Rynek handlowy w Polsce szybko reaguje na potrzeby konsumentów – przegląd trendów w I kwartale 2022 r.

Początek 2022 roku przyniósł zmiany w globalnym i lokalnym obrazie gospodarczym, wpływając również na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce, skutkując dalszym zwiększeniem popularności produktów pierwszej potrzeby oraz nieustającą popularnością centrów convenience. Jednak wzrost sprzedaży detalicznej odnotowują wszystkie formaty w tym centra handlowe, co rysuje pozytywną perspektywę na resztę roku – informuje najnowszy raport JLL Rynek handlowy w Polsce – I kwartał 2022.

 

 

Wyraźny wzrost sprzedaży

„Zmiany w globalnej i polskiej sytuacji gospodarczo-społecznej znalazły swoje odwzorowanie również w zachowaniu konsumentów. Wraz z rosnącą inflacją i rozwojem działań wojennych w Ukrainie zaobserwowaliśmy większe zainteresowanie podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi. Stąd na popularności zyskują outlety, a wysoką pozycję utrzymują także dyskonty i sklepy typu value retailers” – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. „Z drugiej strony, mimo wymagających warunków, sprzedaż detaliczna odnotowała wyraźny wzrost, a polski rynek utrzymuje zainteresowanie ze strony międzynarodowych marek” – dodaje. W Warszawie ruszył pierwszy sklep Philipp Plein, a Adidas ogłosił otwarcie flagowego sklepu w Wars Sawa Junior.

Q-commerce, dark stores i eco

Wśród trendów na popularności w segmencie spożywczym zyskały nie tylko strefy outletowe w supermarketach, m.in. w sieci Carrefour, ale też rozwiązania wspierające samoobsługowe zakupy lub z szybką dostawą do domu czyli quick-commerce. Tutaj wspomnieć można takie koncepty jak Żabka Nano, czyli bezobsługowy sklep shop-in-shop, wspierany przez sztuczną inteligencję, czy testowy dark store Delio tej marki. „To z pewnością bardzo perspektywiczny kierunek, gdyż polscy konsumenci są wyjątkowo otwarci na tego rodzaju rozwiązania. Z badań ARC Rynek Opinie wynika, że 88% rodaków mogłoby robić zakupy w sklepach w pełni samoobsługowych, a 64% deklaruje zainteresowanie dostawą produktów spożywczych w ciągu 15 minut” – podsumowuje Anna Wysocka.

Swoją popularność utrzymuje też trend eko, w tym oferowanie ekologicznych opakowań,

zrównoważonej produkcji czy oferty handlowej, a wśród nich koncepty z obszaru tzw. zamkniętego obiegu np. VIVE Profit, Re_Store czy Ubrania do Oddania. Nowy format tego ostatniego Butiki Cyrkularne z ofertą odzieży używanej w centrach handlowych ruszył m. in. w Galerii Katowickiej w Katowicach, Galerii Mokotów w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu oraz w Wars Sawa Junior w Warszawie. Tego typu ofertę wprowadzają też marki międzynarodowe, jak Levi’s czy sieć COS.

Parki handlowe wciąż na fali

W I kw. 2022 r. przybyło tylko 55 400 mkw. powierzchni handlowej. „Większość aktywności deweloperów dotyczy mniejszych miast, chociaż główne aglomeracje nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów dzięki wysokiej sile nabywczej mieszkańców” – mówi Joanna Tomczyk, Starszy Analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL. W budowie pozostaje obecnie 424 000 mkw., z czego 55% stanowią parki handlowe. Z większych projektów realizowane są m.in. centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu (GLA 23 500 mkw., sklep Leroy Merlin jest już otwarty), centrum handlowe Nowy Fort Wola w Warszawie (GLA 28 000 mkw.) oraz 2 faza ATUT Ruczaj w Krakowie (GLA 25 000 mkw.).

Dwie gigantyczne transakcje na rynku

„Już po pierwszym kwartale roku wolumen transakcji w nieruchomości handlowe zbliża się do 700 milionów EUR, dając drugi najlepszy wynik w historii polskiego rynku inwestycyjnego. To głównie zasługa dwóch dużych i złożonych transakcji JV związanych ze zmianą struktury spółki EPP po jej wycofaniu się z giełdy w Johannesburgu i Luksemburgu” – mówi Agnieszka Kołat, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL.

Po przejęciu przez Redefine Properties EPP utworzyło dwie spółki joint venture, w których sprzedało po około 50% udziałów. W skład Horse JV weszło 9 centrów handlowych M1 oraz 2 parki handlowe, podczas gdy Community Properties JV objęło 11 centrów handlowych i 3 nieruchomości biurowe.

„Zainteresowanie inwestorów w dalszym ciągu skupione jest na parkach handlowych i centrach convenience. Już w pierwszych trzech miesiącach roku byliśmy świadkami kilku ciekawych transakcji, m.in. przejęcia parku handlowego Młyn we Wrocławiu przez litewskiego inwestora Lords LB Asset Management czy zakupu parku handlowego Stary Dworzec w Bolesławcu przez prywatnego inwestora. Zgodnie z przewidywaniami, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych w pierwszym kwartale 2022 uległy kompresji i kształtują się na poziomie około 6,50% – 6,75%” – podsumowuje Agnieszka Kołat.

***

JLL (NYSE: JLL) to wiodąca firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą 92 000 osób i obsługującą klientów w ponad 80 krajach. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated. Więcej informacji znajduje się na stronie www.jll.pl.

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności