Zbilansowana dieta jest nieodłącznym elementem codziennego trybu życia. Doskonałym wsparciem dla prawidłowego funkcjonowania organizmu są suplementy diety. Warto wiedzieć, że zanim produkt trafi na sklepową półkę, musi przejść proces rejestracji. Jak wygląda ona w Polsce?
Suplementy diety – produkty wzbudzające zainteresowanie
Suplementy diety to środki o przeznaczeniu spożywczym. Ich głównym celem jest uzupełnienie podstawowej diety poprzez dostarczenieniezbędnych dla organizmu witamin, składników mineralnych oraz innych substancji odżywczych. Suplementy diety dostępne są w skoncentrowanej formie – występują między innymi w postaci drażetek, kapsułek, proszku lub w formie płynnej. Każdy z tych wariantów umożliwia dawkowanie.
Na popularność tych produktów niewątpliwie wpływa ich ogólna dostępność. Suplementy diety, występujące w bogatej ofercie aptek, można zakupić je również w marketach czy na stacjach paliw. Niemałe znaczenie ma także częstotliwość emisji reklam, promujących suplementy diety jako preparaty wspomagające prawidłową pracę organizmu. To wszystko sprawia, że produkty te cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Jak zarejestrować suplement diety w Polsce?
W naszym kraju rejestracja suplementów diety odbywa się na podstawie zgłoszenia w formie elektronicznej. Najistotniejszym krokiem jest powiadomienie Głównego Inspektoratu Sanitarnego o zamiarze wprowadzenia swojego wyrobu na polski rynek. Można tego dokonać, wypełniając formularz, znajdujący się na oficjalnej stronie urzędu. Podmiot wprowadzający produkt do obrotu musi zatem założyć kontro w Elektronicznym Systemie Powiadomień (ESP), za pomocą którego dokona notyfikacji.
Sam fromularz jest dość szczegółowy – w procedurze rejestracji suplementu diety należy podać między innymi dokładną nazwę produktu oraz postać, w jakiej zostanie wprowadzony do sprzedaży. W treści formularza trzeba również podać pełny skład i załączyć etykietę w języku polskim. Jeśli firma po raz pierwszy wprowadza do obrotu suplement diety, przedsiębiorca zobowiązany jest podać swoje dokładne dane wraz z numerem NIP oraz adresem, pod którym stacjonuje firma.
Trudności w procedurze notyfikacji
Ze względu na liczne wymogi, prawidłowe oznakowanie produktu sprawia podmiotom największą trudność. Problemy mogą zacząć się już na etapie nazewnictwa. Podmiot wprowadzający do obrotu suplement diety musi pamiętać o tym, by umieścić na etykiecie określenie „suplement diety” i nie zamieszczać opisów, które mogą wskazywać na właściwości lecznicze produktu. Obligatoryjnie należy zamieścić informację o przechowywaniu produktu w sposób niedostępny dla małych dzieci. Na opakowaniu powinna znaleźć się też wzmianka o wielkości zalecanej dziennej porcji produktu oraz informacja o tym, że suplement nie może stanowić substytutu zróżnicowanej diety.
Ponadto podmiot zobowiązany jest poddać swój produkt badaniom laboratoryjnym. Celem tych działań jest wykluczenie obecności w suplementach diety np. metali ciężkich oraz innych zanieczyszczeń.
Partnerem artykułu jest FoodMedLaw – nowoczesna praktyka prawna zajmująca się doradztwem w sprawach rejestracji suplementów diety.