Ukazujący się corocznie pod koniec maja „Raport o stanie rynku pocztowego” Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest najlepszym źródłem wiarygodnych informacji nt. stanu rynku. Rok 2021, mimo, że wciąż naznaczony licznymi pandemicznymi obostrzeniami, był czasem dynamicznego rozwoju polskiego rynku usług pocztowych. O tym, co przyniósł i czego możemy spodziewać się w przyszłym roku opowiada Janusz Konopka – Prezes Zarządu Speedmail, największego w Polsce alternatywnego operatora pocztowego.
Tegoroczny raport UKE potwierdził, że kierunek, w którym od lat zmierza polski rynek pocztowy, pozostaje taki sam. W roku 2021 branża kurierska zwiększyła swoje przychody w odniesieniu do roku 2020 o blisko 1,4 mld zł osiągając tym samym ponad 20-proc. tempo wzrostu. Segment listowy kontynuuje natomiast tendencję spadkową.
Segment przesyłek kurierskich w ub.r. umocnił swoją pozycję najmocniej kontrybuującego w ogólną wartość́ polskiego rynku pocztowego. Sukcesywnie zwiększanie wolumenu dostarczanych przesyłek nierozerwalnie łączy się z dynamicznym rozwojem handlu e-commerce. W ub.r. liczba dostarczonych przesyłek wzrosła o niemal 141 mln sztuk w stosunku do 2020 roku (wzrost o 22,1 proc.), sięgając liczby 776 mln sztuk. Oznacza to, że w 2021 do rąk Polaków każdego dnia trafiało ponad 2 mln przesyłek kurierskich. Segment – mimo odnotowywania świetnych wyników – mierzy się również z licznymi problemami. Wzrost wynagrodzeń oraz cen paliw przełożył się na wyraźny wzrost kosztów prowadzenia działalności kurierskiej w Polsce, co daje się we znaki nawet przy dużej skali działania oraz bardzo wysokiej wydajności operacyjnej.
Inaczej jest w segmencie tradycyjnej korespondencji listowej. Od lat obserwowane są̨ tam spadki zarówno wolumenu, jak i udziałów relatywnych. Pociesza jednak fakt, że w roku ubiegłym były one zdecydowanie mniejsze niż w 2020. Liczba wysłanych listów zmniejszyła się o 79 mln sztuk rok do roku i spadła o 7,5 proc. Bezpośredni wpływ miały na to ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa, w tym ogólne zmniejszenie aktywności społeczno-gospodarczej i preferowanie elektronicznych kanałów wymiany informacji.
Pozytywnym zjawiskiem w obszarze pozostałych usług pocztowych jest odwrócenie trendu spadkowego w segmencie przesyłek reklamowych. Po ponad 13% spadku w 2020 roku, w zeszłym roku rynek przesyłek reklamowych urósł o 1,7% wolumenowo i 8,6% wartościowo.
Speedmail, jako największy niezależny operator pocztowy w segmencie korespondencji biznesowej i masowej, pozytywnie wyróżnia się na tle ogólnych trendów. Rok 2021 zakończyliśmy 20-proc. wzrostem sprzedaży liczonej rok do roku. Poza wynikiem sprzedaży, w roku 2021 zwiększyliśmy także nasz zasięg terytorialny. Dzięki nowym placówkom otwieranym w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców docieramy z przesyłkami do jeszcze większej grupy odbiorców. Niezwykle cieszy nas także fakt, że w 2021 wśród naszych klientów pojawił się szereg jednostek samorządowych, takich jak urzędy miast czy spółki komunalne.
To, jak będzie wyglądała sytuacja rynku w drugiej połowie roku 2022, trudno jednoznacznie przewidzieć. Mimo że udało się nam już niemal całkowicie zażegnać kryzys związany z pandemią, to pojawiły się nowe wyzwania. Rosnąca inflacja oraz wojna w Ukrainie z pewnością wpłyną na finanse Polaków, a co za tym idzie – również na stan rynku pocztowego. Podejrzewam jednak, że kierunek, w którym zmierza polski rynek, pozostanie taki sam. Popularność zakupów przez Internet oraz usług kurierskich raczej nie zmaleje, dlatego branża może być spokojna i liczyć na kolejne wzrosty. Jeżeli chodzi o realizowane przez Speedmail przesyłki listowe również nie zakładam gwałtownych spadków. U niektórych klientów, m.in. w firmach windykacyjnych, obserwujemy wręcz zwiększone zapotrzebowanie na nasze usługi.
***
Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.