lederboard

Wielkanocny szczyt w przetwórstwie spożywczym, wydatki Polaków i zatrudnienie

Już niebawem Polacy zasiądą do Wielkanocnych stołów, które tradycyjnie zazwyczaj uginają się od przysmaków kuchni polskiej. 37% respondentów tegorocznego badania Barometr Providenta stwierdziło, że w Wielkanoc spotkają się z rodziną i przyjaciółmi. W 2020 roku, tylko 10% badanych Polaków odpowiedziało, że nie zmieni sposobu świętowania ze względu na okoliczności. Czy mimo pandemii wyruszymy tłumnie na przedświąteczne zakupy, a branża spożywcza zanotuje sezonowy wzrost zatrudnienia? Sytuację komentują eksperci Food Profi.

 

Przed świętami kupujemy więcej

Poprzedni rok pokazał nam, że mimo ogromnych wahań i spadków w miesięcznej sprzedaży detalicznej, czas przedświąteczny skłania nas do większych zakupów niż w innych miesiącach – komentuje Łukasz Mieczkowski z agencji Food Profi. Przed zeszłorocznymi Świętami Wielkiej Nocy, Eksperci Credit Agricole na podstawie transakcji odnotowali podobne obroty, jak w lutym 2020, kiedy gromadziliśmy zapasy w związku z wprowadzeniem restrykcji.

Dane GUS z lutego 2021 pokazują, że ogólny udział wydatków w zakresie żywności w gospodarstwach domowych wzrósł. Zmianę struktury kosza zakupowego odzwierciedlają tegoroczne badania „Intencje zakupowe Polaków – 2020 vs 2021”, zrealizowane przez UCE Research dla Grupy BLIX. Wydajemy zdecydowanie mniej na usługi i produkty niespożywcze, nie możemy jeść w restauracjach, dlatego też więcej pieniędzy przeznaczamy między innymi na produkty spożywcze. Badania wskazują, że w tym roku na Święta Wielkiej Nocy wydamy przeważnie 300-400 zł, podczas gdy w zeszłym roku była to wartość 200-300 zł.

W przemyśle przetwórczym ciepły wiatr

Ogólną kondycję rynku przetwórstwa spożywczego odzwierciedlają analizy PKO BP z końca 2020 roku, które wskazują na poprawę wyników finansowych w tym sektorze. Firmy zatrudniające powyżej 49 osób, zanotowały przychody wyższe o 3,7 % w porównaniu z okresem poprzedniego roku. Najlepsza sytuacja była w przetwórstwie owoców i warzyw (wzrost o 14,2%) oraz w przetwórstwie mleczarskim (wzrost o 7,2%).

Eksperci Food Profi od lat dostarczają pracowników każdego szczebla do firm obsługujących procesy przetwórcze i produkcyjne w kluczowych segmentach branży spożywczej. Zauważają, że poprawiająca się sytuacja w sektorze przemysłu przetwórczego i sprzyjający szczyt zakupowy, przekłada się także na wzrost zapotrzebowania na pracowników. To pozytywny przejaw na rynku ogólnokrajowym, na którym stopa bezrobocia wynosi już 6,6%.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *