W dobie mediów społecznościowych, kiedy każdą nowo poznaną osobę można „prześwietlić”, dowiedzieć się wiele na temat jej życia prywatnego, zawodowego, poglądów i wartości, coraz więcej mówi się o budowaniu marki i wizerunku. Media społecznościowe niewątpliwie przedkładają przekaz i komunikację osób nad przekaz firm lub instytucji, jednak my sami coraz bardziej skupiamy się na zewnętrznym wizerunku, budowaniu marki często w oderwaniu od własnej tożsamości, zapominając, że każdy sukces okupiony jest ciężką pracą.
Niewątpliwie na naszych oczach dokonała się pewna przemiana w zakresie budowania autorytetu. Dziś już nie słowa, nawet nie czyny, a rezultaty przesądzają o tym, jaki kto będzie miał posłuch w społeczeństwie. Nikt nie docenia już wiedzy teoretycznej, podejmowanych działań i starań, ale wymierne efekty w postaci liczby kontraktów, znajomości, zarobków, osiągnięć i wielu innych. Z niewiadomych powodów w naszej kulturze najwięcej mówi się o porażkach lub sukcesach jako finalnym efekcie, a zapomina o drodze, jaka poprzedzała ów rezultat.
Zbudowanie własnej marki czy bycie człowiekiem z dobrą reputacją to nie seria trików marketingowych czy wizerunkowych, ale ciężka praca, samokontrola i samodyscyplina każdego dnia. Jak wszystko, co ma przetrwać burze i zawirowania, reputację warto budować, zaczynając od solidnych fundamentów.
Tożsamość
Nie da się budować reputacji w oderwaniu od człowieka, dlatego zawsze warto zacząć od najbardziej oczywistych, a zarazem trudnych pytań. Kim jestem? Co jest moim największym talentem? Jaką wartość daję światu? To pytania, które często słyszymy, a jednak częściej szukamy odpowiedzi na to, co na obiad, na kiedy do oddania projekt w pracy… Tymczasem te codzienne sprawy powinny być podporządkowane naszej wizji życia. Jeśli trudno ci znaleźć odpowiedź dziś, podpytaj rodzinę, znajomych, stwórz własną listę i systematycznie zapisuj na niej wszystko, co wiesz o sobie. Twoje marzenia, talenty, upodobania, życiowe role… to wszystko składa się na unikatową tożsamość.
Profesjonalizm
Nawet najlepiej zbudowany wizerunek, kampania promocyjna ani reklama nie przyniosą długofalowych efektów, jeśli nasza praca nie będzie cechowała się wysoką jakością. Tu w grę wchodzi dotrzymywanie obietnic, dbałość o szczegóły, punktualność i terminowość, rzetelne przygotowanie do każdego spotkania i doskonała znajomość własnej branży. By zjednać sobie ludzi potrzebujesz być w ich oczach ekspertem, autorytetem w swojej dziedzinie, ale także przyjacielem. W końcu chętniej słuchamy rad ludzi, których lubimy.
Spójność
Bywa tak, że poznana osoba wydaje się nam niezwykle atrakcyjna, profesjonalna, warta uwagi, a jednak nie do końca nas przekonuje. Do pewnego stopnia wszystko nam się podoba, a jednak nie wzbudza emocji. Najczęściej powodem braku zaufania jest niespójność. Ktoś podczas spotkania mówi o terminowości, o tym, jak ważny jest dla niego klient, po czym na maila odpisuje po kilku dniach albo jeszcze w czasie spotkania co chwila odbiera inne telefony. Podobnie, gdy ktoś mówi o tym, jak ważni są dla niego przyjaciele, rodzina, a święta spędza cały czas obecny na portalach społecznościowych. Takie sygnały są zauważalne dla otoczenia, nawet jeśli świadomie tego nie analizują. Pomyśl, w jaki sposób twoje wartości realizujesz w codziennych zrachowaniach i w jaki sposób możesz stworzyć z tego spójną całość.
Wartościowe relacje
Pozorne relacje budowane za pośrednictwem Social Mediów, zdawkowe komentarze, odpowiedzi, setki zdjęć, które pojawiają się na tablicy, tysiące znajomych i pojawiające się na tablicy życzenia utrzymują nas w przekonaniu, że mamy wielu znajomych, że wokół nas cały czas coś się dzieje i sami jesteśmy w centrum wydarzeń. Czujemy się o wszystkim poinformowani i w kontakcie ze wszystkimi. Mając w Social Mediach tysiące znajomych, trudno jest utrzymywać ze wszystkimi wartościowe relacje. Zachęcam do tego, by stworzyć własną listę TOP 100 kontaktów, które mają dla nas największe znaczenie w życiu prywatnym, towarzyskim i zawodowym, a następnie skoncentrować się na jakości budowanych relacji. Kiedy zawęzimy grono znajomych, łatwiej będzie znaleźć czas na rozmowę telefoniczną, wspólną kawę, pomoc i wartościowe, długofalowe relacje.
Wartość
Wbrew pozorom budowanie reputacji czy marki osobistej nie polega na koncentrowaniu uwagi na sobie. By cieszyć się dobrą reputacją, należy zadbać o to, by być potrzebnym innym ludziom, dawać im prawdziwą wartość, sprawiać, by w naszym towarzystwie czuli się dowartościowani i szczęśliwi. To istotna kwestia, o której warto pamiętać, umawiając spotkania, publikując posty, zdjęcia, nagrania… Czy tym, co robię, wnoszę wartość w życie innych ludzi? Oczywiście nigdy nie będziemy w stanie odpowiadać na potrzeby wszystkich, dlatego warto określić grupę docelową, w której chcemy cieszyć się dobrą reputacją.
Reputację buduje się przez całe lata, a można stracić jednym nieprzemyślanym zachowaniem – mimo to naprawdę warto.
Ewa Wilmanowicz