Świąteczny szczyt zakupowy zbliża się wielkimi krokami. Jak kupować bezpiecznie i zachować czujność podczas przedświątecznego pośpiechu?
Według badania Visa około 8 milionów Polaków chce w tym okresie zapłacić smartfonem[1]. Polscy konsumenci doceniają płatności mobilne przede wszystkim za ich szybkość i wygodę. Zwracają także uwagę na ich bezpieczeństwo (40% w przypadku płatności w sklepie, 27% w przypadku zakupów w sieci). Co ciekawe, respondentów, którzy jeszcze nie płacili smartfonem, zniechęcają właśnie obawy o bezpieczeństwo tego rozwiązania (48% w przypadku płatności w sklepie i 32% w przypadku zakupów w sieci)[2].
– Wielu kupujących może jeszcze nie wiedzieć, że płatności przy wykorzystaniu smartfona, smartwatcha lub tabletu, w których zapisane są karty Visa, są chronione tak samo, jak każda inna transakcja Visa. To łatwe, bezpieczne i wygodne metody płatności, z których będą w stanie skorzystać nawet osoby posługujące się urządzeniami mobilnymi jedynie w podstawowym zakresie. Co więcej, gdy posiadacz karty zapisuje jej dane w portfelu mobilnym, są one zastępowane unikalnym ciągiem cyfr, czyli tzw. tokenem, bezużytecznym dla oszustów. Jest to dodatkowa warstwa ochrony – mówi Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce.
Mimo licznych warstw zabezpieczeń, jakie chronią płatności Visa, warto dołożyć do nich jeszcze jedną – własną uwagę. Jak pokazuje najnowszy raport organizacji płatniczej, przygotowany we współpracy z Wakefield Research, cyberprzestępcy potrafią wyprowadzić w pole nawet najbardziej zaznajomionych z technologią konsumentów. Niemal co drugi z nas jest przekonany o tym, że potrafi rozpoznać oszustwo, ale mimo to aż 73% zdarza się przeoczyć ważny sygnał ostrzegawczy w komunikacji cyfrowej[3]. Na co należy zwracać szczególną uwagę, zwłaszcza teraz, w czasie świątecznych zakupów?
– Konsumenci mogą ochronić się przed wieloma zagrożeniami, po prostu dając sobie kilka chwil namysłu przed kliknięciem w link, który właśnie otrzymali – w e-mailu czy też wiadomości tekstowej. Ten czas powinien pozwolić im na wychwycenie pierwszych znaków ostrzegawczych. Mogą być to na przykład specyficzne sformułowania, którymi posługują się oszuści, czy też nietypowy adres mailowy, z którego wiadomość została wysłana. Do fraz najczęściej wykorzystywanych przez oszustów należą te, które żerują na emocjach konsumentów – mówią o wygranej, niepowtarzalnej okazji, prezencie, czy wręcz przeciwnie – o możliwości utraty cennej przesyłki. Z kolei adres mailowy może zawierać nietypowe ciągi liter lub błędy w pisowni nazwy nadawcy – mówi Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce. – Jak chronić się przed cyfrowymi oszustami? Chociażby dzwoniąc do firmy, która miała wysłać nam wiadomość czy e-mail i zweryfikować, czy faktycznie to zrobiła. Jednak przede wszystkim – nie klikać w niepewne linki i nie podawać wrażliwych danych.
Walcząc z oszustami, Visa w ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowała ponad 10 mld dolarów w technologię, dzięki której, między innymi, ogranicza oszustwa i zwiększa bezpieczeństwo swojej sieci. Ponad tysiąc specjalistów chroni sieć Visa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Visa zablokowała w czasie rzeczywistym płatności oszukańcze na łączną kwotę ponad 7,2 mld dolarów, dzięki czemu wiele osób nigdy nie dowiedziało się, że mogło paść ofiarą oszustów.
[1] Badanie Visa CEE Mobile Payments Study 2022 objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.
[2] Tamże.
[3] Raport Fraudulese: Analysing tha Language of Fraud, 2022. Dane pochodzące z badania Visa Security – Global Survey, które zostało przeprowadzone przez Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com) wśród 6 tys. reprezentatywnych dla danego kraju osób dorosłych na 18 rynkach: USA, Kanada, Brazylia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, ZEA, Hiszpania, Włochy, Irlandia, Australia, Chiny, Hongkong, Indie, Japonia, Singapur, Tajwan, pomiędzy 7 a 14 września 2022 roku, przy użyciu e-maila z zaproszeniem do wypełnienia ankiety online.