WGC: popyt na złoto inwestycyjne 8 proc. w górę


Popyt na złoto w 2015 r. wyniósł 4212,2 t, największy wzrost odnotował w tym czasie sektor inwestycyjny; popyt inwestycyjny ukształtował się na poziomie 878,3 t i wzrósł o 8 proc. – podała w raporcie Światowa Rada Złota (WGC).

 

W IV kw. ub.r. popyt na złoto wzrósł o 4 proc. (rok do roku) i wyniósł 1117,7 t. Duży udział miały w tym zakupy złota przez banki centralne, które wzrosły w tym czasie aż o 25 proc. Popyt na złoto w całym 2015 r. wyniósł 4212,2 t, a największy wzrost odnotował w tym czasie sektor inwestycyjny – podała 11 lutego b.r. w raporcie WGC.

O wyliczeniach WGC poinformowała tego samego dnia w komunikacie dla polskich mediów spółka Inwestycje Alternatywne Profit S.A.

Jak wynika z komunikatu, popyt inwestycyjny na złoto wyniósł w ub.r. 878,3 t i wzrósł o 8 proc., a w samym IV kw. było to aż 15 proc. Niewielki wzrost zakupów złotych monet i sztabek (1,1 proc.) wsparty został przez zmniejszone odpływy z funduszy ETF (133,4 t vs. 185,1 t w 2014 r.). Największym rynkiem zbytu dla złotych sztabek i monet okazały się Chiny. Na fali ucieczki przed dewaluacją juana i stratami na giełdach popyt r-d-r wzrósł tam aż o 21 proc. Jeszcze większym wzrostem – w ujęciu procentowym – pochwalić się mogą Amerykanie, którzy kupili w ub.r. 73,2 t złotych sztabek i monet, co oznacza wzrost na poziomie 53 proc. – czytamy w informacji.

Popyt inwestycyjny na złoto w Europie wyniósł w tym czasie 219,3 t, odnotowując 12-proc. wzrost. Blisko połowa zakupionych na Starym Kontynencie sztabek i monet (100 t) przypadła na Niemcy. Porównując to z okresem przed rokiem 2007 – gdy Niemcy kupowali ok. 15 t złota rocznie – widać, że traktują oni złoto jako najważniejsze zabezpieczenie przez kryzysem.

„Na początku ub.r. najwięksi konsumenci złota mieli spore problemy. Do najważniejszych zaliczyć należy spowolnienie w Chinach, niekorzystną dla plonów pogodę w Indiach, pozytywne wyniki amerykańskiej gospodarki, skłaniające ku bardziej ryzykownym inwestycjom, a także spadek cen ropy, który odbił się na popycie ze strony krajów Bliskiego Wschodu” – wyjaśnił cytowany w komunikacie Paweł Żuk, główny analityk Mennicy Złota.

II półrocze – podkreślono w informacji – przyniosło jednak 6-proc. wzrost i popyt powrócił na poziom pięcioletniej średniej. Zachodnie spekulacje, które doprowadziły do spadku notowań złota, napędziły popyt ze strony konsumentów i inwestorów na całym świecie – od USA po Chiny, którzy masowo decydowali się na zakupy przy atrakcyjnym poziomie cen. Wzmocnienie popytu na złote sztabki i monety, których główna funkcja to zabezpieczanie wartości majątku, to sygnał, że konsumenci coraz lepiej rozumieją funkcję złota jako elementu portfela inwestycyjnego.

Zabezpieczanie się przed ryzykiem poprzez dywersyfikację posiadanych aktywów napędzało też popyt ze strony banków centralnych. Sytuacja geopolityczna na świecie i powracające problemy gospodarcze zachęciły banki do zakupów na poziomie 588,4 t, co stanowi drugi najwyższy wynik w historii. Ubiegły rok przyniósł też zmiany w pozostałych sektorach. Popyt na biżuterię spadł w tym czasie o 3 proc., a wykorzystanie złota przez technologie – o 5 proc. Co istotne, spadła podaż kruszcu (4258,3 t; -4 proc.), zarówno ze względu na zapowiadane zmniejszenie wydobycia w kopalniach, jak i wywołany przez relatywnie niską cenę kruszcu spadek odzyskiwania metalu z rynku wtórnego.

Pod względem samych notowań, średnia cena za uncję złota w ub. roku wyniosła 1160,1 USD. „Z uwagi na to, że obecnie notowania kruszcu znajdują się na poziomie blisko 5 proc. wyższym, a w porównaniu z końcem ub. roku jest to wzrost dwucyfrowy, perspektywy dla rynku wydają się obiecujące. Najbliższe tygodnie pokażą, czy obserwowane wzrosty mają charakter długofalowy” – podsumował Żuk.

Inwestycje Alternatywne Profit SA (IAP) to lider na polskim rynku metali szlachetnych. Zajmuje się detaliczną i hurtową dystrybucją złota i srebra inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich, brylantów, prowadzi emisję własnych serii sztabek i monet. W 2008 r. firma przekształciła się w spółkę akcyjną, a od 2009 r. tworzy grupę kapitałową razem ze spółką emonety.pl SA.

Grupa IAP jest autoryzowanym przedstawicielem renomowanych światowych mennic. Partnerami IAP są m.in. Perth Mint, Royal Canadian Mint, PAMP i Rand Refinery. IAP jest też dystrybutorem brylantów certyfikowanych przez największe instytuty gemmologiczne świata, w tym IGI, GIA i HRD. Klienci grupy IAP obsługiwani są przez serwisy: e-numizmatyka.pl (najstarszy, największy polski portal numizmatyczny), mennicazlota.pl, emonety.pl, fabrykazlota.pl, czystesrebro.pl, starabizuteria.pl, e-brylanty.pl, kursyzlota.pl, kursysrebra.pl, a także platformy: e-skupzlota.com.pl, pozyczkazazloto.pl i e-kantorwalutowy.pl. Od 2013 r. IAP SA jest spółką publiczną. Akcje spółki są notowane na rynku NewConnect na GPW.

(gm)

FOT. C00 pixabay

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności