Najnowsze badania Ricoh pokazują dość znaczną różnicę w postrzeganiu wkładu w budowanie doświadczenia pracownika między zarządzającymi a zatrudnionymi w firmie. 72% osób decyzyjnych wierzy w to, że procesy i systemy wdrożone w firmie są wybierane z myślą o dobru pracowników. To zdanie podziela jedynie 58% z nich.
36% pracowników jest zdania, że nowe rozwiązania technologiczne wprowadzane przez firmę nie będą miały realnego wpływu na ich dotychczasową pracę. Pokazuje to, że część wdrożeń jest realizowana bez zbadania dokładnych potrzeb osób, które będą z nich korzystać. Skutkuje to tym, że narzędzia, które mają wspomóc i usprawnić pracę okazują się kompletnie nietrafione.
Brak dokładnej analizy na etapie podejmowania decyzji o rozpoczęciu wdrożenia będzie miało poważne konsekwencje. Nowy system nie przyczyni się do wzrostu efektywności i rozwoju firmy, negatywne skutki będą również odczuwalne w obszarze związanym z przyciągnięciem i zatrzymaniem najlepszych specjalistów. Aż 30% pracowników przyznaje, że warunki pracy oraz tzw. doświadczenie pracownika mają kluczowe znaczenie, podczas podejmowania decyzji o kontynuowaniu kariery u obecnego pracodawcy.
Mimo to, inwestycje w narzędzia, które podnoszą poziom doświadczenia pracownika nie są powszechne. 32% europejskich firm nie ma wdrożonych systemów do zarządzania projektami, 34% oprogramowania do automatyzacji, a 30% nie dysponuje rozwiązaniami wspierającymi spotkania przebiegające w modelu hybrydowym. Natomiast możliwości korzystania z tych narzędzi oczekują pracownicy. 64% badanych pracowników wskazuje, że dzięki nim ich praca przyniosłaby więcej wartości firmie.
Aby wybrać dobre rozwiązania i stworzyć komfortowe warunki do pracy, pracodawcy muszą wsłuchać się w potrzeby i głosy swoich pracowników. Ważne jest również to, żeby ich opinia miała wpływ na to, z jakich narzędzi w codziennej pracy korzysta firma. Kierowanie się strategią, która koncentruje się na potrzebach pracowników i planowanie inwestycji, które będą miały pozytywny wpływ na ich doświadczenie w miejscu pracy, przełoży się na podniesienie efektywności i zadowolenia z pracy.
“Firmy inwestują w nowe technologie, aby przyspieszyć swój rozwój i zadbać o większą efektywność operacyjną. Niestety w wielu przypadkach decyzja o wdrożeniu nowych technologii nie jest poprzedzona dialogiem z pracownikami i dokładnym zbadaniem ich potrzeb. To rodzi frustracje po obu stronach, ponieważ firma nie zyskuje na nowym rozwiązaniu, a pracownicy nie uznają nowych narzędzi za pomocne. Aby osiągnąć sukces, zdanie pracowników powinno mieć kluczowe znaczenie w budowaniu strategii inwestycji w nowe technologie” – mówi Nicola Downing, CEO, Ricoh Europe.
O badaniu
Badanie na zlecenie Ricoh zrealizował instytut badawczy Opinium, a jego wyniki zostały przeanalizowane przez CEBR. Pula badawcza objęła 6,000 pracowników i 1,500 osób decyzyjnych w firmach z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Niderlandów.
Więcej informacji: https://www.ricoh.pl/insights/ebooks-guides/