Rynek produktów luksusowych wart już ponad 1 bilion euro


Wartość światowego rynku produktów luksusowych w tym roku wzrośnie o 5 proc. – to główny wniosek płynący z najnowszego raportu o światowym rynku dóbr luksusowych, przeprowadzonego przez firmę Bain & Company we współpracy z Fondazione Altagamma.

 

Największa część rynku, segment samochodów luksusowych, osiągnie wartość 405 mld euro, co oznacza wzrost o ponad 8 proc. w stosunku do ubiegłorocznego wyniku – czytamy w informacji, przesłanej 10 listopada mediom przez MPPartners.

Jak napisano w komunikacie, Bain & Company, jedna z największych międzynarodowych firm doradczych, zbadała rynek dóbr luksusowych na świecie już po raz 14. Raport powstał we współpracy z Fondazione Altagamma – fundacją zrzeszającą włoskich producentów dóbr luksusowych.

Badanie objęło 10 segmentów, wśród których znalazły się między innymi rynki: hotelarski, alkoholowy, designu, prywatnych samolotów czy sztuki.

Wśród segmentów, które osiągnęły najwyższy wzrost w porównaniu do ub. roku, znalazł się rynek samochodów luksusowych – wzrost o 8 proc., rynek hotelarski – wzrost o 7 proc. oraz rynek luksusowych dóbr osobistych (moda, dodatki skórzane, zegarki, biżuteria, perfumy i kosmetyki) – wzrost o 6 proc.

Według raportu, wartość samego rynku luksusowych samochodów wzrośnie w tym roku o ponad 50 mld euro, osiągając poziom 405 mld euro. Przy założeniu stałych kursów walutowych oznacza to wzrost o 8 proc. Taki wynik jest w dużej mierze konsekwencją korzystnej sytuacji w USA i Europie Zachodniej.

W przypadku drugiego pod kątem wartości rynku – luksusowych dóbr osobistych, wzrost wyniesie 29 mld euro, co realnie stanowi jedynie 1-2 proc. (przy założeniu stałych kursów walutowych) w stosunku do ub. roku. Wśród przyczyn hamujących znalazły się: silna pozycja dolara, kryzys giełdowy w Chinach oraz spadek cen ropy.

Z badania wynika, że najwięcej osobistych dóbr luksusowych na świecie kupują chińscy konsumenci – aż 31 proc. Za nimi są Amerykanie – 24%, a na trzecim miejscu Europejczycy – z wynikiem 18%. Co ciekawe, znaczny wzrost notuje sprzedaż internetowa. Według badań, w 2015 r. osiągnie ona 7 proc. udziałów w rynku, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2012 r., kiedy to pojawiła się w badaniu po raz pierwszy.

Wyniki raportu wskazują również na znaczący wzrost sprzedaży luksusowych produktów w obniżonych cenach – w 2015 r. 35% rynku dóbr luksusowych to produkty, które zostały zakupione po obniżonej cenie.

– Producenci dóbr luksusowych zwiększali ceny produktów uważając, że będzie to równoznaczne z podwyższeniem ekskluzywności na rynku. Ta strategia nie przyniosła jednak efektu. Obecnie muszą oni zatem poradzić sobie z zadaniem odbudowania zaufania do marek, a nie tylko chwilowemu zapobiegnięciu wahaniom rynkowym – ocenił w komunikacie Jacek Poświata, dyrektor zarządzający w Bain & Company.

 

(gm)

 

**** Bain & Company jest firmą konsultingową, do której zwracają się światowi liderzy biznesu w celu poprawy wyników swoich firm – pomaga klientom w zakresie strategii, operacji, technologii, organizacji, funduszy private equity oraz fuzji i przejęć. Firma powstała w 1973 r., obecnie ma 51 biur w 33 krajach.

 

 

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję zasady Polityki prywatności