11 czerwca w Reducie Banku Polskiego podczas wieczornej gali po raz pierwszy w Polsce wybrano „Ambasadora Zarządzania Wiedzą”. Konkurs zorganizowała firma Orange Polska przy wsparciu PARP i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach unijnego projektu „Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą eksperta”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Pracy i Polityki Społecznej – Władysław Kosiniak – Kamysz oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nie od dziś wiadomo, że o silnej pozycji danej firmy na rynku decydują ludzie – ich praca, wiedza, doświadczenie i zaangażowanie. Ważne jest, by wiedzą i doświadczeniem dzielić się z innymi. Jedni w naturalny sposób wspierają swoich współpracowników, inni potrzebują odpowiednich warunków ku temu. Niezaprzeczalne jest, że im przedsiębiorstwa bardziej wykorzystują potencjał drzemiący w swoich pracownikach, tym lepiej funkcjonują i stanowią konkurencję na rynku. Sprawne zarządzanie wiedzą niesie ze sobą wiele korzyści: – Umożliwia szybki przepływ wiedzy w ramach organizacji bez konieczności „kupowania” wiedzy z zewnątrz. Samych ekspertów umacnia w ich roli, przy okazji proponując im szeroką ofertę działań rozwojowych. Buduje też kulturę organizacyjną opartą na współpracy, wzajemnej pomocy i dzielenia się zasobami. – mówi Jacek Kowalski, Członek Zarządu Orange Polska ds. Zasobów Ludzkich.
Po raz pierwszy w Polsce mamy okazję wybierać firmę, która wśród swoich sztandarowych działań ma budowanie kultury dzielenia się wiedzą – mówi o konkursie Barbara Zych, członek jury. Celem inicjatywy jest nie tylko wyłonienie „Ambasadora Zarządzania Wiedzą”, lecz stworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń z innymi przedsiębiorcami.
Konkurs składał się z 2 etapów. Do 22 maja za pomocą specjalnego formularza znajdującego się na stronie ambasadorzarzadzaniawiedza.pl mogły zgłaszać się przedsiębiorstwa, które wypracowały już narzędzia i metody do sprawnego dzielenia się kapitałem intelektualnym. Z kilkudziesięciu zgłoszeń jury w składzie: prof. Piotr Płoszajski, Jacek Kowalski, Karol Król, Joanna Kamińska i Barbara Zych wybrało czterech finalistów, którzy wyróżniają się innowacyjnością i skutecznością w temacie zarządzania wiedzą: BMM, COGNIFIDE, AMREST oraz QUBUSHOTELS.
Gala finałowa konkursu o tytuł „Ambasadora Zarządzania Wiedzą” miała miejsce 11 czerwca w Reducie Banku Polskiego. Poprzedziła ją inspirująca konferencja otwarta dla wszystkich zgłoszonych wcześniej osób. Prelegenci, bazując w głównej mierze na własnym doświadczeniu, przybliżyli zebranym temat efektywnego zarządzania wiedzą oraz zachęcili do wdrożenia skutecznych narzędzi i metod w życie. Głos zabrali m.in. prof. Andrzej Blikle, Marcin Osman i Paulina Carrieu. W tej części zostali też zaprezentowani finaliści.
Wieczorem po konferencji odbyła się oficjalna gala. W charakterze Gościa Specjalnego wystąpił Jakub Bączek – motywator i trener mentalny, autor książki „Zarobić Milion, idąc pod prąd”. Jego wystąpienie pt. „Marzenia się nie spełniają, marzenia się spełnia!” spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród uczestników.
Tytuł „Ambasadora Zarządzania Wiedzą” otrzymała firma COGNIFIDE, zajmująca się tworzeniem serwisów i portali internetowych, a nagrodę internautów i publiczności zdobyła firma: BMM, której misją jest podnoszenie efektywności firm i instytucji poprzez szkolenia kadr oraz wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych i informatycznych.
Konkurs zwrócił uwagę na to, jak ważny jest temat zarządzania kapitałem intelektualnym swojej firmy. Organizatorzy planują kolejne edycje projektu, by nagrodzić tych, którzy wypracowali narzędzia do efektywnego zarządzania własnością intelektualną, wyznaczać nowe trendy i kontynuować dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi.