Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Czy 2025 będzie kolejnym rokiem walki o przetrwanie dla sektora TSL?

Rok 2024 miał być początkiem oddechu dla branży transportowo-spedycyjnej. Jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała optymistyczne prognozy. Firmy logistyczne, a także transportowe i spedycyjne zmagają się...
Strona głównaRozmaitościWyzwania i rozwiązania, czyli co przyniosła konferencja  EKO TRENDY w Krakowie

Wyzwania i rozwiązania, czyli co przyniosła konferencja  EKO TRENDY w Krakowie

III Międzynarodowe Forum Energetyka, Transport i Środowisko, czyli EkoTrendy 2019 w Krakowie zgromadziło wiele ciekawych  firm, które stawiają na  rozwiązania sprzyjające środowisku i są tworzone z myślą o minimalizowaniu zagrożenia zanieczyszczeniem.

 

Dlaczego Forum w Krakowie ? Zarówno województwo małopolskie, jaki sam Kraków są jak najbardziej zainteresowani wszelkimi działaniami wspierającymi ochronę środowiska. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie jest orędownikiem nowoczesnych, innowacyjnych technologii, które nie tylko mają oczyszczać nasze środowisko, ale przede wszystkim przeciwdziałać zanieczyszczaniu go jeszcze bardziej.

„EKO TRENDY na trwałe wpisały się już w kalendarz najważniejszych wydarzeń w Polsce i będziemy kontynuować nasza misję” , powiedział Krzysztof Masiuk, prezes zarządu Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, organizator EkoTrendy

Oprócz merytorycznych, czasem mocno technicznych prezentacji, znalazł się także czas na dyskusje o przyszłości przemysłu, energooszczędnego budownictwa, alternatywnych paliw , wykorzystaniu ekologicznych rozwiązań nie tylko w biznesie, ale i w życiu codziennym.

Dlaczego elektryczne pojazdy?

Podczas Forum zaprezentowano na wystawie wiele pojazdów z napędem elektrycznym, które mogą spełniać rolę transportową, rekreacyjną, ale i sportową.

Samochody elektryczne stały się realnym wyznacznikiem rozwoju motoryzacji. Prognozy sugerują, że do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży będzie wynosił 16%, a w 2040 r. przekroczy 50%. Z kolei w 2050 r. 7 na 10 sprzedanych aut ma być napędzanych właśnie prądem.

Elektryczne pojazdy sa jedyną alternatywą dla pojazdów spalinowych i czymś, co jest w stanie realnie je zastąpić. Co więcej, osiągając przy tym lepsze parametry jezdne i eksploatacyjne niż to, czym dysponujemy w tej chwili, czyli pojazdy benzynowe czy też diesle

Twórcy Elimena zapowiedzieli podczas Forum, że pod koniec 2019 roku do sprzedaży trafi Elimen E-VN1, czyli ultralekki użytkowy samochód elektryczny, który może służyć jako samochód dostawczy.

– To pojazd, który może służyć różnym sektorom -zarówno dla kurierów jak i np. dla samorządów jako pojazd komunalny. Stworzyliśmy platformę, którą jesteśmy w stanie zabudować w taki sposób jak klient sobie tego życzy. Przejechanie 100 km tym samochodem będzie kosztowało nawet 7-8 zł – tłumaczy Paweł Kruszyński, członek zarządu Grupy Assay.

Całkowita powierzchnia ładowni to 4 m3, a maksymalna ładowność pojazdu sięga 800 kilogramów. Elektryczny pojazd dostawczy może pokonać do 300 kilometrów bez ładowania z maksymalną prędkością do 75 km. Co więcej, bateria samochodu umożliwia szybkie ładowanie, bo w 30 minut można zwiększyć poziom naładowania o 80 proc.

Ogniwa wodorowe już wkróce?

– Bardzo istotnym rozwiązaniem w zakresie źródeł pozyskiwania energii, mogą być ogniwa wodorowe i to, w jaki sposób możemy rozwinąć technologię tankownia wodoru. Samo otrzymywanie wodoru, jak i budowa infrastruktury w rozumieniu stacji benzynowych i tankowania wodoru jest ekonomicznie dzisiaj nieopłacalna i tutaj technologia musi się posunąć do przodu, a jej koszty muszą spaść, żebyśmy byli w stanie to w ogóle skomercjalizować Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay.

Wyścigi mogą być ekologiczne?

Trwają prace nad samochodem przeznaczonym do rallycrossu – Elimen E-RX1. Choć już wiemy, że w Polsce wystartuje pierwsza liga elektrycznego rallycrossu, to samochód ma być przede wszystkim możliwością sprawdzenia napędu o wysokich mocach, a tak opracowane rozwiązania zastosować później w pojazdach do wersji drogowej. Testowanie pojazdu w wyścigach rallycrossowych, na różnych nawierzchniach, a przy tym na pełnej mocy i przy ogromnych obciążeniach, będzie – zdaniem twórców, najlepszym poligonem doświadczalnym.

Dlatego podczas forum, mogliśmy posłuchać debat z udziałem m.in. Przemysława Rozmysłowicza, pomysłodawcy Elimena, oraz kierowców rajdowych takich jak Tomasz Czopik i John Taylor, pierwszy mistrz Europy w Rallycrossie.

Najlepsi w dbaniu o ekologię

Podczas Forum odbyły się również wieczorne Gale. Podczas jednej z nich wręczono nagrody EKOJANOSIK. Celem nagrody jest wyróżnienie przez Narodową Radę Ekologiczną samorządów terytorialnych, osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych za zrealizowanie działań mających istotny i znaczący wpływ na poprawę i stan środowiska naturalnego regionu oraz świadomości ekologicznej Polaków. Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in.  Dominik Dobrowolski za realizację autorskiego projektu „Recykling Rejs”, dzięki któremu zostało oczyszczonych wiele kilometrów linii brzegowych oraz rzek z zalegających odpadów, podróżniczka Anna Jaklewicz za akcję „Książka za worek śmieci”, Urząd Miasta Katowice za stworzenie największej sieci punktów ładowania aut elektrycznych, firma Handeerk Technologies za opracowanie i wdrożenie linii do produkcji benzyny i oleju napędowego pochodzącego z przeróbki odpadów plastikowych, IKEA Polska za wdrażanie wysokich standardów i polityki ochrony środowiska