Internet of Things. W województwie podkarpackim powstał Samsung Inkubator (IT/IoT), który współpracuje z Doliną Lotniczą oraz Politechniką Rzeszowską, natomiast w województwie lubelskim – C-C HUB CYCLE, będący akceleratorem IoT w motoryzacji.

Szansą wymiany doświadczeń związanych z projektami dotyczącymi Internetu rzeczy i możliwością prezentacji swoich rozwiązań przez startupy z całej Polski będzie pierwsza edycja targów IoT Poland Show. Odbędą się one w dniach 17-18 kwietnia w Warszawie, w Centrum Targowo – Kongresowym MT Polska, znajdującym się przy ul. Marsa 56c.

„IoT Poland Show to ewenement niespotykany do tej pory w naszym kraju. Chcemy, żeby targi stały się cyklicznym wydarzeniem do nawiązywania relacji biznesowych dla przedstawicieli branż, takich jak smart city, smart home, fintech czy connected cars oraz wszystkich innych, które wykorzystują Internet rzeczy. IoT Poland Show pomoże startupom zmonetyzować ich produkty i usługi” – mówi Paweł Kacperek, główny pomysłodawca i organizator pierwszych w Europie Środkowo – Wschodniej targów IoT Poland Show.

Organizator IoT Poland Show przygotuje w trakcie swojego wydarzenia specjalną strefę Startup Zone, w ramach której startupy będą mogły zaprezentować na stoiskach swoje rozwiązania oraz wygłosić podczas Startup Day 10-minutowe wystąpienia. Finałem wydarzenia będzie wybór najlepszego startupu w trakcie IoT Poland Show Night.

Więcej informacji na temat targów IoT Poland Show znaleźć można pod adresem.

 

***

IoT Poland Show to pierwsza edycja największych w tej części Europy targów związanych z Internet of Things. Dzięki spodziewanej liczbie ponad 10 000 uczestników, 200 sponsorów i wystawców, 50 startupów i kilkudziesięciu prelegentów, IoT Poland Show to idealne miejsce na premierę nowych produktów lub usług, umocnienie pozycji rynkowej, ugruntowanie roli lidera, zbudowanie świadomości marki i co najważniejsze – zdobycie przewagi konkurencyjnej. IoT Poland Show to jedyna w Polsce tak duża nocna impreza dla branży Internet of Things.