Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich

Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować...
Strona głównaBiznesRaport „Kobiety w technologiach”

Raport „Kobiety w technologiach”


Na 452 najwyższe stanowiska zarządcze w ponad 180 firmach polskiego sektora teleinformatycznego jedynie 48 zajmowanych jest przez kobiety – wynika z raportu „Kobiety w technologiach” zrealizowanego przez Instytut Innowacyjna Gospodarka na rzecz inicjatywy Znane Ekspertki. W publikacji zaprezentowano m.in. top ten kobiet branży teleinformatycznej w Polsce, a także listę ponad 100 najbardziej wpływowych kobiet polskiego sektora IT. Gala inaugurująca raport „Kobiety w technologiach” odbyła się w piątek 13 maja w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

 

 

Jak wynika z badania, 48 kobiet stanowi niewiele ponad 10% wszystkich menedżerów najwyższego szczebla w firmach i instytucjach sektora teleinformatycznego w Polsce. Udział pań na stanowiskach prezesów zarządów jest jeszcze niższy i wynosi zaledwie 5%. Również w radach nadzorczych firm teleinformatycznych widać zdecydowaną przewagę mężczyzn. Odsetek kobiet w tych gremiach w Polsce wynosi zaledwie 17,3%.

Analizując branże w podziale na poszczególne podsektory, okazuje się, że najwięcej kobiet zasiada w zarządach w sektorze telekomunikacyjnym i jest ich 21,2%. Niewiele mniejszy odsetek pań w zarządach – 21% zasiada w firmach określanych jako „Producenci sprzętu”. Jak zauważają autorzy raportu, od ponad 10 lat zauważalny jest spadek zainteresowania kobiet karierą w branży teleinformatycznej. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie, trend ten może mieć negatywny wpływ na całą gospodarkę.

Włodzimierz Marciński - Ministerstwo Cyfryzacji; Ewa Wolniewicz -Warska, Kapsch, Piit; Ruth Cohen Dar, vice Ambasador Izraela

– Chociaż aż 74% dziewcząt wykazuje zainteresowanie naukami ścisłymi, wśród wszystkich absolwentów kierunków ścisłych stanowią już tylko 17%. To oznacza, że na różnych etapach edukacji tracimy ogromny potencjał, który mógłby być wykorzystany dla rozwoju całej gospodarki. Jak wyliczył McKinsey, rzeczywiste wyrównanie szans społecznych, edukacyjnych i zawodowych kobiet i mężczyzn mogłoby zwiększyć globalny PKB nawet o 12 bilionów dolarów! – mówiła Joanna Pruszyńska-Witkowska, inicjatorka projektu „Znane Ekspertki” i prezes Headlines Porter Novelli. – Musimy inwestować w rozwój kompetencji cyfrowych dziewcząt. Warto podkreślić, że na naukę nigdy nie jest za późno i nawet kobiety, które są już na studiach czy są absolwentkami kierunków humanistycznych mogą nauczyć się programowania. Jednak to, co w moim przekonaniu jest najważniejsze to to, żeby pokazywać dobre przykłady, żeby promować kobiety, które osiągnęły sukces w tej branży – dodała.

Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Podczas gali odbyła się debata pt. „Rewolucja cyfrowa – ludzie przyszłością technologii”. Paneliści rozmawiali m.in. w jaki sposób wspierać różnorodność w firmach i instytucjach sektora teleinformatycznego.

– Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że mamy coraz większe możliwości np. w korzystaniu z elastycznych form pracy – mamy możliwość pracy z domu, dostosowania godzin pracy do codziennych obowiązków. Taka forma pracy powinna kobietom przynosić nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także społeczne, dlatego warto z niej korzystać – przekonywała Marina Wes, menedżer Banku Światowego w Polsce.

– Trudno dziś wskazać bardziej utylitarną gałąź biznesu niż branża technologiczna. Coraz większe nasycenie codziennego życia technologiami, ich permanentny rozwój i zwiększająca się dostępność sprawiają, że nie sposób określić jednej, wąsko zdefiniowanej grupy odbiorców. Dlatego, choć brzmi to może banalnie, branża technologiczna dostarcza rozwiązania i produkty po prostu dla wszystkich. Stąd logiczne i biznesowo uzasadnione jest tworzenie jak najbardziej zróżnicowanych zespołów pracowniczych, których działania wpiszą się w potrzeby i oczekiwania nie mniej zróżnicowanych klientów. Praca w takich zespołach prowadzi do wzrostu kreatywności, innowacyjności i lepszego funkcjonowania całej organizacji – powiedziała Bożena Leśniewska, członek zarządu Orange Polska.

Debata pt. _Rewolucja cyfrowa - ludzie przyszłością technologii_ 3

Wiele firm z sektora teleinformatycznego dostrzegło już konieczność większego zaangażowania kobiet w sektor teleinformatyczny i podjęło aktywne działania w tym obszarze. Stworzyły one specjalne programy, mające na celu zainteresowanie dziewcząt naukami ścisłymi czy zachęcenie kobiet do rozwoju kariery w teleinformatyce. Takie inicjatywy z sukcesem realizuje m.in. firma MasterCard.

– W polskim biurze MasterCard połowa pracowników to kobiety, które pracują również w obszarach tradycyjnie uznanych za „męskie” – czyli w dziale sprzedaży oraz technologicznym, pracując nad nowoczesnymi rozwiązaniami i osiągając na tym polu szereg sukcesów. MasterCard podejmuje szereg działań mających na celu promowanie kobiet w sektorze technologicznym. Jednym z flagowych programów w tym obszarze jest społeczność „Women in technology”. Inicjatywa ta ma na celu wykreowanie przyszłych liderek w obszarze technologii, wspieranie rozwoju ich karier, a także wzrost zatrudnienia kobiet w firmie. Podobne cele realizuje wspierany przez MasterCard program „Girls4Tech”, skierowany do uczennic szkół podstawowych i gimnazjów, który ma wzbudzić lub podtrzymać zainteresowanie młodych dziewcząt naukami ścisłymi. Jestem przekonany, że wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów w dziedzinie nowych technologii, coraz więcej firm będzie podążało tą samą drogą i stawiało na rozwój zawodowy kobiet w tym obszarze – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe.

Gala inaugurująca raport _Kobiety w technologiach_

Szereg podobnych inicjatyw realizowanych przez firmy i instytucje z sektora teleinformatycznego w Polsce zostało opisanych w raporcie „Kobiety w technologiach”. W publikacji zaprezentowano także TOP TEN kobiet polskiego sektora teleinformatycznego oraz listę ponad 100 najbardziej wpływowych kobiet. Wersję elektroniczną raportu można bezpłatnie pobrać na stronach internetowych www.znaneekspertki.pl oraz www.ingos.pl.

Raport „Kobiety w technologiach” został przygotowany przez Instytut Innowacyjna Gospodarka na zlecenie inicjatywy „Znane Ekspertki”. Publikacja została objęta patronatem Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Partnerem strategicznym raportu jest firma MasterCard. Partnerami raportu są Orange Polska, PwC oraz Google for Work.