Poznaj dobrze swoich pracowników, a unikniesz problemów z ich rotacją

Wyzwaniem dla pracodawców okazuje się nie tylko znalezienie dobrych pracowników, ale również utrzymanie ich w strukturach firmy. Benefity w postaci prywatnej opieki lekarskiej, możliwość pracy zdalnej czy nawet atrakcyjne wynagrodzenie nie zawsze okazują się wystarczające, jeśli sama praca nie przynosi im satysfakcji. Dlatego ważne jest, by budować efektywny zespół, biorąc pod uwagę doświadczenie pracowników oraz ich wrodzone predyspozycje.

Choć zmiany wpisane są w prowadzenie firmy, budowanie zaangażowanego i lojalnego zespołu sprzyja jej rozwojowi, pozwala oszczędzić czas przeznaczony na proces rekrutacji i wdrożenie nowej osoby. Jest to ważne szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. Warto więc dokładnie przyjrzeć się swoim działaniom, poprawić ewentualne błędy, a także skupić się na rozwiązaniach, które nie tylko zatrzymają specjalistów wewnątrz firmy, ale pozwolą również wykorzystać ich pełny potencjał.

Ludzki i świadomy szef tworzy dobre miejsce pracy dla całego zespołu

Pracodawcy, którzy mierzą się z problemami rezygnacji pracowników jeszcze na okresach próbnych, często zastanawiają się, gdzie popełnili błąd. Podpowiedzi dają wyniki raportu Employee Experience, które wskazują, że dla 47% badanych Polaków niemiłe zaskoczenia w nowej pracy wiązały się z osobą szefa.[1] A warto mieć na uwadze, że często te pierwsze wrażenia kształtują obraz całej firmy, a negatywne opinie na jej temat trudno odczarować na dalszych etapach współpracy. Na osobie przełożonego spoczywa więc ogromna odpowiedzialność, której nie każdy potrafi sprostać.
– To, jak będzie przebiegać współpraca wewnątrz zespołu, zależy od osób, które go tworzą. Kluczową rolę pełni świadomy szef, który wyznacza zarówno sobie, jak i swojemu zespołowi realne cele. Takiej osobie pomagają wrodzone predyspozycje, które sprawią, że współpracownicy ufają jej i widzą w niej oparcie w codziennych wyzwaniach. Jeśli na czele zespołu zabraknie świadomego przywódcy, a  funkcję przełożonego będzie pełnić nieprzystępna osoba, współpracownicy będą odczuwać niepotrzebny stres, który przyczyni się do ich wycofanej postawy. Bycie liderem jest trudnym zadaniem, dlatego w tej roli nie każdy się odnajdzie. Dzisiaj od przełożonych oczekuje się nie tylko zdolności przywódczych, ale również umiejętności planowania i otwartości na ludzi. Dobry lider powinien być również bystrym obserwatorem i uważnym słuchaczem. Umiejętne dopasowanie kompetencji i wrodzonych predyspozycji nie jest jednak ważne jedynie w przypadku liderów. Tak naprawdę wymaga tego niemal każde stanowisko. – mówi Agnieszka Czaplińska, trenerka biznesu, prezes Czapla and More.

Pracownik, który lubi swoją pracę zostanie w niej na długo

Zarówno małe, jak i średnie i duże firmy borykają się z problemami fal masowych zwolnień. Jak więc  w dobie zmian i nieskończonych możliwości uniknąć problemów nieustannej rotacji zatrudnionych osób? Jeśli podwyżki ani innego rodzaju zabiegi motywacyjne nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, problem firmy może leżeć gdzieś głębiej. Zwłaszcza młode pokolenie, podejmując decyzję o współpracy bądź o znalezieniu nowego miejsca zatrudnienia, nie bierze pod uwagę jedynie wysokości zarobków, ale również perspektywy rozwoju i możliwości pracy zgodnej z wrodzonymi talentami. Bo każdy z nas je ma, trzeba je tylko odnaleźć. Co może zrobić przełożony, jeśli nie ma pewności, jakie miejsce i rola w zespole będą spójne z predyspozycjami danego pracownika?

– Istnieją sprawdzone narzędzia, które umożliwiają określenie osobowości pracowników, a tym samym pozwalają znaleźć obszary, w których będą się czuć pewnie. Jednym z nich jest model DISC D3 – wskazujący potencjał pracownika, czynniki, które go motywują, a także jego sposoby reakcji na sytuacje stresowe. Warte uwagi są ponadto testy predyspozycji dla kadr zarządzających – dużym zainteresowaniem cieszy się chociażby The Bridge Personality. Jego metodologia opiera się na odkryciach Carla Gustava Junga oraz teorii wielkiej piątki, ujmującej osobowości w takich kategoriach jak neurotyczność, otwartość, ekspresja, doświadczenie oraz ugodowość. Na jego podstawie można dowiedzieć się, jakie predyspozycje przywódcze ma dany menedżer, jakie obszary powinien rozwijać i na jakie zagrożenia, wynikające z jego stylu zarządzania, uważać. – dodaje Agnieszka Czaplińska, trenerka biznesu, prezes Czapla and More.

Niezależnie od tego, jakie stanowisko piastuje pracownik pełniący obowiązki niespójne ze swoimi predyspozycjami – czy należy do kadry zarządzającej, czy jest specjalistą, jego niedopasowanie, może rzutować na pracę całego zespołu. Jeszcze więcej komplikacji powodują niespodziewane zwolnienia z firmy, przyczyniające się do dezorientacji i przestojów w pracy, a co za tym idzie do strat finansowych. Dlatego każdy zespół powinni tworzyć ludzie na odpowiednim miejscu – tacy, którzy lubią swoją pracę i czerpią z niej satysfakcję. Aby ich odnaleźć i stworzyć możliwości wykorzystania ich potencjału, ważne okazuje się nie tylko umiejętne przeprowadzanie rekrutacji, ale również świadoma komunikacja i dogłębne poznanie ich mocnych i słabszych stron.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności