Tylko 3% pracowników ma zapewnione drugie śniadanie od pracodawcy

Spożywanie drugiego śniadania ma ogromny wpływ na podtrzymanie optymalnego poziomu energii do pracy. Ponad 60% osób odczuwa głód w pracy, który jest jedną z podstawowych potrzeb fizjologicznych, a niezaspokojony, nie pozwala na efektywne wykonywanie zadań. To, w jaki sposób i czym zaspokoimy głód, zależy od okoliczności i dostępności w miejscu pracy.

 

 

 

 

Osoby, które odczuwają głód w pracy i dodatkowo przyznają, że wpływa on na ich efektywność będą pracownikami, u których częściej będzie występował czasowy brak zaangażowania w wykonywane obowiązki. Gdy pracownicy mają dostęp do komponentów zdrowych posiłków mogą bez trudu zapobiegać wystąpieniu uczucia głodu na bieżąco. Pozwala to obniżyć poziom energii i zwiększyć produktywność, a także satysfakcję z wykonywanej pracy.

Drugie śniadanie odgrywa ważną rolę w utrzymaniu efektywności w pracy. Pozwala podtrzymać poziom energii wygenerowany podczas pierwszego śniadania, aby mózg był w stanie nadal efektywnie pracować. Zaplanowane, dobrze skomponowane śniadanie zapobiega niekontrolowanemu podjadaniu słodyczy i słonych przekąsek, które poprzez wahania poziomu stężenia glukozy we krwi zaburzają koncentrację i napędzają dalsze zjadanie przekąsek. Dobrze skomponowane drugie śniadanie pozwala bez odczuwania głodu utrzymać poziom koncentracji na odpowiednim poziomie do głównego posiłku w ciągu dnia pracy.

Spośród 63% respondentów, którzy odczuwają głód w pracy, niemal 75% twierdzi, że głód wpływa na ich efektywność. Do zaburzeń efektywności wywołanej głodem częściej przyznawały się kobiety niż mężczyźni.

– Jeżeli w pracy mamy możliwość zjedzenia zdrowej przekąski, szybko wrócimy do swoich zadań bez negatywnych skutków dla zdrowia i produktywności. Wybór tego co zjemy w miejscu pracy najczęściej padnie na żywność, do której mamy najszybszy dostęp w najbliższym otoczeniu. To często od pracodawcy zależy czy będzie to dystrybutor ze słodyczami czy owoce, warzywa lub zdrowe przekąski typu orzechy. – wyjaśnia Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Ponad 85% osób podjada między posiłkami. Podjadanie między posiłkami może być spowodowane złą kompozycją posiłków i brakiem regularności ich spożycia. Jeżeli nie najadamy się głównymi posiłkami lub gdy przerwa między nimi jest zbyt długa, znacznie rośnie ryzyko podjadania. Ważne jest, aby dobierać przekąski, które w dużej objętości mają mało kalorii np. warzywa lub owoce. Istnieje wówczas większa szansa, że się najemy, a wahania glukozy we krwi będą łagodne. W ten sposób można zahamować chęć na kolejne przekąski i ograniczyć spadek efektywności w pracy.

Słaba jakość odżywcza diety może sprzyjać wystąpieniu niedoborów składników odżywczych i wpływać na pogorszenie kondycji zdrowotnej w ujęciu fizycznym i psychicznym, sprzyjać infekcjom czy osłabiać jakość pracy umysłowej.

Niestety wciąż aż 52% osób wybiera słodycze w ramach przekąski między posiłkami. Najlepszą przekąską między posiłkami będą warzywa i owoce. Dostarczają dużo witamin, składników mineralnych, błonnika i wody oraz niewiele kalorii – są w stanie nasycić i nie wywołają kolejnych, rozpraszających napadów głodu. Najgorszym wyjściem będą słodycze, które poprzez zawartość cukrów prostych będą wywoływały gwałtowne skoki poziomu glukozy i wpływały na wzrost rozkojarzenia. Wysoka zawartość soli i tłuszczu obecna w słonych przekąskach, wpływa na zwiększenie pozytywnych odczuć związanych z ich konsumpcją, stąd ciężko przestać je jeść. Obydwa przykłady w związku z wysoką kalorycznością będą mogły doprowadzić do przyrostu masy ciała. Jedyną wysokokaloryczną przekąską, którą warto promować są orzechy – zawarte w nich substancje wspomagają układ nerwowy, doskonale wpływają na pracę mózgu, pamięć i koncentrację. Kontrolowana ilość orzechów to doskonała przekąska w pracy.

Ponad 44% osób kończy pracę będąc głodnymi. Głód odczuwany na koniec pracy najprawdopodobniej spowodowany jest złym rozłożeniem posiłków w ciągu dnia i zbyt dużymi przerwami między nimi. Wilczy apetyt w połączeniu z potrzebą redukcji napięcia, skutkuje jedzeniem nie zawsze zdrowych produktów (np. słodyczy) w szybkim tempie. Sprzyja to przejadaniu się, problemom z regeneracją oraz wzrostem poziomu stresu wywołanym wyrzutami sumienia. Można temu zapobiec zaopatrując pracownika w zdrowe przekąski (np. owoce, warzywa, orzechy), które mogą wpłynąć na zmniejszenie odstępów między posiłkami.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności