Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościDelegowanie pracowników - jak ograniczyć koszty?

Delegowanie pracowników – jak ograniczyć koszty?

Delegowanie pracowników do powiązanych podmiotów stanowi normą we współczesnej rzeczywistości gospodarczej. W większości przypadków dotyczy to najważniejszych członków personelu, takich jak przedstawiciele zarządu czy dyrektorzy odpowiedzialni za kluczowe obszary działalności firmy. Pracodawca delegujący pracownika ma obowiązek zapewnienia mu warunków nie mniej korzystnych, niż te we właściwym miejscu zatrudnienia. Wynika to zarówno z przepisów regulujących różne prawa i obowiązki, jak i samej potrzeby dbania o komfort i dobre samopoczucie personelu. Z delegowaniem pracowników wiążą się pewne koszty, jednak można je ograniczyć.

 

Obowiązki pracodawcy względem delegowanego pracownika

Pracownikowi przebywającemu na delegacji przysługują liczne uprawnienia, o które musi zadbać pracodawca. Dotyczy to zarówno zapewnienia właściwych norm i wymiarów czasu pracy, jak i okresów odpoczynku dobowego i tygodniowego czy wymiarów urlopu wypoczynkowego. Nie bez znaczenia pozostaje właściwe wynagrodzenie za pracę, a także utrzymanie nienagannego bezpieczeństwa i higieny w miejscu zatrudnienia. Szczególnej uwagi wymagają pracownice w ciąży oraz przebywające na urlopie macierzyńskim, jak również zatrudnione osoby młodociane. Pracodawca delegujący pracownika musi zadbać o jego należyte traktowanie w nowym miejscu pracy, a także uregulować należności za pokrycie kosztów wynikających z podróży służbowej. Wydatki z tym związane można zredukować, wybierając atrakcyjne cenowo kwatery pracownicze.

Wynagrodzenie pracownika na delegacji

Pracownik delegowany do wykonywania pracy w innym miejscu jest uprawniony do otrzymywania wynagrodzenia w pełnym okresie delegowania, z uwzględnieniem jego poszczególnych składników na zasadach identycznych z tymi występującymi standardowo. Dotyczy to również dodatku za wypełnianie pracy w godzinach nadliczbowych, co często odbywa się poza bezpośrednim miejscem zatrudnienia. Aby zmniejszyć związane z tym koszty, warto zadbać o noclegi pracownicze zapewniające odpowiednie warunki do pracy zdalnej. Nowoczesny hostel dla pracowników powinien być zarazem dobrze wyposażony, a tym samym zapewniać dostęp np. do parkingu wliczonego w cenę najmu. Do wynagrodzenia wliczany jest dodatek z tytułu delegowania w części niestanowiącej zwrotu środków rzeczywiście ponoszonych w związku z delegowaniem, np. kosztów wyżywienia, podróży czy właśnie zakwaterowania. Z tego względu warto wybrać takie pokoje pracownicze, które spełnią wszystkie potrzeby delegowanych.

miejsce na photo1

Koszty podróży służbowych

Wydatki związane z delegowaniem pracowników w znacznej mierze dotyczą podróży służbowych. Koszty dotarcia na konferencje, targi czy spotkania biznesowe mogą znacząco obciążyć firmowy budżet, dlatego podstawę powinno stanowić przygotowanie odpowiedniego planu oraz staranne doprecyzowanie procesów wyjazdowych. Wiele firm określa w swoich politykach podróży biznesowych zarówno klasę przejazdów kolejowych czy lotów, jak i standard wybranego hotelu. W Polsce sporo delegacji odbywa się w na terenie Trójmiasta, gdzie atrakcyjne cenowo mieszkania dla pracowników oferuje Work Hostels. Sposobem na zredukowanie kosztów przemieszczania się między spotkaniami w Gdańsku czy Gdyni jest natomiast rezygnacja z taksówek, które można zastąpić wynajęciem samochodu.

Delegowanie pracowników tymczasowych do Polski

W przypadku pracowników tymczasowo delegowanych do Polski, warunki zatrudnienia również nie powinny odbiegać od tych zapewnianych pracownikom krajowym. Z tego względu muszą one odpowiadać wytycznym wynikającym z układów zbiorowych pracy, które mogą być zakładowe lub ponadzakładowe. Wymogi te opierają się na porozumieniach zbiorowych, regulaminach i statutach określających obowiązki i prawa stron stosunku pracy. Zasady te nie odbiegają od tych, które występują w przypadku krajowych pracowników tymczasowych. Obejmują zatem zarówno warunki wynagrodzenia, jak i zakwaterowania. W tym przypadku sposobem na zaoszczędzenie kosztów również jest odpowiednio dobrany hotel pracowniczy, w którym zamieszkają pracownicy przebywający z dala od ich normalnego miejsca pracy.