Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Co w święta cieszy, a co stresuje najbardziej? Najnowszy raport o tym, jak Polacy przeżywają świąteczny czas

Niemal 50 proc. Polaków wskazuje, że największą radość w święta czerpią ze spędzania czasu z bliskimi przy stole oraz z unikalnej atmosfery i dekoracji....
Strona głównaRozmaitościRaport: rok 2016 będzie przełomowy dla „myślących” komputerów

Raport: rok 2016 będzie przełomowy dla „myślących” komputerów


W ciągu najbliższych 12 miesięcy o jedną czwartą wzrośnie liczba producentów oprogramowania dla przedsiębiorców, którzy będą wykorzystywać w swych produktach techniki kognitywne, w tym komputerowe rozpoznawanie obrazu, techniki przetwarzania języka naturalnego albo techniki uczące się – wynika z 15. edycji raportu Global TMT Predictions, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

 

Nowa edycja Global TMT Predictions zawiera prognozy dotyczące sektora technologii, mediów i telekomunikacji. O jego najważniejszych konkluzjach poinformowała w komunikacie prasowym spółka Deloitte.

W myśl tych wniosków, prędkość internetu – liczona w gigabitach na sekundę (Gbit/s) – do końca 2016 r. wzrośnie aż dziesięciokrotnie do 10 milionów. Około 70 proc. tego transferu będą stanowić połączenia realizowane z domów.

„Wcześniejsze edycje pokazały, jak trafnie raport ten przewiduje rozwój obszaru TMT. Tegoroczne prognozy w dużym stopniu dotyczą także rynku polskiego, który rozwija się równie dynamicznie jak rynki krajów rozwiniętych. Co więcej, jeden z trendów dotyczących przyszłości grafenu ma swoje źródło także w Polsce. Trzeba przypomnieć, że duży wkład nad badaniem tego nowatorskiego materiału, z którym ogromne nadzieje wiąże cała branża technologiczna, mają naukowcy z polskich uczelni” – powiedział cytowany w komunikacie Jakub Bojanowski, Partner w Deloitte, Lider Grupy TMT.

Jak napisano w informacji prasowej, techniki kognitywne, czyli poznawcze, z powodzeniem stosowane są od kilku lat w informatyce. Należy do nich komputerowe rozpoznawanie obrazu, techniki przetwarzania języka naturalnego albo techniki uczące się, pozwalające na wnioskowanie i planowanie. Jedną z pierwszych firm na świecie, która zaczęła je wykorzystywać był Netflix, który od niedawna jest obecny również w Polsce.

Serwis używa oprogramowania, które na podstawie wcześniejszych doświadczeń klienta, potrafi mu zasugerować, jakie filmy i seriale mogą mu się spodobać. Techniki kognitywne są również wykorzystywane w oprogramowaniu używanym przez agencję Associated Press, pozwalającym przygotowywać komputerom samodzielnie proste depesze prasowe – dodano.

Deloitte przewiduje, że w 2016 r. techniki kognitywne wzbogacą oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Aż 80 na 100 największych światowych producentów oprogramowania dla biznesu deklaruje wykorzystanie ich w swych produktach. To o jedną czwartą więcej niż w roku 2015. Wzrost ten przyczyni się do uwolnienia potencjału Internetu Rzeczy, a z czasem może nawet całkowicie odmienić oblicze znanych technik komputerowych. Chociaż początkowo techniki kognitywne mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem, w dłuższej perspektywie zyskają one na znaczeniu, zarówno dla firm, jak i dla klientów indywidualnych.

Eksperci Deloitte w tegorocznym raporcie zapowiadają też nadejście ery Gigabit Internet. Prędkość internetu liczona w gigabitach na sekundę (Gbit/s) do końca roku wzrośnie do 10 milionów, czyli dziesięciokrotnie, przy czym ok. 70 proc. z nich będą stanowić połączenia realizowane z domów. Wzrost ten będzie skutkiem coraz powszechniejszej dostępności i spadających cen. Do 2020 r. ok. 600 mln abonentów, czyli większość domostw podłączonych do sieci na całym świecie, będzie korzystało z sieci oferujących usługi Gigabit.

TECH3

Wśród wniosków raportu oraz wpływu sektora TMT na rynek w 2016 r. Deloitte podkreśliła m.in., że do końca 2016 r. w krajach rozwiniętych kobiety będą zajmowały mniej niż 25 proc. stanowisk związanych z informatyką. Liczba ta jest taka sama, a może nawet mniejsza niż w roku 2015.

Inna konkluzja mówi, że liczba osób płacących za produkty i usługi w e-commerce przy użyciu urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) prawdopodobnie sięgnie w 2016 r. 50 mln stałych użytkowników (wzrost o 150 proc. r/r). Do tej pory mobilne strony sprzedawców notowały niewielką liczbę transakcji z powodu skomplikowanych systemów płatności.

W raporcie poruszono też kwestię przyszłości grafenu. Jak oceniono, chociaż wartość rynku materiałów z grafenu w 2016 r. wyniesie zaledwie dziesiątki milionów dolarów, to wydatki na badania w tej dziedzinie w tym roku na pewno będą liczone w setkach milionów dolarów. W perspektywie średnioterminowej grafen może być wykorzystywany w produktach wartych miliardy dolarów rocznie. Na realizację tego potencjału musimy jednak poczekać jeszcze parę dziesięcioleci.

Według Deloitte, w 2016 r. wartość rynku rzeczywistości wirtualnej (VR) po raz pierwszy osiągnie miliard dolarów, przy czym przychody ze sprzedaży sprzętu wyniosą 700 mld dolarów. Pozostała część będzie pochodzić ze sprzedaży treści. Liczba sprzedanych zestawów nagłownych do rzeczywistości wirtualnej osiągnie 2,5 miliona sztuk, a gier 10 milionów kopii.

TECH2

W myśl raportu, w 2016 r. urządzenia mobilne (smartfony i tablety) staną się wiodącą platformą do gier pod względem przychodów. Wyniosą one 35 mld dolarów, czyli o 20 proc. więcej w stosunku do 2015 roku. Jest to wielkość zbliżona do przychodów w wysokości 32 mld dolarów z gier komputerowych i 28 mld dolarów z gier na konsole (przy wzroście odpowiednio o zaledwie 5 i 6 proc. w stosunku do ubiegłego roku). Zaobserwujemy jednak duże zróżnicowanie średnich przychodów z gier na poszczególne platformy.

Raport przewiduje też m.in., że w 2016 roku sektor e-sportu wygeneruje na całym świecie przychody w wysokości 500 mln dolarów, czyli o 25 proc. więcej w stosunku do kwoty 400 mln dolarów uzyskanej w ubiegłym roku. Natomiast liczba stałych i sporadycznych widzów wyniesie ok. 150 mln. Przychody te stanowią zaledwie niewielki ułamek przychodów z największych dyscyplin sportowych, takich jak europejskie ligi piłki nożnej, amerykańska liga piłkarska, liga koszykówki czy hokeja na lodzie, wahających się od 4 mld do 30 mld dolarów.

Jak zaznaczono w komunikacie, raport TMT Predictions opiera się na badaniach przeprowadzonych na całym świecie oraz pogłębionych wywiadach i wiedzy pochodzącej od klientów firm członkowskich Deloitte, byłych pracowników Deloitte, analityków branżowych firmy, osób zajmujących kierownicze stanowiska w departamentach obsługi branży TMT oraz tysięcy konsultantów sieci Deloitte zajmujących się dziedziną TMT w praktyce. Kwestie, na które raport kładzie szczególny nacisk zmieniają się z roku na rok, ale jeden temat wydaje się wszechobecny: coraz silniejszy wpływ branży TMT na nasze życie.

 

(gm)

FOT. CC0 pixabay