Jak Polacy godzą narodziny dziecka z życiem zawodowym? Z okazji Dnia Matki temat ten podjął raport Pracuj.pl „Rodzice w pracy”. Według badań, o powrocie ojców i matek z urlopu najczęściej decydują finanse oraz ambicje zawodowe. Kobiety najczęściej wybierają urlopy trwające 6-12 miesięcy, a mężczyźni – dwutygodniowe. Rodzice chętnie korzystają także z dedykowanych benefitów. Czego oczekują matki od rynku pracy? Czy benefity spełniają oczekiwania rodziców? Czy mogą liczyć na wsparcie w łączeniu życia prywatnego z pracą? Zapraszamy do lektury.
Rodzice w pracy. Życie na pełny etat
Co w raporcie?
- Świadomość rodziców o przysługujących im prawach
- Najczęściej wybierane formy urlopu rodzicielskiego
- Aktywności podejmowane przez matki na urlopie
- Główne motywacje do powrotu do pracy
- Uczucia i oczekiwania matek związane z pracą
- Formy zatrudnienia wybierane przez matki po urlopie
- Równowaga między życiem zawodowym i osobistym
- Benefity dla rodziców: najczęściej oferowane i poszukiwane
Badanie Pracuj.pl „Rodzice w pracy” to ciekawy portret młodego polskiego rodzica. Ta rola to najważniejsza funkcja społeczna, jaką pełnimy poza życiem zawodowym. Nasze relacje rodzinne potrafią być wspaniałym motorem do działania i motywacją. To przede wszystkim od pracodawcy i realizowanej przez niego strategii HR zależy, na ile środowisko pracy wspiera lub utrudnia rozwój kariery rodziców w organizacji. Ważna jest działalność zwiększająca świadomość naszych praw wśród nas, rodziców
-SYLWIA SOSNOWSKA, HR MANAGER W GRUPIE PRACUJ
Jakie urlopy wybierają najczęściej rodzice?
Najczęściej wybieranym przez ojców i matki urlopem związanym z wychowaniem dziecka jest urlop rodzicielski trwający od 6 do 12 miesięcy. Wybiera go 47% przebadanych rodziców. Według raportu Pracuj.pl „Rodzice w pracy”, najczęściej decydują się na niego kobiety – to opcja wykorzystywana przez 67% badanych Polek. Co interesujące, 1 na 10 matek nie skorzystała z żadnej formy urlopu po narodzinach dziecka. Natomiast wśród mężczyzn preferowane są dwutygodniowe urlopy ojcowskie – wybiera je 64% badanych ojców. Co więcej, blisko 1 na 3 ojców (29%) nie wykorzystał żadnych przysługujących mu dni wolnych związanych z pojawieniem się na świecie potomka.
Powody powrotu do pracy
Według badań Pracuj.pl „Rodzice w pracy”, młode matki i młodych ojców do powrotu do pracy motywują kwestie związane z budżetem domowym, chęcią samorozwoju oraz obawy związane z dłuższą przerwą w karierze. Najczęściej wskazywaną motywacją jest sytuacja finansowa, która nie pozwala na pozostanie z dzieckiem (48%). Równie często (48%) rodzice kierowali się chęcią kontynuowania pracy i rozwoju zawodowego.
Istotnym powodem szybszego niż pożądany powrotu do pracy jest sytuacja ekonomiczna polskich rodzin. Jak widać z odpowiedzi ankietowanych, to właśnie potrzeby finansowe są główną przyczyną wczesnego powrotu do życia zawodowego. W ankiecie, którą przeprowadziliśmy wcześniej, większość respondentek odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy gdyby pieniądze nie były problemem, zdecydowałyby się na pozostanie w domu z dzieckiem. Cieszy mnie jednak fakt, że prawie połowa odpowiedzi w raporcie Pracuj.pl wskazuje na potrzebę rozwoju zawodowego i że to także decyduje o powrocie do pracy
-KAROLINA STĘPNIEWSKA, REDAKTOR PROWADZĄCA MAMOTOJA.PL
Benefity firmowe oczami rodziców
Rodzice badani przez Pracuj.pl wśród najczęściej otrzymywanych od pracodawców benefitów wyliczają m.in. elastyczny czas pracy (36% rodziców), prawo do dodatkowego urlopu (31%), możliwość pracy zdalnej (30%), okazjonalne paczki z prezentami (30%) oraz opiekę medyczną dla dzieci (29%).
Najnowszy raport Pracuj.pl pokazuje, jaką ewolucję przeszedł w ostatnich latach polski rynek pracy. Jeszcze przed kilkoma laty takie udogodnienia dla rodziców, jak elastyczny czas pracy, możliwość zdalnej realizacji zadań czy opieka medyczna dla rodziny były bardzo istotnym atutem w rywalizacji o pracownika z dzieckiem. Dziś, choć nadal dostępne są w mniejszości firm zatrudniających respondentów, dla istotnej grupy stały się czymś niemal oczywistym
-KONSTANCJA ZYZIK, TALENT ACQUISITION & EMPLOYER BRANDING TEAM, GRUPA PRACUJ
Do świadczeń, których najbardziej brakuje rodzicom w miejscu pracy (odpowiedzi „nie mam i chcę mieć” należą m.in. żłobek i przedszkole przy miejscu pracy (71%), do którego obecnie ma dostęp tylko co dziesiąty z badanych rodziców (9%). Do popularnych poszukiwanych benefitów należą również wyprawki szkolne (77%), becikowe (68%) oraz pokrycie kosztów opieki okołoporodowej (65%).
W raporcie zdiagnozowany jest rozdźwięk między ofertą benefitów a faktycznie pożądanymi rozwiązaniami. Choć ważny pozostaje obszar bezpośredniego wsparcia finansowo-materialnego (np. wyprawki), kluczowy staje się wymiar infrastrukturalny. Innymi słowy, aby dobrze realizować role zawodowe oraz rodzicielskie, znaczna grupa matek chciałyby móc skorzystać ze żłobkowo-przedszkolnej opieki instytucjonalnej w miejscu pracy
-DR PAULA PUSTUŁKA, SOCJOLOG, SWPS
Wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia skomentowali w raporcie socjolodzy, trenerzy, specjaliści ds. HR i praw pracowniczych oraz eksperci Grupy Pracuj.