25 maja weszły w życie przepisy związane z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO). Firmy musiały na nowo ocenić ryzyko przetwarzania danych i związane z nimi konsekwencje. Od wprowadzenia rewolucyjnych zmian minął już ponad miesiąc – czas na pierwsze podsumowania.
Największy wyciek danych i pierwsze pozwy
Przedsiębiorcy muszą skutecznie chronić dane osobowe i zabezpieczać je na wypadek wycieku, aby uniknąć kar administracyjnych, Mimo to wciąż zdarzają się przypadkowe ujawnienia danych. Po wprowadzeniu RODO największy wyciek miał miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie ujawniono dane prawie 6 milionów kart kredytowych. Sprawa dotyczyła sieci sklepów z elektroniką należącej do firmy Dixons Carphone. Obecnie okoliczności zdarzenia bada Information Commissioner’s Office (brytyjski odpowiednik UODO).
Ponadto już 25 maja 2018 r. wpłynęły pierwsze pozwy przeciwko Facebook, Google, WhatsApp
i Instagram. Wspomniane firmy zostały oskarżone o wymuszanie zgody na przetwarzanie danych. Max Schrems, austriacki aktywista, domaga się 3,9 mld euro od Facebooka i 3,7 mld euro od Google. Łączna kwota roszczeń to 7,6 mld euro, czyli dokładnie 4% rocznego przychodu obu podmiotów. Na stronie austriackiej organizacji noyb.eu umieszczono nawet linki do konkretnych pozwów.
źródło: https://noyb.eu/
Takie wydarzenia sprawiają, że wzrasta świadomość ryzyka związanego z bezpieczeństwem
i poufnością danych. Przedsiębiorcy powinni przy tym wiedzieć, że mogą zapewnić sobie ochronę ubezpieczeniową odpowiadającą na ryzyko związane z rewolucją RODO. Colonnade jako pierwszy wprowadził takie rozwiązanie ubezpieczeniowe na rynku.
Pierwsza kara po wprowadzeniu RODO
CNIL – Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés, francuski odpowiednik UODO, nałożył karę 250,000 euro na Optical Center – sprzedawcę okularów przeciwsłonecznych, ponieważ ten nie zabezpieczył danych klientów, którzy składali zamówienia za pośrednictwem sklepu internetowego. Możliwe było także uzyskanie dostępu do krajowego numeru identyfikacyjnego, numeru ubezpieczenia społecznego i danych zdrowotnych.
Pierwszy Colonnade
Już 25 maja 2018 r. Colonnade dał swoim klientom unikalną możliwość zawarcia ochrony ubezpieczeniowej w wariancie precyzyjnie obejmującym ryzyka związane z RODO. Było to pierwsze takie rozwiązanie na rynku, który przyjął je z dużym zainteresowaniem – od jego wprowadzenia przedstawionych zostało już ponad 7500 propozycji CYBER RODO.
Zawarcie umowy ubezpieczenia obejmującej ryzyka związane z RODO nigdy nie było tak proste – nie są wymagane żadne dane. W istocie, aby można było przygotować dedykowaną propozycję wystarczy tylko nazwa klienta. Nie ma też konieczności wypełniania skomplikowanych wniosków i czasochłonnego zbierania informacji – rozwiązanie dostępne jest natychmiast po przesłaniu zapytania.
Zainteresowanie produktem przekroczyło oczekiwania Colonnade, dlatego dla usprawnienia obsługi klientów uruchomiony został dedykowany temu produktowi adres mailowy: rodo@colonnade.pl.