Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich

Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować...
Strona głównaRozmaitościSposób na deficyt kadry w branży logistycznej, czyli jak zrekrutować wartościowego pracownika...

Sposób na deficyt kadry w branży logistycznej, czyli jak zrekrutować wartościowego pracownika w trzech krokach


Co siódmy przedsiębiorca z sektora transport, logistyka i komunikacja przewiduje wzrost zatrudnienia w II kwartale br. – wynika z najnowszego raportu Manpower. To efekt m.in. rosnącego zainteresowania Polską jako miejscem lokalizacji inwestycji magazynowych. Tylko w ubiegłym roku zdecydowały się na to m.in. Amazon czy Zalando. W związku z tym, od kilkunastu miesięcy trwa zacięta walka o pracownika, którą wygrają firmy wychodzące poza utarte schematy rekrutacji. Eksperci ShareHire wskazują na trzy kluczowe kroki: zweryfikowanie dostępnych możliwości,wybór odpowiedniego narzędzia oraz troskę o employer branding.

 

Branża logistyczna w Polsce przeżywa rozkwit. Przyczynia się do tego niewątpliwie wzrost znaczenia naszego kraju jako lokalizacji obsługującej firmy z branży e-commerce na potrzeby krajów Europy Zachodniej. Tylko na koniec 2016 roku odnotowano wzrost podaży na powierzchnie logistyczne i magazynowe o prawie 13 proc. A Amazon czy Zalando podpisały rekordowe umowy najmu i łącznie wynajęły prawie 300 tys. metrów kwadratowych powierzchni.

– Taka sytuacja rynkowa to zwiększone zapotrzebowanie na pracowników. Branża logistyczna, podobnie jak inne sektory rynku, nie uniknęła problemów w tym zakresie. Dlatego firmy coraz chętniej szukają alternatywnych sposobów rekrutacji, takich jak platformy poleceń rekrutacyjnych – mówi Łukasz Małecki, prezes zarządu ShareHire, pierwszej firmy w Polsce zajmującej się outsourcingiem programów poleceń rekrutacyjnych.

Po pierwsze, miej oczy szeroko otwarte na rekrutacyjne nowości

Rynek pracownika – tak od dłuższego czasu określa się sytuację na polskim rynku pracy. Wynika to z tego, że ofert zatrudnienia jest zdecydowanie więcej niż dostępnych kandydatów. Z analizy ShareHire wynika, że w branży logistycznej największe zapotrzebowanie jest na magazynierów, specjalistów ds. spedycji, operatorów wózków widłowych, pracowników produkcyjnych czy specjalistów ds. sprzedaży usług TSL. Bez względu jednak na stanowisko to pracownik a nie pracodawca ma obecnie lepszą pozycję negocjacyjną i chętnie zmienia pracę, o ile dostanie lepsze warunki. W tym trudnym otoczeniu firmy zdają sobie sprawę, że tylko dobrze zaplanowany proces rekrutacji pozwoli przyciągnąć najlepszych. Wiele firm przykłada dużą wagę do przygotowania atrakcyjnego ogłoszenia o pracy czy opracowania strategii dbania o wrażenia kandydatów. Często jednak lepszym pomysłem jest wyjście poza tradycyjne metody i poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Przykładem są platformy poleceń rekrutacyjnych, które podbiły rynek zachodni, a teraz szturmem wchodzą na polski rynek.

Po drugie, pracownik z polecenia gwarantem stałości

Program poleceń rekrutacyjnych w branży logistycznej zyskują na popularności. ShareHire współpracuje z kilkoma firmami z tej branży, które w ciągu miesiąca zatrudniają nawet kilkunastu pracowników z polecenia. Skąd tak duża skuteczność? Program poleceń rekrutacyjnych posiada prosty mechanizm działania – przy ofercie pracy znajduje się link, który można łatwo skopiować i przesłać do osoby, która akurat szuka pracy lub może być zainteresowana ofertą. Jeżeli polecenie będzie skuteczne, polecający otrzymuje nagrodę. Prostota, ale i otwartość rozwiązania powoduje, że w taką rekrutację mogą zaangażować się wszyscy – pracownicy, alumni, fani marki w social media czy nawet profesjonalni rekruterzy.

Zaletą zatrudniania pracowników z polecenia jest przede wszystkim możliwość obniżenia kosztów rekrutacji nawet o 70 proc. Dotyczy to zwłaszcza stanowisk specjalistycznych, gdzie koszt wypłaty nagrody jest niejednokrotnie kilkukrotnie niższy niż przeciętne wynagrodzenie agencji rekrutacyjnej. ShareHire podaje, że w przypadku branży logistycznej nagroda za polecenie waha się w przedziale 350-400 zł. Natomiast przy stanowiskach specjalistycznych może wynieść 1000 zł.

Po trzecie, buduj silną markę pracodawcy przez polecenia

Kiedy sytuacja na rynku pracy jest trudna, firmy muszą dbać również o to, aby ich opinia była jak najlepsza. Employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, jest jednym z elementów programów poleceń rekrutacyjnych. W końcu to pracownicy i osoby związane z marką stanowią najlepsze źródło wiedzy o firmie i wystawiają najbardziej wiarygodne oceny. Jeżeli pracownik jest w stanie mówić dobrze o firmie, w której pracuje, działa to skuteczniej niż reklama. Poza tym, program poleceń rekrutacyjnych to szansa dla pracowników, aby zaangażować się w życie firmy.

Pracodawcy, którzy zdecydują się na wykorzystanie alternatywnych sposobów rekrutacji, efekty ich wdrożenia zauważą już po kilku miesiącach. Ważne jednak, aby mieć rękę zawsze na pulsie i wdrażając odpowiednie narzędzie mierzyć efekty ich działania.

***

ShareHire to pierwsza firma w Polsce i jedna z pierwszych na świecie zajmująca się outsourcingiem programów poleceń rekrutacyjnych. W ramach usługi, ShareHire przygotowuje dedykowany portal do pozyskiwania poleceń rekrutacyjnych i kompleksowo zajmuje się jego obsługą, w tym oferuje rozwiązania prawno-podatkowe, marketingowe oraz związane z wypłatą nagród finansowych lub rzeczowych. Firma wspiera również klientów w zwiększeniu zaangażowania polecających, m.in. poprzez przygotowanie i realizację unikalnego planu komunikacji. Każdy program poleceń jest zawsze indywidualnie dostosowany do specyficznych potrzeb danej organizacji.

Firmę ShareHire tworzą eksperci łączący kompetencje z zakresu HR, social media, employer brandingu i IT. Klientami są głównie duże przedsiębiorstwa prowadzące kilkadziesiąt rekrutacji miesięcznie, które reprezentują m.in. takie branże jak finansowa, logistyczna, handlowa, IT, telekomunikacyjna czy medyczna. Z usług ShareHire korzystają m.in. BOŚ Bank, Millennium Bank, Target PRO (outsourcing sił sprzedaży) czy Billennium (outsourcing IT). W sumie klienci ShareHire zatrudniają ponad 60 tys. pracowników.

Programy poleceń rekrutacyjnych to nowoczesna i skuteczna alternatywa dla tradycyjnych źródeł pozyskiwania kandydatów lub ich uzupełnienie. Pozwalają na redukcję kosztów rekrutacji – w przypadku kadry specjalistycznej nawet o prawie 70%, przy jednoczesnym wzroście efektywności – ok. 25% aplikacji pozyskiwanych przez firmę w ramach programu, to finalnie zatrudnieni kandydaci. Dodatkowo, to narzędzie employer branding – jedna osoba aktywnie polecająca w programie to ponad 100 odsłon oferty, m.in. w kanałach social media. Społecznościowy charakter rozwiązania sprawia, że w odróżnieniu od wewnętrznych programów poleceń pracowniczych, pracownicy to nie jedyne, ale jedno z wielu źródeł poleceń. Społeczność firmy mogą tworzyć m.in. byli pracownicy, praktykanci i stażyści, rekruterzy, klienci czy fani marki w kanałach social media.

Więcej informacji o firmie i usłudze dostępnych jest pod adresem: www.sharehire.pl.