Pomysł na firmę, pomysł na siebie!


Chęć założenia swojej firmy budzi najczęściej wiele nurtujących dylematów. Wybrać profesję, w której jestem dobra, czy pójść za tym, co mnie pasjonuje. Zainwestować własne środki, czy starać się o dotację. Skoncentrować się na jednym pomyśle, czy zabezpieczyć się kilkoma projektami. Najważniejsze w tym wszystkim jest twoje wewnętrzne przekonanie, że nie robisz nic „na siłę’ tylko dlatego, że „musisz”, że wybór, jakiego dokonujesz stanowi twoją świadomą decyzję, najlepszą z możliwych na ten moment.

 

Pierwszym wyzwaniem, jakie cię czeka, jest ustalenie: CZY TO DLA MNIE, czy pomysł, który wybrałam, będzie dla mnie na tyle interesujący, że się zaangażuję całą sobą? Rozważ wszystkie możliwe scenariusze. Wypisz „za” i „przeciw” dla każdego z nich. Obserwuj siebie. Kiedy „przymierzasz się” do jakiegoś projektu, jakie emocje on w tobie wywołuje – czy wzbudza ciekawość, entuzjazm, energię do działania? Nieustannie zadawaj sobie pytanie – czy to jest to, czego chcę.

Nierzadko dzieje się tak, że bierzemy pod uwagę dwie opcje: otworzyć biznes w branży, na której się znam i czuję, że jestem dobra lub wybrać nową specjalizację, która jest mi bliższa, ale w której nie mam doświadczenia. Czy to, czego ja chcę wystarczy? Oczywiście wybór nie jest łatwy i należy tylko do ciebie. Wiedza jest jak najbardziej potrzebna, ale z drugiej strony pamiętaj też, że każdy, nawet najlepszy produkt wymaga nieustannego doskonalenia. Dlatego to, co dzisiaj wydaje się pewne, może się zmienić za kilka miesięcy. Kluczową kwestią jest zatem to, w czym chcesz się rozwijać i doskonalić. Jak długo i efektywnie jesteś w stanie pracować tylko z obowiązku? Budowanie własnego biznesu często spowodowane jest potrzebą, żeby stworzyć coś zupełnie nowego – także swoją nową tożsamość. Jeśli tak jest w twoim przypadku, czy chcesz z tego zrezygnować już na starcie?

Biznes bez klientów nie istnieje. Zatem jak sprawić, żeby nasza oferta spotkała się z pozytywnym odzewem? Przede wszystkim zacznij od przekonania siebie: czy gdybyś była na miejscu swojego potencjalnego klienta, zainwestowałabyś w swój produkt lub usługę? Dlaczego tak, dlaczego nie? Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, testuj swoje rozwiązania tak długo, aż uznasz, że są użyteczne rynkowo. Nie bój się przy tym ewentualnej krytyki. Potraktuj ją tylko i wyłącznie jako cenną informację zwrotną.

Czym się inspirować, wybierając pomysł na biznes? Najczęściej szukając odpowiedzi na to pytanie, próbujemy odkryć: co jest moją pasją? Jaki mam potencjał? Na co jest zapotrzebowanie na rynku? Najważniejsze jest to, abyś ty sama uznała, że profesja, jaką wybierasz jest potrzebna. Musisz czuć, że to, co robisz ma sens. Jeśli jeszcze szukasz swojej biznesowej roli, ustal, jakiej zmiany twoim zdaniem ludzie potrzebują najbardziej? Nie każdemu będziesz chciała pomagać i nie we wszystkich sprawach. Dlatego zdecyduj: 1) jaka grupa ludzi wzbudza w tobie największą empatię, podziw, zainteresowanie? 2) która sfera życia lub kariery odgrywa dla ciebie szczególne znaczenie?

I chyba najpoważniejsza wątpliwość – czy z tego da się żyć? Będziesz się nad tym zastanawiać tak długo, dopóki sama nie uznasz, że twój produkt to nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja dla klienta i dopóki będziesz koncentrować się na tej grupie klientów, dla których najważniejszym czynnikiem przesądzającym o zakupie jest cena. To ty tworzysz swoją usługę i to ty musisz jako pierwsza docenić jej wartość. Na ile powinien być wyceniony twój produkt, abyś uznała, że warto się zaangażować w pracę nad nim? Co musisz zrobić, aby stworzyć produkt warty ceny, którą wskazałaś?

To, czy założysz firmę, a także jaką wybierzesz specjalizację tak naprawdę sprowadza się do trzech kwestii: czy widzisz potrzebę, czy wierzysz w metodę i czy uważasz, że jesteś odpowiednią osobą do tego żeby wdrożyć projekt w życie.

 

sylwia zieba 

 

 

 

 

Sylwia Zięba – coach i trener biznesu, przedsiębiorca. Pomysłodawczyni i    założycielka marki Kapitał Rozwoju (www.kapitalrozwoju.p). Autorka programu „Zmienić plany w biznes”. Pracuje z przedsiębiorczymi ludźmi, którzy chcą utrzymywać się z tego, co lubią robić. Zdecydowali się na prowadzenie swojej firmy, jednak poszukują inspiracji, a także konkretnych wytycznych do tego, żeby osiągać maksymalny poziom efektywności. Sylwia pomaga im ustalić strategię i wprowadzić produkt na rynek po to, żeby mogli spełniać się w swoim fachu i rozwijać się jako przedsiębiorcy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności