Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Jedynie 34 proc. Polek wierzy we własne możliwości, a zdaniem 71 proc. badanych jest to cecha wyróżniająca osoby pewne siebie

Według najnowszego badania pewność siebie jest ważniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn, częściej też uważają ją za cechę pozytywną. Zdaniem ponad ⅔ Polaków pewność...
Strona głównaRozmaitościRelacje w zespole, czyli klucz do sukcesu firmy

Relacje w zespole, czyli klucz do sukcesu firmy

Wiele firm dostrzega potrzebę wprowadzania unowocześnień w zarządzaniu zespołem, takich jak aplikacje wspierające prowadzenie projektów i zarządzanie zadaniami czy szkolenia kadry menadżerskiej. Zapomina się jednak często o wparciu pracowników niższego szczebla w zakresie zarządzania czasem, własnymi predyspozycjami i budowania relacji. A dobre relacje w zespole nie tylko gwarantują przyjazną atmosferę, ale także przekładają się na jego efektywność.

 

Rola menadżera w zespole

Każdy menadżer spełnia kilka zasadniczych ról w swoim zespole: reprezentuje firmę na zewnątrz, podejmuje szereg decyzji oraz jest liderem. Musi jak najlepiej wykorzystywać swoje kompetencje i wiedzę, aby efektywnie kierować pracą zespołu. To do jego obowiązków należy podział zadań, nadzorowanie ich wykonywania oraz promowanie i docenianie współpracowników. Jest to sprawdzian dla jego predyspozycji do kierowania zespołem.

Mnogość obowiązków managera wymaga umiejętności z różnego zakresu, m. in.: zarządzania czasem, negocjacji, właściwej oceny wydarzeń (szczególnie podczas sytuacji kryzysowych), ale także budowania relacji. Jeśli osoba na stanowisku menadżera nie radzi sobie z tymi zadaniami, w konsekwencji traci na tym firma. Jej sukces zależy przecież od pracy każdego członka zespołu, dlatego tak ważne jest, aby dbać o relacje w miejscu pracy.

Karolina Cwalina, PCC IFC, life&business coach, zauważa, że najczęstszym problemem pojawiającym się w firmach jest to, że menadżerowie nie doceniają pracowników najniższego szczebla.

– Poważnym i często powtarzanym błędem pracodawców i managerów wyższego szczebla jest przekonanie, że najlepszą formą motywacji są pieniądze. A to nieprawda. Nie są one oczywiście bez znaczenia, najskuteczniejszą motywacją jest jednak rozmowa z pracownikami. Dzięki niej przełożony dowiaduje się jakie są potrzeby poszczególnych osób i dzięki tej wiedzy, może wspierać je w osiąganiu celów. Zaangażowanie szefa jest dowodem na to, że zależy mu na działaniu tak samo jak pracownikowi – tłumaczy Karolina Cwalina.

– Największym demotywatorem jest zrzucanie zbyt wielu obowiązków na pracownika i obarczanie go winą za niewywiązanie się z nich, bez wcześniejszego wsparcia czy przekazania narzędzi bądź przedyskutowania czy dane zadania mają szansę zostać wykonane – dodaje.

 

Team coaching

To bardzo skuteczny i coraz popularniejszy sposób na przygotowanie zespołu pracowników do wspólnej pracy.

– Podczas spotkań z coachem zespół uczy się jak osiągnąć zamierzony cel – WSPÓLNIE. Każdy pracownik poznaje swoje zasoby, mocne strony i kompetencje i to właśnie jego predyspozycje wyznaczają jego rolę w zespole podczas współpracy – tłumaczy Karolina Cwalina, a jej doświadczenie zdobyte w czasie szkoleń firmowych pokazuje, że największym problemem jest właściwe zarządzanie czasem.

– Ludzie nie potrafią odpowiednio zorganizować pracy. Z tego powodu często robią coś kosztem czegoś innego. Nawet jeśli nie brakuje im motywacji, problemem staje się brak czasu, dlatego tak ważne jest, aby nauczyć pracowników właściwego planowania obowiązków – twierdzi Karolina Cwalina.

Team coaching wzmacnia dwa podstawowe aspekty funkcjonowania zespołu, po pierwsze – produktywność, po drugie – poprawia atmosferę. Tworzy tym samym solidne podstawy do efektywnego działania w grupie. Praca z coachem to także zwiększenie kreatywności zespołu oraz szansa na wprowadzenie zmian, które wpływają na poprawę komunikacji.

Team coaching to dobre rozwiązanie w firmie, która ma problemy ze skutecznym osiąganiem wyznaczonych celów, realizuje skomplikowany projekt lub zmaga się z kryzysem. Dzięki niemu można wspólnie przyjrzeć się problemom oraz poszukać rozwiązań, które poprawią współpracę.