lederboard

Ubezpieczenie klasycznego samochodu. Czemu warto? Co trzeba o nim wiedzieć?

Remontując klasyczne auto zwykle nie zakładasz, że będziesz jeździć nim bez przerwy. Dlaczego więc płacić OC za samochód, który przez większość czasu będzie stać w garażu? To chyba najważniejszy powód, dla którego warto zdecydować się na rejestrację pojazdu jako zabytkowy.

 

Właściciele samochodów z żółtymi tablicami mogą ubezpieczyć je bez zachowania ciągłości, na okres minimum 30 dni. To jednak nie ostatni argument przemawiający za tym rozwiązaniem. Część ubezpieczycieli oferuje zniżki na polisy dla zabytkowych pojazdów (czasem wynoszą nawet 70 procent), a właściciel zwolniony jest też z opłaty recyklingowej. Ponadto auto nie musi spełniać krajowych wymogów i przechodzi tylko jeden przegląd techniczny. W razie kolizji TU szkody wyceni nie podstawie wartości kolekcjonerskiej, a nie z katalogu. Samochód z żółtymi tablicami zwykle osiąga też wyższe ceny na rynku wtórnym.

Oczywiście nie każdy pojazd może być zarejestrowany jako zabytek. Jakie wymagania powinien więc spełnić? Jak wygląda cała procedura? Czy posiadanie zabytkowego samochodu wiąże się dla jego właściciela z dodatkowymi obowiązkami. I wreszcie – jak znaleźć dobrą ofertę ubezpieczenia? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Rejestracja zabytkowego auta. Jakie wymagania trzeba spełniać?

By otrzymać żółte tablice rejestracyjne, samochód musi posiadać status zabytkowego. Ten zostanie mu przyznany, jeśli spełni następujące warunki:

  • wiek – musi być wyprodukowany co najmniej 25 lat przed złożeniem wniosku;
  • koniec produkcji – dany model powinien nie być produkowany przynajmniej od 15 lat;
  • konstrukcja – musi składać się z minimum 75 procent oryginalnych części (zarówno nowe, jak i oryginalne, używane części do klasyków Volkswagena oferuje sklep z częściami garbus.pl).

W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się odstępstwo od powyższych zasad. Tak może być, jeśli samochód:

  • jest świadectwem ważnej części historii przemysłu motoryzacyjnego;
  • posiada unikalne rozwiązania technologiczne;
  • brał udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub sportowych;
  • użytkowała go osoba ważna dla historii lub kultury;
  • stanowi replikę wykonaną zgodnie z technologią identyczną jak ta stosowana w danym okresie.

Zabytkowy samochód – rejestracja. Jak przebiega procedura?

Do otrzymania żółtych tablic niezbędny jest wpis do rejestru zabytków. Ten z kolei będzie możliwy wyłącznie po uzyskaniu pozytywnej opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Lista rzeczoznawców dostępna jest w siedzibie lub na stronie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przed wizytą upewnij się, że udział oryginalnych części jest wystarczający. Jeśli nie – wymień je. Właściciele Garbusów mogą skorzystać z oferty używanych podzespołów dostępnej na https://garbus.pl/czesci-do-vw-garbusa.

Jeżeli nie stwierdzi on żadnych przeciwwskazań, wpisze pojazd do rejestru i wyda tak zwaną białą kartę. Z nią powinieneś skierować się do okręgowej stacji pojazdów. Pamiętaj, że dopuszczenie do ruchu jest w przypadku samochodów zabytkowych ważne bezterminowo.

Teraz pozostaje już tylko zarejestrować auto w wydziale komunikacji. Do wniosku, poza standardowymi dokumentami, musisz dołączyć potwierdzenie wpisania do rejestru zabytków oraz zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu. W przypadku aut sprowadzonych z zagranicy konieczne będzie też dostarczenie tłumaczenia przysięgłego dowodu rejestracyjnego.

Rejestracja zabytkowego samochodu. Jakie obowiązki ma właściciel?

Żółte tablice wiążą się nie tylko z korzyściami, ale też pewnymi obowiązkami. Właściciele zabytkowych samochodów powinni:

  • zadbać o odpowiednią pielęgnację i konserwację auta;
  • uzyskać zgodę konserwatora zabytków na wyjazd samochodu za granicę oraz sprzedaż do innego kraju;
  • konsultować z konserwatorem wszystkie naprawy ingerujące w konstrukcję pojazdu.

OC dla zabytkowego auta. Gdzie szukać korzystnych ofert?

Teoretycznie każde towarzystwo ma obowiązek ubezpieczyć pojazd zabytkowy. W praktyce jednak okazuje się, że nie wszystkie chcą to zrobić i proponują zaporowe ceny. Jeśli zależy ci na tym, by polisa była nie tylko niedroga, ale też dostosowana do potrzeb właścicieli klasyków, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na oferty:

  • PZU – to towarzystwo ma specjalną ofertę dla właścicieli zabytkowych aut, w ramach której członkowie PZMot-u oraz automobilklubów mogą skorzystać z 70-procentowej zniżki;
  • LINK4 – z możliwością wykupienia polisy na 3, 6 lub 12 miesięcy i ochroną obejmującą ewentualne dostarczenie pojazdy zastępczego oraz assistance;
  • Compensa – polisa OC Motoklasyki ze zniżkami proporcjonalnymi do wieku auta (do 70 procent) oraz dodatkowymi profitami dla członków PZMot-u;

Jeśli chodzi zaś o polisy AC, warta uwagi uwagi jest oferta Warta Klasyki, adresowana do właścicieli co najmniej 25-letnich samochodów o wartości powyżej 10 tysięcy złotych. Więcej informacji znajdziesz na na temat ubezpieczenia motoryzacyjnych klasyków https://garbus.pl/pl/n/12.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności