Rok 2015 udany dla branży outsourcingu w Polsce


W 2015 r. rynek outsourcingu w Polsce po raz kolejny zanotował znaczący wzrost. Według rocznego raportu Fundacji Pro Progressio sektor powiększał się w tempie 18-20%. Dotyczy to i wzrostu zatrudnienia, i pojawiania się nowych podmiotów świadczących usługi outsourcingowe.

 

Najbardziej popularnym i najdynamiczniej rozwijającym się obszarem outsourcingu jest BPO, czyli outsourcing procesów biznesowych – poinformowała 29 stycznia w komunikacie prasowym Fundacja Pro Progressio. Według przygotowanego przez nią raportu, sektor zanotował znaczący wzrost nie tylko w roku 2015, ale i na przestrzeni ostatniej dekady; na koniec ub.r. w Polsce działało 700 firm BPO/SSC, zatrudniających ok. 170 tys. pracowników.

Jak podkreśliła w informacji dla mediów Fundacja, na podstawie prowadzonych przez nią obserwacji rynkowych wyłaniają się widoczne w 2015 r. trendy, które „z pewnością będą wyznaczać rozwój sektora w kolejnych latach”.

W 2015 r. firmy BPO/SSC, które jako pierwsze ulokowały swoje centra operacyjne w Krakowie, coraz częściej decydowały się na rozwój swojej działalności i w innych miastach. Na czele jest tu Trójmiasto, ale również inne, mniejsze lokalizacje biznesowe, które wyraźnie zaczynają wychodzić z cienia wielkich miast.

„Podczas Gali Outsourcing Stars 2015, która odbyła się 28 stycznia w Warszawie, Romek Lubaczewski, ekspert PwC, podkreślił, że znaczący wzrost branży BPO wynika nie tylko z lokowania nowych inwestycji, ale właśnie z rozwoju już istniejących centrów usług wspólnych” – zaznaczono w komunikacie.
Kolejnym widoczny trendem – jak czytamy w informacji – jest rozwój firm BPO i ITO z kapitałem ukraińskim. Część firm jest obecna w Polsce od dłuższego czasu, inne podjęły w ub. roku aktywne działania na rzecz budowy i rozwoju centrów operacyjnych. W Lublinie uruchomiona została siedziba Lwowskiego Klastra IT. Wśród znaczących graczy z kapitałem ukraińskim są Luxoft, Eleks, Ciklum, Softserve czy Epam.

Według raportu, w 2015 r. wzrosło też zainteresowanie Polską inwestorów z Niemiec, a co za tym idzie, zapotrzebowanie na pracowników płynnie posługujących się językiem niemieckim. Mimo wielu kierunków filologicznych na rynku wciąż odnotowuje się deficyt kadr operujących tym językiem. Według ekspertów deklaratywna znajomość języka niemieckiego w Polsce jest znacznie wyższa niż rzeczywiste umiejętności lingwistyczne polskich pracowników, a to jeden z kluczowych czynników decydujących o lokowaniu biznesu w danym regionie.

Pro Progressio zaznacza, że sektor outsourcingu nie ogranicza się tylko do segmentu BPO. Co roku definiowane są nowe obszary, w których część działalności operacyjnej można oddać w zarządzanie podmiotów zewnętrznych. Część z usług pozostaje niszowa, inne nabierają bardzo szybkiego tempa rozwoju.

Jak wynika z badania Fundacji, najbardziej powszechne formy outsourcingu obecne w Polsce to: usługi finansowe (księgowość kady i płace), Call Contact Center, usługi HR (leasing pracowniczy i rekrutacja). Coraz większą popularność zyskuje archiwizacja dokumentów, z której w 2015 r. najchętniej korzystały: administracja publiczna, placówki medyczne, sektor finansowo-bankowy, firmy HR, duże korporacje, ale także coraz częściej firmy z sektora MŚP.

Duży wzrost – jak czytamy w raporcie – zanotował obszar Car Fleet Management. Jak podaje Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów, łączna flota aut służbowych firm zrzeszonych w Związku zwiększyła się w ostatniej dekadzie ponad czterokrotnie – z 33 tys. samochodów do ponad 138 tys. na koniec III kw. 2015 r.

Coraz dynamiczniej rozwija się też IT Contracting. Według szacunków firm rekrutacyjnych, w 2015 r. brakowało w Polsce ok. 30 tys. osób do pracy w IT. Firmy, poza rozbudową własnego zespołu ekspertów i specjalistów, coraz częściej wybierają możliwość czasowego kontraktowania pracowników. Wszystko wskazuje na to, że w 2016 r. wystąpi zauważalny wzrost zapotrzebowania na specjalistów z różnych dziedzin IT. Nie można wykluczać, że do projektów typu IT Contracting będzie się poszukiwać pracowników poza granicami Polski – podsumowała Pro Progressio.

Fundacja przypomniała w komunikacie, że celem Gali Outsourcing Stars – jedynego niekomercyjnego konkursu branżowego w Polsce – jest nie tylko podsumowanie roku, ale i nagrodzenie najlepszych i najdynamiczniej rozwijających się dostawców usług outsourcingowych oraz instytucji z ich bezpośredniego otoczenia biznesowego.

Outsourcing_stars_1

Jak podano, laureatami tegorocznych nagród – w 12 kategoriach – zostali: Archiwizacja dokumentów – OEX Archidoc; BPO – Capita; Call/Contact Center – Transcom; Car Fleet Management – ALD Automotiv; Deweloper – Skanska; HR/Leasing Pracowniczy – Grupa Progres; HR/Rekrutacja – Leasing Team Group; IT Contracting – Sii; Księgowość/Kadry/Płace – Extor; Miasto – Poznań; Outsourcing Sił Sprzedaży – Sales Group; Real Estate (Konsulting dot. Rynku Nieruchomości) – JLL.

Outsourcing_stars_3

Fundacja Pro Progressio wspiera działania służące rozwojowi i inwestycjom w Polsce, a także optymalnemu wykorzystaniu zasobów przedsiębiorstw i sektora publicznego w kraju i na świecie. Współpracuje z sektorem publicznym (miasta, agencje rozwoju regionalnego, specjalne strefy ekonomiczne, parki naukowo-technologiczne, parki przemysłowo-technologiczne, uczelnie wyższe) i prywatnym w Polsce oraz międzynarodowymi organizacjami sektora outsourcingu. Wspiera, promuje i nagradza podmioty, które przyczyniają się do rozwoju dobrych praktyk w zakresie outsoucingu, optymalizacji procesów oraz kosztów. Jest pomysłodawcą i organizatorem jedynego niekomercyjnego konkursu dla branży outsourcingu – Outsourcing Stars. (gm)

Raport roczny Fundacji Pro Progressio podsumowujący branżę outsourcingu miał swoją premierę na Gali Outsourcing Stars 28 stycznia 2016 r. w Warszawie. Pełna treść raportu dostępna jest pod adresem: http://www.proprogressio.pl/pl/fundacja/badania-i-raporty.html

FOT. MATERIAŁY PRASOWE PRO PROGRESSIO

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności