Rynek IT to branża, w której firmy muszą zabiegać o dobrych specjalistów znacznie bardziej, niż w przypadku innych sektorów, gdzie na każde ogłoszenie odpowiada wielu kandydatów. Nawet atrakcyjne stanowisko z wysokim wynagrodzeniem nie gwarantuje, że samo stworzenie ogłoszenia o pracę wystarczy do znalezienia kompetentnego kandydata. Obecnie firmy muszą zadbać o pozytywne wrażenie już od pierwszej chwili trwania procesu rekrutacji. W jaki sposób zadbać o pozytywne Candidate Experience w czasie recesji?
Jasne warunki zatrudnienia i przejrzyste warunki rekrutacji
Nic tak nie denerwuje kandydata, jak rekrutacja owiana szeregiem tajemnic i niedomówień. Szczególnie w takiej branży jak IT, gdzie lwią część kadry stanowią osoby z umysłami ścisłymi, niezbędne jest, by już od samego początku stawiać jasne warunki zatrudnienia. Co rozumiemy przez jasne warunki? Precyzyjny zakres obowiązków, przedział wynagrodzenia, na jaki programista może liczyć, a także ewentualne czas pracy oraz potencjalne benefity. Sam proces rekrutacji również powinien być dobrze nakreślony – ilość etapów ,a także czas, kiedy kandydat otrzyma odpowiedź zwrotną.
Przyjazna atmosfera rekrutacji już od samego początku
Branża IT to hermetyczne środowisko, w którym programiści i specjaliści IT kontaktują się ze sobą i wymieniają informacjami na temat pracy w danej firmie, ale również opowiadają na temat wrażeń z rekrutacji. Dodatkowo programiści mogą z łatwością znaleźć pracę za pośrednictwem takich serwisów jak Mindworkers.pl. Dlatego tak istotne, by od pierwszego spotkania z kandydatem, wprowadzić w cały proces miłą i przyjazną atmosferę. Nie pozwólmy na to, by kandydat czuł się jak na komisji wojskowej. Proces rekrutacyjny powinien być również realizowany jak najsprawniej.
Elastyczność i proaktywne podejście do kandydata
Pragnąc zatrudnić ekspertów z dziedziny IT, musimy mieć świadomość, że to raczej pracodawca powinien naginać się do wymagań kandydata, a nie odwrotnie. Jeśli warunki pracy nie będą mu odpowiadały, kandydat z łatwością wywalczy je w innej firmie. Dlatego też, chcąc wdrożyć odpowiednią strategię Candidate experience w czasie kryzysu, powinniśmy w aktywny sposób zachęcić kandydata do podjęcia pracy, a także być elastycznym w obszarze wymagań i potrzeb danego kandydata.
Marka pracodawcy mierzona stylem odrzucania ofert
Największy błąd, jaki popełnia firma w procesie rekrutacji to brak odpowiedzi zwrotnej w przypadku braku pozytywnej weryfikacji. Każdy kandydat oczekuje feedbacku i konstruktywnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie został wybrany. Dzięki takiemu podejściu kandydat, choć rozczarowany, będzie miał świadomość, że rekrutacja była prowadzona przez odpowiedzialną firmę, której zależy na budowaniu wizerunku.