Od robotyzacji nie ma odwrotu

Męczą Cię powtarzalne i czasochłonne zadania w biurze? Masz dość przeklejania danych i rozsyłania tysięcy maili? Przekaż monotonne obowiązki robotowi,
a sam zostań ekspertem. Jak stworzyć robota i które zadania mu powierzyć? Na własne oczy przekonali się o tym uczestnicy „Spotkania z robotem”.

 

 

Robot, czyli algorytm naśladujący pracę człowieka w systemie komputerowym, powstaje w zaledwie kilka minut. Może to zrobić nawet jedna osoba, zwana deweloperem.

Interfejs oprogramowania jest intuicyjny i nietrudny w obsłudze. Proste roboty można projektować samodzielnie – przekonuje Jakub Bugdoll, starszy deweloper Robotics Smart Solutions. Właściwie zaprojektowany robot w mgnieniu oka zaloguje się do systemu, pobierze tabelę kursów walut, zapisze ją w pliku Excel i na koniec wyśle mailem do konkretnych odbiorców. Jeżeli jest potrzeba, tę sekwencję czynności będzie powtarzał regularnie, np. codziennie rano. – Zastosowanie takiego robota w biurze przynosi wiele wymiernych korzyści. Po pierwsze eliminuje ludzkie błędy. Robot zatrzyma się, jeżeli zorientuje się, że coś jest nie tak. Po drugie jego praca jest tańsza i szybsza niż praca człowieka. Po trzecie wprowadzenie robotyzacji systematyzuje pracę w biurze
– argumentuje Jakub Bugdoll.

To właśnie robotyzacja procesów back office była motywem przewodnim konferencji „Spotkanie z robotem, czyli technologia RPA w biurze” zorganizowanej we Wrocławiu przez Impel Business Solutions (IBS). Ponad 160 uczestników poznało kilka innych praktycznych zastosowań robota w procesach biznesowych: do kompleksowej obsługi zwolnień lekarskich w systemie e-PUE, pracy z pismami komorniczymi lub wyciągami bankowymi. Eksperci udowodnili na konkretnych przykładach, że dzięki robotyzacji firmy mogą poprawić efektywność, szybkość, jakość i terminowość wykonywanych procesów.

Średnie i duże firmy nie pytają już nas, czy wprowadzić robotyzację, tylko od którego procesu zacząć. Sami wprowadziliśmy 30 zrobotyzowanych procesów – mówi Monika Kosicka, menedżer zarządzający w Robotics Smart Solutions. – Roboty pracują średnio o 70 % szybciej od ludzi, siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. W niedalekiej przyszłości odciążą pracowników od prostych, powtarzalnych i monotonnych czynności. Ludzie natomiast staną się pracownikami wiedzy i kreatywności, czyli wysoce wyspecjalizowanymi ekspertami w swojej dziedzinie. Robotyzacja nie wiąże się więc z redukcją zatrudnienia, lecz z postępem technologicznym i rozwojem zasobów ludzkich.

W dobie problemów z brakiem specjalistów na rynku pracy roboty znajdują szerokie zastosowanie w działach HR, księgowości, finansów, sprzedaży czy logistyki. Robotyzacja jest nieodłącznym elementem zmiany w organizacji, koniecznej do uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Potrzeba zmiany pojawia się, gdy występują problemy z dużą rotacją pracowników, skomplikowanymi procesami, chaosem organizacyjnym, dużą liczbą przychodzących reklamacji – wylicza Katarzyna Łucka, menedżer ds. procesów księgowych w IBS, która w codziennej pracy także korzysta z robotyzacji.

Na konferencji szeroko omówiona została także tematyka Lean Management oraz obszarów procesowości i digitalizacji, jako najlepszych sojuszników zmian w organizacji.

Przyszłość dzieje się tu i teraz – mówiła Nina Twardowska, prezes zarządu spółki IBS. – Procesowość daje wymierne korzyści biznesowe i kompetencyjne. Przyszłością są unikatowe i dedykowane rozwiązania, które zoptymalizują pracę ludzi. Za dwa, trzy lata robotyzacja będzie już standardem. Nie ma przed nią odwrotu.

 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *