Aż 60% pracowników biurowych chce modelu hybrydowego, a 55% z nich już tak pracuje[1]. Pandemia wprowadziła rewolucje w sposobie pracy, zmuszając firmy do dynamicznego dostosowania się do zmian. Po ponad dwóch latach, przyszedł czas na refleksje i wypracowanie takiego modelu pracy, który zarówno wesprze cele biznesowe organizacji, jak i odpowie na oczekiwania pracowników. Dlatego JLL oraz przedstawiciele firm z sektora technologii i nowoczesnych usług dla biznesu zrzeszonych w ASPIRE, podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami, tworząc raport na temat wartości kluczowych przy projektowaniu pracy hybrydowej.
Przed pandemią COVID-19 możliwość wykonywania pracy zdalnie postrzegana była jako przywilej. Później stała się koniecznością. Po ponad dwóch latach od wprowadzenia pierwszego lockdownu wiele firm staje przed wyzwaniem wypracowania efektywnego modelu pracy, który wpisze się w ich kulturę biznesową oraz będzie atrakcyjny dla pracowników. Eksperci JLL we współpracy z ASPIRE – organizacją reprezentującą firmy IT i centra usług biznesowych, zaprosili do dyskusji na ten temat kadrę zarządzającą firm z branży.
Ważny głos pracownika
Tylko co drugi pracownik uważa swoją firmę za dobre miejsce do pracy[2]. Dlatego teraz, w czasie postpandemicznym, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, ważne jest budowanie kultury organizacyjnej wokół przyjaznej pracownikom atmosfery oraz zaproszenie ich do wspólnego wypracowania modelu pracy hybrydowej. Poczucie wpływu i zaangażowanie pracowników przy definiowaniu nowych sposobów pracy, ma kluczowe znaczenie w procesie integracji, szczególnie w czasach pełnych wyzwań. Ponadto zaproszenie ich do otwartej debaty daje atrakcyjną przestrzeń do ponownego określenia wartości wspieranych przez organizację, którą tworzą właśnie pracownicy.
„Wprowadzenie pracy hybrydowej jako „nowej normy” to kamień milowy w modelowaniu sposobu współpracy, w którym elastyczność gra pierwsze skrzypce. Ta formuła niesie wiele benefitów dla obu stron – zarówno firm, jak i pracowników. Z pewnością nie ma powrotu do stanu sprzed pandemii – wszyscy widzimy, jak wiele korzyści niesie ze sobą praca zdalna. Z drugiej strony, wiąże się ona z licznymi wyzwaniami. Stąd idea pracy mieszanej wydaje się być najbardziej atrakcyjnym rozwiązaniem. Co jednak ważne – nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie, które sprawdzi się dla każdego. Ponadto wypracowanie formuły pracy hybrydowej wymaga od firm uwzględnienia wielu aspektów, które przełożą się na sukces wdrożenia tego sposobu modelu. Jak się okazuje przy obecnym trudnym dla pracodawców rynku pracy, nie jest to tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać, szczególnie w tak konkurencyjnych branżach, jak IT czy usługi dla biznesu. Dlatego wspólnie z profesjonalistami i praktykami połączyliśmy branżowe doświadczenia z globalnymi wnioskami z badania JLL „Workforce Preferences Barometer”, by bardziej kompleksowo spojrzeć na pracę hybrydową” – podkreśla Dorota Gruchała, Dyrektor biur JLL w Krakowie i Katowicach.
Rośnie rola liderów
Ponad połowa (59%) pracowników oczekuje, że firma będzie wspierała ich zdrowie i dobrostan[3]. Jest to drugi najczęściej wymieniany priorytet (po wysokiej jakości życiu i work-life balance), a jego znaczenie rośnie z roku na rok. Dobrostan jest postrzegany jako istotniejszy niż wysokość wynagrodzenia czy poczucie sensu z wykonywanej pracy. Z tej perspektywy, jeszcze istotniejsza jest rola liderów, których kompetencje mają większe znaczenie w przypadku pracy hybrydowej – budowanie więzi z zespołem i bycie partnerem, który dobrze zna i rozumie każdą osobę, dzięki czemu może odpowiadać na indywidualne potrzeby, staje się równie ważne jak wspieranie i mentoring w obszarze stricte zawodowym. Mają oni bezpośredni wpływ na integrację pracowników i mogą nadawać większy sens ich działaniom, dzięki budowaniu społeczności, co jest post pandemicznym wyzwaniem.
Otwartość na dialog
Praca hybrydowa stawia przed organizacjami szereg wyzwań nie tylko związanych z obszarami miękkimi, jak zadbanie o integrację zespołu, wspieranie zaangażowania czy interakcji międzyludzkich. Jak pokazuje badanie JLL „Workforce Preferences Barometer” 6 na 10 osób oczekuje, że firma dostarczy rozwiązania technologiczne, które ułatwią im pracę zdalną oraz dofinansowanie do wydatków wynikających z takiego trybu pracy. Dobra komunikacja z liderami i pozostałymi członkami zespołów staje się jeszcze bardziej istotna – poza łatwością używania czy dostępnością aplikacji oraz niezbędnym sprzętem, liderzy powinni zadbać o regularne spotkania i dawać okazję do swobodnych rozmów, niezwiązanych z przedmiotem pracy, które ułatwią integrację zespołu. Z drugiej strony, przestrzeń biurowa również musi odpowiadać na zmieniające się potrzeby i umożliwić sprawną komunikację z osobami, które w tym czasie pracują zdalnie. Dobrze zaprojektowane biuro będzie wspierało różnorodne aktywności. Kluczowe będzie również pokazanie użytkownikom w jaki sposób mogą z danej przestrzeni korzystać.
„Z globalnego badania wiemy, że elastyczność jest bardzo istotna dla pracowników. Wśród grup, które cenią ją szczególnie wysoko są menadżerowie (75%), przedstawiciele generacji Z (73%) i Y (69%), ale też osoby mające pod opieką bliskich (66%). Czas pandemii przyzwyczaił nas do pracy zdalnej – dla wielu jest ona bardziej atrakcyjnym modelem. Dlatego, żeby propozycja powrotu, nawet częściowego, do biura, miała pozytywny odbiór wśród pracowników, nie może zostać odgórnie narzucona. Pracownicy muszą widzieć większy sens i korzyści płynące z pracy w siedzibie firmy” – podkreśla Wojciech Krupa, Workplace & Change Management Director, JLL.
Więcej informacji: „Hybrid working – the future of work is here”, JLL, ASPIRE.
W najbliższą środę, 28 września 2022 r., o godz. 17:30 odbędzie się kolejna edycja Kraków Calling. Zachęcamy do oglądania debaty, podczas której autorzy raportu i eksperci branżowi podzielą się wnioskami, przemyśleniami związanymi z wpływem pandemii i pracy hybrydowej na sektor.
– koniec –
O JLL
JLL (NYSE: JLL) to wiodąca firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą 92 000 osób i obsługującą klientów w ponad 80 krajach. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated. Więcej informacji znajduje się na stronie www.jll.pl.
Warsaw Spire │ Plac Europejski 1 │ 00-844 Warszawa
Kanały społecznościowe JLL: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn.
O ASPIRE
ASPIRE jest organem reprezentującym sektor usług biznesowych i technologicznych w Krakowie, skupiającym pod swoim parasolem ponad 160 międzynarodowych firm prowadzących centra dostaw i rozwoju w mieście.
Założone w 2008 roku stowarzyszenie jest powszechnie uznawane za przyczyniające się do tego, że Kraków stał się wiodącym europejskim centrum technologii i usług biznesowych, zatrudniającym ponad 100 tys. osób i zajmującym ponad 1 mln metrów kwadratowych powierzchni biurowej.
Członkami ASPIRE jest wiele wiodących światowych korporacji, wśród nich giganci technologiczni, tacy jak Google, IBM, Motorola i Cisco, a także liderzy nowych technologii, tacy jak Ocado, OANDA i IG. Więcej informacji znajduje się na stronie www.aspire.org.pl.
[1] „Workforce Preferences Barometer”, JLL Global Research, czerwiec 2022 r.
[2]Jw.
[3] Jw.