Wiele osób czuje strach w oczach na myśl o konkurencji w biznesie. Walczy z nią czy próbuje działać na jej niekorzyść. Musimy zrozumieć, że konkurencja jest ważnym elementem biznesowego ekosystemu w każdej branży. Nie tylko napędza rynek, ale także zachęca do rozwoju firmy. Dlaczego tak wiele osób obawia się podejmować współpracę w biznesie z konkurencją?
Moje doświadczenia związane z współpracą z konkurencją w biznesie
Prowadzę własny biznes w bardzo konkurencyjnej branży medialnej od 2012 roku. Temat konkurencji w biznesie doskonale znam. Na przykład mnóstwo portali internetowych w obawie przed konkurencją nie chce opublikować przesłanego przeze mnie artykułu czy podjąć współpracy ze mną. Wychodzi na to, że obawiają się konkurencji. Tylko, kto traci na tym najbardziej?
Prawdziwy wróg Twojego biznesu
Rywalizacja jest elementem naszego życia. Od najmłodszych lat rywalizujemy o lepsze stopnie w szkole czy większe wynagrodzenie w pracy. Konkurencja stała się integralną częścią społeczeństwa, a wpływ na to miały różnorodne czynniki historyczne czy kulturowe. Dawniej myślenie o konkurencji w kategorii wrogów być może w czymś pomagało, jednak współczesny świat biznesu jest ze sobą ściśle powiązany. W związku z tym zachęcam, by nie obawiać się współpracy z konkurencją w biznesie, ponieważ może to przysłonić nowe możliwości.
Błędne postrzeganie konkurencji
Właściciele firm wpadają w różnorodne pułapki mentalne, które mogą być przeszkodą w rozwoju biznesu. Wielu przedsiębiorców twierdzi, że konkurencja powoduje w nich nieufność i strach.
Tylko nieliczni przedstawiciele świata biznesu patrzą na konkurencję przez pryzmat inspiracji do rozwoju, doskonałości w wielu dziedzinach czy zwiększania kreatywności i produktywności. Współpraca z konkurencją stwarza nowe możliwości, sprzyja powstawaniu nowych projektów czy wymianie doświadczeń.
Partnerstwo w biznesie zamiast konkurowania
A gdybyśmy tak spojrzeli na konkurencję w biznesie przez pryzmat partnerstwa? Współczesny świat biznesu daje możliwość dzielenia się narzędziami i technologiami, wymiany poglądów i pomysłów czy nawet podejmowania współpracy, gdy samodzielnie nie radzimy sobie z większą ilością zleceń. Partnerstwo w biznesie wpływa na synergię całej branży, ponieważ dzięki temu wygrywają zarówno partnerskie firmy, jak i klienci. Współpraca na zasadzie partnerstwa pomiędzy firmami w tej samej branży może i nie jest łatwym zadaniem, jednak pozwala uczyć się od siebie, wspierać, jeśli sytuacja tego wymaga, a w efekcie także wzmocnić pozycje obu firm na rynku.
Współpraca z konkurencją w biznesie pomiędzy kobietami
Ludzie, który obawiają się konkurencji w biznesie, są nastawieni na niedostatek. Wystarczy zmienić perspektywę by dostrzec, że mamy mnóstwo możliwości – w tym również klientów, projektów, pomysłów i możliwości – zdecydowanie wystarczy ich dla nas jak i dla konkurencji. Dostrzegają go tylko nieliczni. A wiele znanych wszystkim firm połączyło siły w biznesie dla wspólnych przedsięwzięć. Przykładem może być General Motors i Toyota.
Nie obawiaj się, że konkurencja ukradnie ci pomysł lub klientów. Po 12 latach prowadzenia własnej firmy doskonale wiem, że potrzebujemy rywalizacji w biznesie, a konkurencja ułatwia rozwój. Nie trzeba jej się bać. Zdecydowanie lepiej jest szukać możliwości, które przyniosą wszystkim największą wartość. Dla wielu firm współpraca z konkurencją może być trampoliną, która pozwala przebić szklany sufit. Dzieląc się doświadczeniem czy obawami tworzymy przestrzeń do rozwoju oraz sięgania w biznesie po więcej.
Renata Zielezińska – kobieta biznesu, copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Aktywna zawodowo mama, od 2012 lat prowadzi z sukcesami własny biznes. Członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.