Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościDzielenie się wiedzą, które mnoży korzyści. Dlaczego mentoring coraz bardziej zyskuje na...

Dzielenie się wiedzą, które mnoży korzyści. Dlaczego mentoring coraz bardziej zyskuje na znaczeniu?

Mentoring to zdecydowanie więcej niż tylko dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu. To proces współpracy, niosącej szereg korzyści na wielu poziomach i dla obu stron.

 

 

 

84 % z 500 firm, 90 % z 250, 96 % ze 100 i 100 % z 50 przedsiębiorstw wchodzących w skład prestiżowego zestawienia U.S. Fortune oferuje programy mentoringowe i to prawdopodobnie jedna z najlepszych możliwych rekomendacji dla firm, które myślą o ich wdrożeniu.

Obopólny rozwój

Mentoring można sprowadzić do idei współpracy bardziej doświadczonego z mniej doświadczonym, często będącym dopiero na początku drogi rozwojowej mentee.
Założenia takiej współpracy są proste – mentor dzieli się wiedzą, doświadczeniem i praktycznymi wskazówkami na temat branży, z którą jest związany, ale również szeroko pojętych biznesu, zarządzania oraz rozwoju. Z kolei jego podopieczny chłonie taką wiedzę i doświadczenie, przyswaja je, a z czasem – wykorzystuje je na swojej drodze zawodowej. Ekspercka wiedza przekazywana „z pierwszej ręki” stanowi doskonały impuls tak dla rozwoju kariery, jak i rozwoju osobistego uczestnika programu.

– Warto jednocześnie zaznaczyć, że wspomniane dzielenie się wiedzą i doświadczeniem nie opiera się na jednostronnej relacji. Dobry, efektywny mentoring powinien nieść obopólne korzyści – a więc sprawiać, że korzysta na niej nie tylko mentee, ale również sam mentor. Mentorska opieka wymaga z jednej strony efektywnej komunikacji i zdolności do tłumaczenia trudnych koncepcji w zrozumiały, przystępny sposób, a z drugiej – słuchania i rozumienia potrzeb swoich podopiecznych. To doskonały poligon do doskonalenia kompetencji komunikacyjnych oraz interpersonalnych, a w dłuższej perspektywie – umacniania również umiejętności przywódczych – zwraca uwagę Alina Bączar, Wiceprezes Zarządu, Fundacja GPW.

To oczywiście nie wszystko. Często bywa bowiem, że na etapie współpracy mentora z podopiecznym to ten drugi dzieli się z tym pierwszym wiedzą z nieznanego obszaru albo nowym, zupełnie świeżym spojrzeniem na niektóre aspekty zarządzania i biznesu.

Korzyści dla rynku pracy

Trudno oczywiście nie uwzględnić networkingowego aspektu współpracy mentora i mentee. Taka współpraca może otworzyć kandydatowi wiele drzwi i sprawić, że dzięki wsparciu i wskazówkom mentora będzie on łatwiej dostrzeżony na rynku i otworzą się przed nim ekscytujące zawodowe możliwości. To sytuacja win-win zarówno dla mentee, który rozpoczyna karierę bogatszy o doświadczenie i cenne kontakty, jak i dla rynku pracy, na który trafia niezwykle wartościowy kandydat.

– Warto przyjąć też perspektywę rynku pracy. Opieka mentorska może być bowiem doskonałą odpowiedzią na zwiększenie zaangażowania pracowników, obniżenia kosztów związanych z rotacją kadry, a co za tym idzie – wzrostu ich retencji, czyli zdolności organizacji do zatrzymania pracowników – dodaje Alina Bączar, Wiceprezes Zarządu, Fundacja GPW.

Program Mentoringowy Go4Poland

Wszystkie wyżej wymienione korzyści i idee stanowiły doskonałą podstawę do rozszerzenia programu Go4Poland, mającego na celu przekonywanie młodych Polaków studiujących za granicą do powrotu do Polski, właśnie o elitarny program mentoringowy.

W kończącej się 8 edycji programu mentoringowego Go4Poland wzięło udział 13 uczestników, którzy zostali objęci opieką 8  Mentorów. Do grona tego należeli wybitni eksperci rynku kapitałowego i doświadczeni managerowie: dr Marek Dietl – Prezes Zarządu GPW, Izabela Olszewska, Monika Gorgoń  – Członkinie Zarządu GPW, Maciej Bombol – Członek Zarządu BondSpot S.A., Marlena Chojecka-Bek – Dyrektor ds. Szkoleń i Rozwoju w PZU, Przemysław Gerschmann – Doradca Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych S.A., Tomasz Banaszczyk – Compliance Officer Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych S.A oraz Robert Zapotoczny, Prezes PFR Portal PPK.

W startującej w styczniu 9. edycji program mentoringowy w ramach Go4Poland zostanie rozszerzony, aby umożliwić skorzystanie z tego wsparcia jeszcze szerszemu gronu uczestników.

W jego ramach uczestnicy programu mogą trafić pod skrzydła znakomitych praktyków biznesu: przedsiębiorców, menedżerów i przedstawicieli kadry zarządzającej reprezentujących prestiżowe organizacje i instytucje. Profesjonalne mentorskie wsparcie ma na celu utwierdzić uczestników programu w decyzji o powrocie do kraju i umocnić ich w przekonaniu, że Polska jest miejscem, w którym na kandydatów czekają ekscytujące zawodowe perspektywy.

– Badaliśmy też motywacje uczestników i powody, dla których chcieli wziąć udział w programie mentorskim. Odpowiedzi były różne – dla jednego z uczestników kluczową motywacją była chęć zdobycia doświadczenia, zbieżnego z jego perspektywami zawodowymi. Inny zaś podkreślił, że liczy na pomoc mentora w odnalezieniu swojej życiowej ścieżki. Jak widać – oczekiwania uczestników wobec efektu programu mentoringowego i ich drogi rozwoju mogą być odmienne, ale pewne jest jedno – na mentorach spoczywa bardzo duża odpowiedzialność – przekonuje Alina Bączar, Wiceprezes Zarządu, Fundacja GPW.

Kuźnia talentów

Na mentoring zdecydowanie warto patrzeć w szerszym kontekście – to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale budowanie wartościowych relacji, wzajemne rozwijanie kompetencji i zdobywanie doświadczenia, które w dobie coraz bardziej dynamicznych i konkurencyjnych realiów może okazać się nie do przecenienia. Udział w programach mentorskich może wydatnie wpłynąć na kształtowanie przyszłych pokoleń wszechstronnie uzdolnionych, utalentowanych liderów, a same programy mentoringowe powinny być postrzegane jako kuźnie talentów. Z drugiej strony warto pamiętać, że mentoring powinien nieść korzyść nie tylko dla mentee, ale również dla samego mentora i stanowić dla niego inspirującą podróż, z której on sam może wyciągnąć cenne wnioski, przydatne na dalszej zawodowej drodze.

O Fundacji GPW

Działalność edukacyjna jest jedną z podstaw budowania zaufania do rynku kapitałowego i funkcjonujących na nim podmiotów. Realizując swoją misję, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od wielu lat prowadzi działania edukacyjne kierowane do młodzieży, inwestorów i profesjonalistów rynku kapitałow​​​​ego. Poszukując odpowiedniego narzędzia, które umożliwi wzrost zasięgu i efektywności realizowanych inicjatyw, spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej GPW powołały Fundację GPW.

Celem Fundacji GPW jest rozwój i adaptacja oferty edukacyjnej. Fundacja realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez organizację i realizację projektów szkoleniowo-edukacyjnych dla młodzieży szkolnej, studentów oraz realizację programów stażowych, a w szczególności poprzez wspieranie studentów i absolwentów uczelni wyższych w kontaktach z rynkiem pracy.