7 powodów dla których warto brać udział w konkursach biznesowych

Zastanawiasz się, czy warto jako firma brać udział w konkursach? Podniesienie wiarygodności, darmowa promocja i przyciągnięcie utalentowanych pracowników to tylko niektóre korzyści, jakie niosą ze sobą prestiżowe nagrody.

Niezależnie od tego, jak długo działasz na rynku i czy jesteś firmą kilku czy kilkuset osobową, możesz zdobyć nagrodę branżową czy certyfikat biznesowy. Dobrze dobrany program ze względu na zasięg (od lokalnego po międzynarodowy), jak i charakter (od branżowego po konsumencki) może przynieść wymierne korzyści Twojej firmie.

Wyróżnienie może ułatwić start dzięki dodatkowej promocji, wzmocnić określony wizerunek marki lub zwiększyć jej rozpoznawalność w grupie docelowej, a przede wszystkim jest narzędziem budowania tak cennego w biznesie zaufania.

Istnieje ogromna różnorodność plebiscytów, programów, certyfikatów i nagród, często wiążą się z nimi dodatkowe benefity, jak nagrody pieniężne , udział w prestiżowym wydarzeniu, coaching czy warsztaty. Jednak najważniejsza jest sama wygrana, która może być źródłem największych korzyści dla firmy takich, jak:

  1. Większa wiarygodność

Wygrana w konkursie branżowym to potwierdzenie Twojej stabilności finansowej, wysokich standardów, wiarygodności czy wartości oferty przez niezależny podmiot. Wraz z nagrodą najczęściej otrzymujesz licencję na posługiwanie się godłem promocyjnym, które umieszczone na opakowaniu, materiałach reklamowych czy w punkcie sprzedaży potwierdza Twoją rzetelność. To ważny czynnik dla potencjalnych klientów, którzy otrzymują w ten sposób gwarancję jakości.  Wyróżnienie może też pomóc w relacjach z dostawcami, uwiarygodniając Cię na rynku i wzbudzając zaufanie kontrahentów. I wreszcie to świetny sposób na odróżnienie firmy od konkurentów poprzez podkreślenie jej uczciwości i solidności.

 

  1. Atrakcyjny wizerunek

Zdobycie nagrody to bezsprzecznie prestiż, to nadanie Twojej usłudze czy produktowi wyższej rangi. Wygrana buduje i wzmacnia pozytywny wizerunek, umacnia Twój przekaz i pomaga dotrzeć z nim do szerszej grupy odbiorców. Nagrody pomagają też pozycjonować markę na rynku i w świadomości konsumentów. Jeśli chcesz zaistnieć np. w segmencie dóbr luksusowych, prestiżowe wyróżnienie (jak Polish Exclusive) ułatwi Ci zbudowanie wizerunku marki ekskluzywnej i elitarnej. Jeśli chcesz podkreślić popularność Twojego produktu i wykorzystać efekt rekomendacji, postaraj się o wyróżnienie konsumenckie  (np. Hit Konsumenta), które zakomunikuje zadowolenie Twoich dotychczasowych Klientów i będzie skuteczną zachętą do zakupu.

 

  1. Darmowa promocja

Nagrody biznesowe są też skutecznym narzędziem promocyjnym, wspierającym działania PR-owe i marketingowe. Wygrana jest związana z publikacjami wyników plebiscytów w mediach i rozgłosem. Konkursom zazwyczaj towarzyszy zainteresowanie mediów, dziennikarzy, ale i sponsorów, co ułatwia nawiązanie pozytywnych relacji z nimi.

Zdobycie nagrody czy certyfikatu jest też okazją do samodzielnej promocji firmy i podniesienia świadomość marki. Warto zaktualizować materiały prasowe, zamieścić informację o nagrodzie w komunikatach prasowych, reklamach, newsletterach, na stronie internetowej oraz w social media. To pozytywny komunikat, który umiejętnie wykorzystany zwiększa widoczność Twojej firmy, ułatwia rozmowy biznesowe i otwiera nowe możliwości.

 

  1. Bezcenny benchmarking

Zgłoszenie do programu zazwyczaj wymaga wypełniania ankiet, dokumentów, przygotowania prezentacji firmy czy przejścia szkolenia. Dzięki czemu masz okazje przyjrzeć się swoim osiągnięciom i porównać je z konkurencją. Dzięki takiemu wewnętrznemu badaniu możesz dostrzec nową wartość swojej firmy lub obszary, które warto dopracować. To okazja by ocenić swoją ofertę, poziom innowacji, różnorodność produktów, obsługę klienta czy strategię sprzedaży. Dzięki czemu możesz pomyśleć o sposobach, w jaki mógłbyś zwiększyć swoją konkurencyjność. Udział w konkursie pomaga ponadto poznać trendy, oczekiwania rynku, osiągnięcia konkurencji i wyzwania branży. Taka wiedza bywa nawet cenniejsza niż nagrody!

 

SAX_2551c

 

  1. Prestiż i reputacja

Zdobycie wyróżnienia wiąże się często z jej odbiorem na uroczystej gali, możliwością zaprezentowania się wśród najlepszych, zbudowania pozycji lidera i poznania czołowych firm w branży. Twoja marka zyskuje na atrakcyjności dzięki prestiżowemu otoczeniu, a Ty możesz pozyskać wartościowe kontakty i wypromować się w biznesowym środowisku.  Pojawiając się wśród najlepszych, stajesz się jednym z nich.

 

  1. Motywacja zespołu

Nagrody są uhonorowaniem ciężkiej pracy i osiągnięć wszystkich pracowników, dlatego ich otrzymanie może podnieść ich satysfakcję z pracy i zwiększyć motywację. Dobrze zakomunikowana wygrana wewnątrz firmy sprawia, że zespół czuje się doceniony, dumny i zachęcony do dalszego wysiłku. Warto wykorzystać otrzymanie nagrody do zorganizowania spotkania i osobistego podziękowania zespołowi. Jeśli jest taka możliwość, warto pracowników zaprosić na ceremonię wręczenia nagród lub zorganizować uroczystość wewnątrz firmy. Dzięki temu zmaksymalizujesz poczucie uznania i bycia zwycięzcą, a także zmobilizujesz do dalszych starań.

 

  1. Skuteczny employer branding

Jednym z największych wyzwań stojących przez firmami jest skuteczna rekrutacja i przyciągnięcie zmotywowanych pracowników oraz najlepszych specjalistów na rynku. Nagrody i certyfikaty (np. Best Quality Employer) wpływają pozytywnie na Twój wizerunek również w oczach kandydatów do pracy. Podnoszą rangę firmy, potwierdzają jakość zatrudnienia, dbałość o kapitał ludzki, sprawiają, że praca w wyróżnionej firmie staje się obiektem pożądania. Ma to szczególne znaczenie dla pokolenia tzw. Millenialsów, które, jak pokazują badania, dużą wagę przywiązuje do renomy pracodawcy. Wyróżnienia skutecznie wspierają więc działania z obszaru employer brandingu, zwiększając konkurencyjność i atrakcyjność pracodawcy. Mogą również wpływać pozytywnie na obecny zespół, pomóc zatrzymać najzdolniejszych, podnieść ich morale i uczynić z nich pierwszych ambasadorów firmy.

Warto brać udział w konkursach biznesowych czy programach konsumenckich, ponieważ tak naprawdę nie ma w nich przegranych. Nawet jeśli nie zdobędziesz wyróżnienia, możesz zyskać cenną wiedzę o rynku, konkurencji i samym sobie jako przedsiębiorcy, a także mobilizację i inspirację do zmian. Z kolei wygrana może pozytywnie wpłynąć zarówno na kondycję biznesu, wyniki sprzedaży, wizerunek marki, jak i samych pracowników oraz atmosferę pracy. A to sprzyja nowym przedsięwzięciom, kolejnym sukcesom i… następnym nagrodom.

 

Marcin Andrzejewski

Dyrektor Programowy Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności