Pracodawcy nie radzą sobie ze stresem pracowników

Ponad połowa pracowników boi się utraty pracy i środków pieniężnych – wynika z badania firmy rekrutacyjnej HRK. Niestety, działania pracodawców, które powinny pomagać w walce ze stresem, są ocenianie negatywnie, gdzie firmy popełniają błędy?

 

 

Obecnie już 52% pracowników boi się nagłej utraty pracy i środków pieniężnych – czytamy w raporcie HRK. Wśród innych obaw pracownicy wskazują strach przed popełnieniem błędu (28%), który pociągnie za sobą poważne konsekwencje, a także strach przed szefem (15%) – jego nieuzasadnioną krytyką, brakiem docenienia, dostrzegania zasług oraz niejasną komunikacją w codziennym delegowaniu zadań.

Lekarze od lat alarmują, że długotrwałe odczuwanie stresu może spowodować katastrofalne zniszczenia w naszym organizmie – od zwykłego uczucia zmęczenia, po obniżenie odporności i depresję, wypalenie zawodowe, których leczenie może odbywać się nawet latami. Pracodawcy, którzy są tego świadomi, co prawda, starają się wdrażać w firmach działania mające na celu niwelowanie stresu u pracowników, jednak, jak pokazują dane naszego raportu, aż 37% pracowników negatywnie ocenia ich działania – komentuje Aneta Czernek, business unit manager w firmie doradztwa personalnego HRK.

Autorzy badania wskazują, że w większości badanych firm wciąż popularny jest podstawowy pakiet benefitów, obejmujący opiekę medyczną, kartę sportową oraz elastyczne godziny pracy. Chociaż coraz częściej słyszymy o niestandardowych benefitach, typu masaże w firmie, zdrowa żywność na koszt pracodawcy, krótszy czas pracy w piątki, to jedynie garstka organizacji decyduje się na ich wdrożenie. Jak więc pracodawcy próbują walczyć ze stresem pracowników? 13% firm oferuje tzw. pokoje relaksacyjne, gdzie można obejrzeć tv, pograć w gry, czy zdrzemnąć się, 11% daje pracownikom dodatkowe dni wolne od pracy, 7% organizuje szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem, zaś 6% zaprasza do masażu na koszt firmy. Jednak, jak mówią respondenci badania, to ile dana firma oferuje benefitów wcale nie świadczy o jej przewadze konkurencyjnej czy dobrej walce ze stresem u ludzi. Większe znaczenie dla pracowników ma to, jak są traktowani.

Czego oczekują pracownicy?

Dla 43% badanych jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawę wszelkich działań, bowiem pozwala na wzajemną wymianę doświadczeń, informacji, wyjaśnienie sobie wątpliwych kwestii. Szczera komunikacja rodzi mniej niejasności, a tym samym stresujących sytuacji.

Na drugim miejscu znalazła się szczera rozmowa na linii pracodawca-pracownik, a także pracownik-pracownik. Do roli pracodawcy należy danie możliwości swobodnej komunikacji – jak tego dokonać? Najprościej poprzez organizowanie cyklicznych spotkań z zarządem, bezpośrednim przełożonym, podczas których zostaną omówione najważniejsze kwestie dotyczące rozwoju firmy, obecnej sytuacji, feedback na temat pracy danego pracownika. Ważne jest, by zostawić przestrzeń do zadawania pytań oraz szczerze na nie odpowiadać.

Przyjazna atmosfera w firmie zamyka podium oczekiwań pracowników względem pracodawcy. Budowaniu dobrych relacji sprzyja m.in. miękkie zarządzanie, u którego podstaw leżą wzajemny szacunek, zaangażowanie oraz współodpowiedzialność. Wyklucza to tym samym różne formy nacisku, presji, mobbingu, generowania atmosfery strachu i niepewności. Jak tłumaczy Aneta Czernek z HRK, przełożeni mogą zmusić podwładnych niemal do wszystkiego, ale nie mogą im nakazać lubić swoją pracę, dlatego tak istotny jest emocjonalny aspekt relacji pracownik-pracodawca. Wprowadzenie do organizacji miękkiego zarządzania, opartego na emocjonalnym przywiązaniu i zaangażowaniu pracownika, w dłuższej perspektywie czasu da wysoką efektywność pracy, a samym ludziom zadowolenie.

W obliczu obecnie panującej pandemii pracodawcom jeszcze bardziej powinno zależeć na walce ze złą atmosferą w organizacjach oraz niwelowaniem stresu u pracowników, już wystarczająco dużo stresu daje otoczenie rynkowe, by poddawać ich dodatkowym przeżyciom w pracy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności